InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Zwangerschapsverlof in Zweden

Zwangerschapsverlof in Zweden

Zwangerschapsverlof in Zweden Zwangerschapsverlof (föräldraledighet) in Zweden is niet te vergelijken met Nederland. In Zweden hebben ouders samen recht op maar liefst achttien maanden zwangerschapsverlof. Ook zijn er verplichte dagen die de man moet opnemen en wordt er gestimuleerd de achttien maanden verlof zoveel mogelijk te verdelen tussen de vader en moeder.

Hoeveel dagen zwangerschapsverlof en wie kunnen deze dagen opnemen?

In Nederland heeft de vader recht op twee dagen betaald kraamverlof. Dat kunnen ze in Zweden niet geloven. Hoe is het mogelijk dat de vader in Nederland maar recht heeft op twee dagen betaald verlof? In Zweden bestaat zwangerschapsverlof namelijk uit 240 dagen voor de vader en 240 dagen voor de moeder. De vader heeft dus recht op evenveel dagen als de moeder. In totaal hebben de vader en moeder dus 480 verlofdagen per kind. Van deze 480 dagen zijn er zelfs 60 dagen verplicht gereserveerd voor de vader en 60 dagen voor de moeder. De vader moet dus in ieder geval 60 dagen opnemen, anders vervallen deze dagen. De rest van de dagen kunnen worden verdeeld onder de vader en moeder zoals zij zelf willen. Een alleenstaande ouder heeft recht om alle 480 dagen zelf op te nemen en bij tweelingen is er bovendien recht op een extra 180 dagen per kind.

Wanneer kunnen deze dagen worden opgenomen?

Verlofdagen kunnen worden opgenomen vanaf 60 dagen voor de uitgerekende datum totdat het kind acht jaar wordt. Deze verlofdagen kunnen niet geweigerd worden door de werkgever. Zwangerschapsverlof moet minstens twee maanden voordat het verlof gepland is, worden aangevraagd bij de werkgever. Het is mogelijk verlof in zijn geheel op te nemen, in periodes, maar het is ook mogelijk op te nemen in delen, bijvoorbeeld in halve dagen of een paar uur per dag. Het eerste jaar kunnen beide ouders tegelijkertijd dertig verlofdagen opnemen. Dit worden dubbeldagen genoemd. Dertig dubbeldagen zijn dan in totaal zestig verlofdagen. Deze dagen kunnen worden opgenomen van de gemeenschappelijke dagen die verdeeld kunnen worden en niet van de zestig verplichte dagen voor de moeder of voor de vader.

Vergoeding

Tijdens de zwangerschapsverlof krijgen de Zweden 'föräldrapenning', wat letterlijk vertaald oudergeld betekent. Dit is een vergoeding die ouders de 480 verlofdagen uitbetaald krijgen. De grootte van de vergoeding hangt af van het laatst verdiende loon. Voor de meeste Zweden is de vergoeding ongeveer 80% van het laatstverdiende loon, met een maximum van 935 kronen per dag (circa 100 Euro, maart 2012). Voor diegenen die helemaal geen of een heel lage inkomsten hebben is de vergoeding maximaal 180 kronen per dag (circa 20 Euro, maart 2012).

Gelijkheidsbonus

Om het opnemen van dagen onder vaders te bevorderen, is er zelfs een gelijkheidsbonus in het leven geroepen. Dit houdt in dat ouders die de verlofdagen delen een belastingvrije bonus krijgen van 50 kronen per persoon per dag (circa 5,30 Euro, maart 2012). Deze bonus heeft een maximum van 13.500 kronen per jaar (circa 1447 Euro, maart 2012). Deze bonus geldt niet tijden de verplichte zestig dagen voor de vader en voor de moeder en tijdens de maximaal dertig dagen dat ouders gezamenlijk verlofdagen op kunnen nemen.

Conclusie

In Nederland kennen we slechts zestien weken zwangerschapsverlof voor de vrouw en twee dagen betaald kraamverlof voor de man. In Zweden heeft de man, in tegenstelling tot Nederland, dezelfde rechten als de vrouw met betrekking tot het zwangerschapsverlof. Een man heeft recht op hetzelfde aantal dagen als de vrouw en wordt zelfs verplicht minstens zestig dagen op te nemen. Door de gelijkheidsbonus wordt het zelfs gestimuleerd dat vaders hun dagen opnemen. Toch wordt aan de toekomstige ouders zelf de keuze gelaten om het aantal niet-verplichte verlofdagen te verdelen.

Lees verder

© 2012 - 2017 Suzannen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.forsakringskassan.se

Reageer op het artikel "Zwangerschapsverlof in Zweden"

Infoteur: Suzannen
Laatste update: 26-03-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Zweden
Schrijf mee!