InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Het organiseren van een kraamfeest

Het organiseren van een kraamfeest

De geboorte van een baby is een indrukwekkende gebeurtenis. De eerste dagen word je overspoeld door kraambezoek, dat graag een kijkje komt nemen. Natuurlijk wil je het grote geluk als trotse ouders graag delen, maar er zijn grenzen. De eerste dagen met een baby kunnen als zwaar ervaren worden. Met gebroken nachten en al het nieuwe dat op je afkomt, heb je niet altijd zin en energie om het zoveelste bezoek te verwelkomen. Een oplossing hiervoor is het houden van een kraamfeest.

Wat is een kraamfeest?

In plaats van de traditionele kraamtijd van zes weken met tal van visites, kiezen steeds meer mensen voor een kraamfeest. Alle familie, vrienden en bekenden van de verse ouders worden uitgenodigd voor een bepaalde dag of dagdeel. De baby kan dan door iedereen worden bewonderd en er is gelegenheid om cadeaus te geven. Het kan ook een manier zijn voor de ouders om de kraamtijd definitief af te sluiten en iedereen op die manier duidelijk te maken dat de periode van kraambezoek afgelopen is.

Voordelen

Natuurlijk willen jonge ouders hun geluk met hun naasten delen. In het bijzonder grootouders, maar ook goede vrienden staan vanzelfsprekend al snel voor de deur om de kleine te bewonderen. Maar die overbuurvrouw of verre tante hoef je niet per se direct aan je bed te hebben. Een kraamfeest is dan een geweldige uitkomst. Tijdens een gezellige bijeenkomst kunnen alle genodigden kennis maken met de baby. De kraamtijd blijft voor de ouders een rustige periode wat bezoek betreft. De moeder kan wat op krachten komen en extra genieten tijdens het kraamfeest.

Locatie

Als u een ruime woonkamer heeft en de gastenlijst binnen de perken blijft, is het heel goed mogelijk uw kraamfeest in uw eigen huis te houden. Het voordeel hiervan is dat u niets hoeft af te huren en de baby in vertrouwde omgeving blijft. Ook heeft u geen reistijd en kunt u het feest rustig van te voren voorbereiden. Een andere mogelijkheid is een ruimte te huren. Het voordeel hiervan is dat u naderhand geen troep in huis hebt. Aan de ouders de keus of de kosten hiertegen opwegen. Een derde mogelijkheid is het feest te houden in een huis van grootouders of vrienden.

Zelf organiseren

Een kraamfeest kan eenvoudig zelf georganiseerd worden. Het is een kwestie van goed plannen, maar erg leuk om te doen. Een paar tips:
  • Zorg voor leuke versieringen in de zaal of kamer. Denk aan speciale geboorteslingers en –ballonnen en tule strikken. Ook stoffen slingers staan erg gezellig. Een (uithang)bord buiten laat duidelijk de plaats van het kraamfeest zien.
  • Omdat de ouders tijdens het kraamfeest zelf continu gasten verwelkomen en in gesprek zijn, is het een aanrader ‘personeel’ in te huren. Laat een paar familieleden of goede vrienden de catering verzorgen. Dit geeft de ouders een hoop rust en tijd voor de mensen die speciaal voor hun kleine gekomen zijn.
  • Maak een mooi opgemaakte buffettafel met allerlei leuke kraamhapjes. U kunt denken aan beschuit, kleine cakejes en lange vingers met muisjes. Een muisjestaart, geboortetruffels, anijskoekjes, kandeelsoesjes… ideeën te over! Zet het alles op mooie schalen en etagères.
  • Laat een aantal foto’s van de baby afdrukken en zet deze in lijstjes hier en daar op de tafels, zodat uw gasten uw kleine uitgebreid kunnen bewonderen.
  • Leg een kraamgastenboek neer en laat iedereen er een boodschap of wens in schrijven voor de kleine.
  • Zorg voor een aparte kinderhoek. Een tafeltje met wat speelgoed en iets om te kleuren houdt het jonge bezoek zoet. Eventueel kan een nichtje of buurmeisje als oppas fungeren. Zet een paar schalen met lekkers op tafel en je hebt geen kind aan ze.

Cadeautjes voor de gasten

Een leuk idee is het, de gasten bij vertrek een cadeautje mee te geven als aandenken aan het kraamfeest. U kunt denken aan:
  • Een tule zakje met roze of blauwe snoepjes. (heel simpel zelf te maken)
  • Pepermunt met de naam en geboortedatum van de kleine.
  • Geboortedragees of andere chocolade.
  • Een mok met de mooiste babyfoto erop. U kunt hier tijdens het feest de koffie in schenken en de gasten kunnen het na het feest als bedankje meenemen.

Laten organiseren

Natuurlijk is het ook mogelijk uw kraamfeest over te geven in handen van professionals. Zij regelen alles tot in de puntjes en het scheelt de ouders een hoop stress en tijd. Men hoeft nergens aan te denken en kan zelf optimaal genieten van het feest. U kunt uw kraamfeest bijvoorbeeld laten verzorgen door Het Kraamfeestburo®, een professionele organisatie die u alles uit handen neemt, zodat u nergens meer aan hoeft te denken.

Lees verder

© 2009 - 2017 Nicolette, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe organiseer je een babyshower?Hoe organiseer je een babyshower?De vraag bij velen is: wat is een babyshower eigenlijk? Het is een gebruik dat vanuit Amerika naar West-Europa is gekome…
Trends voor geboortekaartjesTrends voor geboortekaartjesNegen maanden lang heb je de tijd om er over na te denken. De inrichting van de babykamer, babynamen en natuurlijk over…
De trend in geboortekaartjes voor 2015Al heel wat decennia lang is het de traditie om bij een geboorte een geboortekaartje te sturen naar familie, vrienden en…
Wat je allemaal moet regelen tijdens de zwangerschapWat je allemaal moet regelen tijdens de zwangerschapWanneer je zwanger bent moet je veel dingen regelen. Ben je niet getrouwd? Zorg dan voor erkenning van het kindje. Dit m…
De Gender Reveal Party: Onthulling van het geslachtOm de komst van een baby te vieren worden allerlei feestjes georganiseerd. De baby shower, om de aanstaande moeder voor…

Reageer op het artikel "Het organiseren van een kraamfeest"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Nicolette
Laatste update: 10-02-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Jonge ouders
Schrijf mee!