InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Pedagogiek > Wat is PDD-NOS?

Wat is PDD-NOS?

Wat is PDD-NOS? PDD NOS is de afkorting van Pervasive Developmental Disorder Not Otherwise Specified, PDD NOS behoort tot de pervasieve ontwikkelingsstoornissen. PDD NOS valt onder Pervasieve ontwikkelingsstoornissen, net als autisme. PDD NOS is een gedragsstoornis die niet onder autisme valt maar wel enige kenmerk heeft die overeen komen met autisme. pervasief betekent doordringen.

Oorzaak van PDD NOS

Er is geen duidelijke oorzaak van PDD NOS. er wordt wel vermoedt dat de stoornis te maken met heeft met de ontwikkeling van hersenen waar het vooral de sociale informatie verwerkt wordt. De schatting is dat erfelijkheid in 80-90% van de gevallen een rol speelt. In families van kinderen met PDD-NOS veel zie je varianten van deze stoornissen in de verschillende vormen terug, van sociaal een beetje onhandig tot het zuivere autisme

Ontwikkelingsgebieden

De problemen die een kind met PDD NOS heeft kunnen doordringen in verschillende gebieden van hun ontwikkeling:
  • De taalontwikkeling
  • De motorische ontwikkeling
  • De zintuigelijke ontwikkeling (het reageren op interne en externe prikkels)
  • De denkontwikkeling
  • De sociale ontwikkeling

Taalontwikkeling

Kinderen met PDD NOS kunnen als ze in zichzelf gekeert zijn klanken en geluiden maken. ALs je een gesprek met ze voert wordt alles wat je zegt vaak letterliljk genomen. Als er sprake is van sociale communicatie vinden zij het moeilijk hieraan deel tenemen en houden er geen rekening mee. Woorden met een dubbele boodschap zijn moelijk te begrijpen.

Motorische ontwikkeling

De motorische ontwikkeling van kinderen met PDD NOS werkt anders, ze vinden het moeilijk om hun aandacht bij bepaalde handelingen te houden, de samenwerking van hun handen en voeten kan moeilijk verlopen en een juiste balancering in de motoriek vinden is moeilijk.

Zintuigelijke ontwikkeling

Kinderen met PDD-NOS reageren op interne en externe prikkels ze zijn snel afgeleid zodra er weer nieuwe prikkels in hun omgeving zijn.

Denkontwikkeling

Kinderen met PDD-NOS kijken niet vooruit, ze maken geen gebruik van hun kennis om vooruit te denken over wat er straks gebeuren gaat. vaak doen ze iets wat niet mag en zijn er dan verbaast over dat een ander daar ander over denkt of het niet goed vindt.

Sociale ontwikkeling

Kinderen met PDD NOS vinden het makkelijker om met volwassenen om te gaan. Want kinderen zijn onvoorspelbaar in hun gedrag. Ze vinden het moeilijk om zich in een ander in te leven en vinden het vaak niet belangrijk om met andere kinderen sociale omgang te hebben. Ze kunnen niet goed inschatten hoe ze bij anderen overkomen en staan niet graag in de belangstelling. De sociale Intuïtie van het kind is ontwikkeld zich moeilijk, hierdoor kan onzekerheid en angst ontstaan. Om de angsten en onzekerheid te voorkomen houden ze zich vast aan bekende regels en patronen. Dit kunnen ze dwangmatig volhouden. De problemen die je tegen komt hangen van hun leeftijd af en kunnen groter worden als ze meer aan de samenleving gaan deelnemen.
© 2007 - 2019 Annie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is ODD en CD?Wat is ODD en CD?ODD is een afkorting van oppositional defiant disorder dit betekent oppositioneel-opstandige gedragsstoornis. CD is een…
Ontwikkelingsstoornissen bij kinderen: ADHD, PDD-NOS en NLDEen ontwikkelingsstoornis is een psychische of neurologische aandoening bij kinderen en volwassen die een afwijking vorm…
Behandel ADHD op de natuurlijke manier met een ADHD dieetBehandel ADHD op de natuurlijke manier met een ADHD dieetIndien je op zoek bent naar een alternatieve behandeling tegen ADHD, kun je overwegen om het voedingspatroon enigszins a…
PDD-NOS Boeken voor ouders, leerkrachten en hulpverlenersPDD-NOS Boeken voor ouders, leerkrachten en hulpverlenersPDD-NOS is een autistische stoornis, hierover zijn enkele boeken geschreven. In deze lijst worden ook een aantal boeken…
Omega-3 vetzuur tegen aandachtsstoornissen bij kinderenOmega-3 vetzuur tegen aandachtsstoornissen bij kinderenAandachtsstoornissen bij kinderen. Tot voor kort een even groot taboe als een sterk onderschat probleem. Vandaag meer en…
Bronnen en referenties
  • http://members.chello.nl

Reageer op het artikel "Wat is PDD-NOS?"

Reacties

Dbr, 15-03-2013 22:47 #2
Ik ben vorige week gediagnostiseerd met ADD en PDD -NOS, en wat me opvalt is dat ik geen enkele van de hierboven beschreven problemen die gepaard zouden gaan met PDD-NOS ondervind!

Zou toch gaan denken dat mijn psycholoog niet goed zijn werk heeft gedaan, (ik sprak hem maar 45 minuten, en toen had hij al de diognose PDD-NOS met ADD klaar.) kan naar mijn mening nooit in die beperkte tijd een goede indruk krijgen van een patiënt lijkt me?

Second opinion een optie?

B. Aben, 12-01-2010 16:31 #1
Ontwikkeld het kind zich langzaam of helemaal niet?

moeder van 20 jarige zoon met pdd-nos denkstructuur.

Infoteur: Annie
Gepubliceerd: 14-12-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Reacties: 2
Schrijf mee!