Positief Opvoeden met Triple P is nuttig voor ouders en kind
De opvoedmethode Triple P werd zo’n 30 jaar geleden ontwikkeld in Australië door hoogleraar psycholoog Matthew Sanders. Ook in Nederland wordt het programma inmiddels door menige beroepskracht met veel succes uitgevoerd. Bij Triple P gaat het er o.a. om dat je het goede gedrag van kinderen stimuleert, en dat ze vaardigheden aanleren om beter en gemakkelijker in het leven staan.
Triple P
Triple P is een opvoedmethode waarbij de ouders een positieve opvoedstijl toepassen. Hierdoor verminderen emotionele en gedragsproblemen bij kinderen. Positief opvoeden werkt. Welke waarden en normen je jouw zoon of dochter wil bijbrengen, ligt voor elke vader en moeder anders. Maar de manier waarop je het gedrag van kinderen het beste kunt beïnvloeden en aanleren is eigenlijk voor elke ouder hetzelfde, omdat het uitgebreid is onderzocht. Dit onderzoek alsmede de nodige praktijkervaring toont aan dat Positief Opvoeden volgens de Triple P methode aan opgroeiende kinderen de beste mogelijkheden biedt om zich goed te ontwikkelen. Het is bewezen dat kinderen die positief zijn opgevoed, minder kans lopen om gedragsproblemen te ontwikkelen. Zowel ouders als kinderen voelen zich ook prettiger bij deze methode.
Wat is Triple P
De benaming Triple P betekent:
Positief Pedagogisch Programma. Het is in feite een methode voor vaders en moeders die zich als doel hebben gesteld om de opvoeding van hun nazaten gemakkelijker te maken en meer op ontspannen wijze te doen. De methode Triple P laat zien volgens welke manier je bij je kind het goede gedrag stimuleren kunt. Maar vanzelfsprekend ook hoe je met minder prettig gedrag moet omgaan. Positief opvoeden leert de kinderen ook om vaardigheden te ontwikkelen die in het leven van belang zijn. Het kind leert o.a. hoe ze positief moeten denken, dat ze respectvol met anderen horen om te gaan, hoe ze verstandig kunnen communiceren, op welke manier je problemen het best kunt aanpakken.
Valkuilen bij het geven van instructies aan kleine kinderen
De manier waarop je als ouder instructie geeft aan kleine kinderen, bepaalt in belangrijke mate of je kind wel of niet doet wat hem gezegd wordt. Veel voorkomende valkuilen bij het geven van instructies zijn:
Te veel
Elk nieuw verzoek biedt kinderen de gelegenheid om ongehoorzaam te zijn. Wanneer je veel instructies achter elkaar geeft, voelen kinderen zich te veel op de huid gezeten en dat roept weerstand op.
Te weinig
Kinderen lijken soms ongehoorzaam omdat niemand hen duidelijk en rustig heeft uitgelegd wat er precies van hen verwacht wordt. Zo kunnen ze slechte tafelmanieren hebben omdat hen nooit is voorgedaan hoe je netjes met bestek omgaat.
Te moeilijk
Kinderen kunnen ook ongehoorzaam lijken als ouders te hoge eisen stellen en dingen vragen die te moeilijk zijn. Het is bijvoorbeeld voor een peuter te moeilijk als je hem vraagt de rommel in zijn kamer op te ruimen. Je kunt hem wel vragen het speelgoed in de kast te zetten.
Het verkeerde moment
Als je een instructie geeft terwijl je kind druk met iets anders bezig is, zoals TV kijken, heb je grote kans dat de instructie niet overkomt.
Te vaag
Onduidelijke instructies zijn vaak moeilijk op te volgen. Je kind lijkt dan ongehoorzaam maar snapt misschien niet wat de bedoeling is. Bijvoorbeeld als je zegt: “Doe niet zo gek”. Instructies die als een vraag overkomen, kunnen ook problemen geven: “Wil je nu naar bed gaan?”. Als je een kind de keuze laat, moet je niet vreemd opkijken als je “nee” te horen krijgt.
Lichaamstaal
Soms is een instructie die ouders geven niet in overeenstemming met de lichaamstaal. Het is natuurlijk verwarrend als je met een lachend gezicht zegt dat ze ergens mee moeten stoppen. Kinderen reageren vaak ook niet op instructies die uit een ander vertrek worden geroepen. Je moet als vader of moeder in de kamer zijn waar het kind is, om je instructie goed duidelijk te maken.
De basis principes van Positief Opvoeden
De 5 basisprincipes luiden als volgt:
- Kinderen laten leren d.m.v. positieve ondersteuning.
- Een stimulerende en veilige omgeving aan kinderen verlenen.
- Een aansprekende discipline aanhouden.
- Realistische verwachtingen hanteren.
- Goed voor jezelf zorgen.
Handige tips voor ouders
Kinderen leren het meeste in het gezin, denk maar aan: op je beurt wachten, kleuren herkennen, aankleden enz. Enkele tips om thuis aandacht te geven aan het ontwikkelen van vaardigheden:
- Doe de nieuwe vaardigheden voor, laat het kind kijken, leg uit wat je doet en laat je kind het nadoen, terwijl je het aanmoedigt en helpt.
- Geef altijd het goede voorbeeld, dus ruim ook je eigen spullen op. En praat in bijzijn van je kind moreel verantwoord over andersdenkenden enz.
- Smeed het ijzer als het heet is. Dus als je kind aandacht of hulp voor iets vraagt heb je een gemotiveerd kind om iets bij te leren. Geef niet altijd gelijk een pasklaar antwoord, maar stimuleer het om eerst zelf na te denken.
- Ingewikkelder vaardigheden lukken natuurlijk niet altijd in één keer. Doe het dan stapsgewijs, desnoods over meerdere dagen verspreid.
- Kinderen zijn net volwassenen als het gaat om waardering en erkenning. Dus vergeet ze niet te prijzen en te complimenteren.
Lees verder