InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Gezondheid van jongeren, pubers en tieners

Gezondheid van jongeren, pubers en tieners

Gezondheid van jongeren, pubers en tieners Hoe ga je als ouder om met de gezondheid van je opgroeiende kind tijdens de puberteit? Waarom hebben tieners en pubers gezonde voeding nodig, rijk aan vitamines en mineralen, tijdens de puberteit? Wat zijn de voordelen van lichaamsbeweging onder jongeren? Erge onzekerheid onder jongeren over hun uiterlijk kunnen een eetstoornis ontwikkelen. Waarom is het zo belangrijk dat het opgroeiende kind een goed zelfbeeld en zelfvertrouwen ontwikkeld?

Voeding

Bij jongeren, pubers en tieners, in de leeftijd van gemiddeld 12 tot 18 jaar, verdubbelt het lichaamsgewicht door de toename van:
  • De lengte,
  • De groei van spiermassa,
  • De afzetting van vet.

Kinderen in deze leeftijd hebben NU meer calorieën nodig in hun voeding dmv een energierijk dieet en met gezonde tussendoortjes. Vele jongeren, pubers en tieners voelen zich enorm onzeker over hun uiterlijk en denken lichamelijk onaantrekkelijk te zijn. Deze jongeren zijn heel veel bezig met hun uiterlijk. Dit kan een factor zijn tot de ontwikkeling van een obsessie op het gebied van voeding. Ongeveer 1 op de 100 jongeren ontwikkelt een eetstoornis, zoals anorexia nervosa of boulimia. Voornamelijk bij meisjes in de puberteit is de kans groter op een ontwikkeling van een eetstoornis.

Ongezond eten onder jongeren

Europees onderzoek onder jongeren heeft uitgewezen dat jongeren, pubers en tieners schrikbarend slecht en ongezond eten. Hierdoor krijgen de opgroeiende kinderen veel te weinig vitamines en mineralen binnen, wat hun concentratie en de schoolprestaties zeer negatief beïnvloeden. Drie gezonde maaltijden per dag, met veel vezels, verse groente en fruit en gezonde tussendoortjes geven opgroeiende pubers:
  • Meer energie,
  • Betere concentratie,
  • Betere schoolprestaties,
  • Grotere scherpheid,
  • Mindere vermoeidheid,
  • Kleinere kans op een depressie,
  • Verminderde kans op slapeloosheid,
  • Betere gezondheid,
  • Verminderde kans op diabetes,
  • Verminderde kans op hart en vaatziekten.

Voordelen gezonde voeding

Ouders en verzorgers van opgroeiende kinderen zijn zich niet altijd bewust van de grote voordelen van gezonde voeding voor hun pubers en tieners. Als het opgroeiende kind zo´n 6 weken ongezond eet en te weinig vitamines en mineralen binnen krijgt, ontwikkelen zich bij het kind de volgende klachten:
  • Vermoeidheid,
  • Concentratieproblemen,
  • Slechtere schoolprestaties,
  • Slapeloosheid,
  • Depressie.

Voordelen van lichaamsbeweging onder jongeren

  • Hart en bloedvaten,
  • Ademhalingssysteem en de
  • Botten
blijven gezond van jongeren tussen de 12 en de 18 jaar, door het regelmatig doen van uithoudingssporten als
  • Zwemmen en
  • Joggen.
Teamsport bevordert behalve de lichamelijke conditie ook de psychologische conditie van het opgroeiende kind. Teamsport is een uitstekende manier van het maken van vrienden onder jongeren.

Ziekte voorkomen

Jongeren, pubers en tieners in de leeftijd van gemiddeld 12 tot 18 jaar, zijn zeer onzeker. Probeer als ouders of als verzorger dat het opgroeiende kind tijdens de puberteit niet hun zelfvertrouwen verliest. Voorkom een negatief zelfbeeld bij het kind in een periode dat de verhouding met leeftijdgenoten juist zo belangrijk is! Ouders en verzorgers van jongeren, pubers en tieners moeten daarom goed letten op:
  • Depressies,
  • Zelfmoord, zelfmoordneigingen,
  • Gedragsveranderingen (dit KAN een signaal zijn van drugsgebruik.)

Veilige omgeving

Jongeren, pubers en tiener denken al snel dat hen niets overkomt. Ze kunnen hierdoor zowel henzelf als anderen in levensgevaar brengen. De meeste sterfgevallen onder jongeren worden veroorzaakt door:
  • Verkeersongelukken,
  • Verdrinking,
  • Vergiftiging (waaronder alcohol en drugsgebruik.)
Slachtoffers vallen ook veel door het gebruik van:
  • Bromfietsers en
  • Scooters.

Veilig vrijen

Zwangerschappen onder jongeren, pubers en tieners zijn sterk gedaald sinds zo´n 30 jaar, echter: sinds een aantal jaar stijgt het weer ondanks de vele voorlichting die beschikbaar is! Om tienerzwangerschappen te voorkomen moet er meer:
  • Seksuele voorlichting gegeven worden aan jongeren,
  • Uitleg komen over het gebruik van voorbehoedsmiddelen,
  • Uitleg komen hoe een (ongewenste) tienerzwangerschap te voorkomen,
  • Uitleg komen hoe jongeren een condoom moet gebruiken.
Gerelateerde artikelen
Hoe start je een moeilijk gesprek met je puber?Hoe start je een moeilijk gesprek met je puber?Opvoeden, hoe begin je een moeilijk gesprek met je puber kind? Hoe begin je als ouder over gevoelige onderwerpen zoals d…
Hoeveel slaap hebben pubers nodig?Pubers hebben ongeveer 9,5 uur slaap nodig per nacht, terwijl voor volwassenen 8 uur slaap voldoende is. De meeste tiene…
Het nut van functionele voedingEen zeer groot deel van de voedingsmiddelen die we in de supermarkt vinden horen thuis in de groep ‘functionele voeding’…
Betrouwbare informatie over gezonde voeding en afslankenBetrouwbare informatie over gezonde voeding en afslankenEr is tegenwoordig zeer veel informatie omtrent gezonde voeding en afslanken. Het is ook niet vreemd, aangezien bijna de…
De filosofie van KneippVolgens de filosofie van het merk Kneipp is alles wat nodig is om gezond te leven, te vinden in de natuur. Gezonde voedi…
Bronnen en referenties
  • Het medisch handboek – Orde van medische specialisten – Heruitgave van Dr David R. Goldman – Kosmos – Z&K Uitgevers – Utrecht/Antwerpen.
  • http://www.ad.nl/ad/nl/1015/Gezondheid-wetenschap/article/detail/347548/2009/04/10/Gebrek-vitamines-breekt-pubers-op.dhtml
  • http://gezondheid.blog.nl/kinderen/2009/04/13/pubers-krijgen-te-weinig-vitaminen-binnen

Reageer op het artikel "Gezondheid van jongeren, pubers en tieners"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 10-02-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!