InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Hoe word je een nanny?

Hoe word je een nanny?

Hoe word je een nanny? Een nanny of kinderverzorger is verantwoordelijk voor de verzorging van kinderen van een andere familie. Wat betekent het om nanny te zijn en wat is er voor nodig om een nanny te worden.

Nanny zijn is een verantwoordelijke baan

Nanny worden betekent vele uren, dagen en jaren werken aan de verzorging en opvoeding van 1 of meer kinderen van een ander. Een nanny moet jaren van toewijding kunnen opbrengen. Je hebt flink wat uithoudingsvermogen nodig. Hou je van kinderen en zie je bovenstaande als een uitdaging dan is het beroep van nanny misschien iets voor jou.

Als nanny ben je in dienst van een gezin. Het is een verantwoordelijke functie. De ouders van de kinderen die aan je zorg zijn toevertrouwd moeten met een gerust hart naar hun werk kunnen gaan. Je moet zorgen dat het gezellig en veilig is voor de kinderen. Daarnaast ben je bent verantwoordelijk voor het dagelijkse leven. Als een kind verdrietig is moet je troost bieden. Maar je voedt de kinderen ook op volgens de normen en regels die de ouders stellen. Openstaan voor andere gewoonten en culturen is daarbij heel belangrijk. Dat vergt natuurlijk wel een goede communicatie met de ouders. Wees daarbij altijd vriendelijk en beleefd. Vertel altijd de waarheid. Naast verzorging van de kinderen is ook huishoudelijk werk 1 van de taken van de nanny.

Kennis en vaardigheden van de nanny

Naast gedrevenheid en passie heb je wel bepaalde kennis en vaardigheden nodig. Als nanny werk je voor langere tijd in een gezin. Je moet weten van verzorging van baby’s maar ook die van peuters, kleuters tot en met pubers. De kinderen moeten opgroeien in een veilige en hygiënische omgeving. In het kader van veiligheid kan een EHBO diploma van pas komen.

Vaardigheden die je beslist nodig zult hebben zijn:
  • Veel verantwoordelijkheidsbesef
  • Zelfstandigheid
  • Flexibel
  • Betrouwbaar
  • Goede sociale en communicatieve vaardigheden
  • Creativiteit

Kan iedereen nanny worden?

Is ervaring als babysitter of oppas genoeg? Het antwoord is (gelukkig) nee! Je kunt meestal alleen nanny worden als je een bepaalde (voor)opleiding hebt gedaan. De volgende kindgerichte opleidingen zijn uitermate geschikt:

  • Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH)
  • Sociaal Pedagogisch Werker (SPW Nanny)
  • PABO
  • Diploma Kleuterleidster
  • Onderwijsassistent
  • KV/JV (kinderverzorging/jeugdverzorging)

Conclusie

Er komt heel wat bij kijken voordat je nanny kan worden. Naast kennis en vaardigheden zijn vooral passie en doorzettingsvermogen de belangrijkste voorwaarden. En natuurlijk aanmelden bij een Nanny bureau!
© 2012 - 2019 Heinchess, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Kinderopvangtotaal.nl

Reageer op het artikel "Hoe word je een nanny?"

Reacties

Wendy, 09-06-2015 10:41 #2
Een opleiding is niet perse nodig hoor. Ik ben zelf nanny en heb muziek management gestudeerd. Wel ben ik eerst een aantal jaren au pair geweest dus zo kan het ook, zonder dure opleiding :).

Ellen, 15-08-2012 09:50 #1
Ik wil graag nanny worden, is daar een speciale opleiding voor? Zelf woon ik in Purmerend dus zou het liefste in Amsterdam of Purmerend de opleiding doen. Hoelang duurt de opleiding en wat kost die opleiding? Heb vroeger spw gedaan en ben bij het 2de jaar afgehaakt. Ben nu inmiddels 33 en wil toch graag met kinderen werken! En nanny spreekt mij zeker aan, hoop dat jullie hierop antwoord kunnen geven.

Met vriendelijke groet Ellen Sammels

Infoteur: Heinchess
Gepubliceerd: 26-03-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Reacties: 2
Schrijf mee!