InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Wat verklaart de populariteit van het merk Lief! Lifestyle?

Wat verklaart de populariteit van het merk Lief! Lifestyle?

Vier jaar geleden maakten we voor het eerst kennis met de basic, kleurrijke kledingstukken van het merk Lief! Lifestyle. De shirtjes met opdrukken als ‘lief!’ en ‘stoer!’ vlogen de winkel uit. Toch had niemand kunnen bedenken dat een baby- en peutermerk in korte tijd zo hard zou groeien. Lief! is een totaalconcept geworden. Waar ligt het grote succes van een eigenlijk zo ‘simpel’ merk? Wat verklaart de populariteit van het merk Lief! Lifestyle?

Het begin

De oprichtster van het merk Lief! is Yvonne Woudstra. Samen met haar man heeft ze het merk Ducky Beau opgestart. Na een aantal jaren zocht ze echter een andere weg. Het moest iets totaal anders worden. Ze start een pilot-store in haar woonplaats Giessenburg, in een oud pakhuis dat onderdeel uitmaakt van ‘De Graanschuur’, een klein landelijke winkelstraat. Ze ontwerpt een aantal basic kledingstukken en verkoopt het in haar eigen winkeltje onder de merknaam Lief!. In korte tijd blijkt de collectie enorm populair. Enkele maanden later staat Yvonne met haar Lief! collectie op de Jonge Gezinnen beurs. Dat blijkt een groot succes. Duizenden positieve reacties komen binnen.

Lief! uitbreiding

De Lief! collectie wordt in een korte termijn uitgebreid. Er komt een brede baby- en peutercollectie op de markt, alles in de bekende vrolijke kleuren. Maar dat is niet het enige. Meubeltjes, allerlei accessoires, dekens, knuffels, tassen, verzorgingsproducten voor baby en mama. Het totaalconcept is volledig gebaseerd op ‘Dutch design’ en door de vrolijke mix van kleuren is alles te combineren. Het handelsmerk van Lief! zijn de oer-Hollandse klompjes.
De verkooppunten van het merk schieten als paddenstoelen uit de grond. Van Maastricht tot Enschede, van Leiden tot Groningen. Inmiddels zijn er een aantal eigen winkels en meer dan honderd verkooppunten in Nederland. Ook is de kleding via een eigen online liefwinkel te bestellen. “Toch is het niet de bedoeling dat je Lief! straks op iedere straathoek kunt kopen”, vertelt de oprichtster. “Lief! moet wel exclusief en herkenbaar blijven. Dat is overigens ook de reden dat de Lief!-winkels in bijzondere, authentieke panden gevestigd moeten zijn. Je zult ons niet vinden in massale winkelcentra en de winkel heeft altijd een rustige, basic uitstraling zonder reclameborden of sales-rekken. Deze manier van ondernemen onderscheidt het merk juist van veel andere merken.”

Lief! buitenland

Hoewel Lief! als typisch Hollands merk wordt neergezet, ontstaan er ook verkooppunten in het buitenland. De eerste Lief! winkel in België is een feit en staat in het mondaine Brasschaat. Ook Spanje wordt veroverd. In Dubai stond Lief! op een beurs en het merk dook verder op in Denemarken, Duitsland, Ierland en België. Soms worden de woorden op de kleren vertaald, soms ook niet.

Lief! magazine

Een eigen Lief! glossy wordt opgezet, gericht op de moderne, modebewuste moeder met jonge kinderen en zwangere vrouwen. Bekende Nederlandse moeders dragen hun steentje bij. Nance Coolen laat zich uitgebreid interviewen en Natasja Froger schrijft een column voor het eerste nummer. Het blad heeft een positieve uitstraling en laat de dingen zien die het leven leuk maken. Dit is duidelijk terug te zien in het kleurgebruik en de vormgeving en de sfeervolle reportages. De glossy wordt zelfs genomineerd voor de publieksprijs ‘Lancering van het Jaar’ van de Customer Media Awards.

Waarom is Lief! zo populair?

Wat kan het grote succes van Lief! toch verklaren? Ten eerste zullen de vrolijke, basic kleuren de meeste moderne moeders erg aanspreken. Dutch design is de laatste jaren erg hip en veel ontwerpers baseren hun creaties op het ‘rood-wit-blauw’, de ruiten, stippen en boerenbontachtige motieven. De typisch Hollandse kleuren en patronen zijn veelgevraagd. Ook Lief! speelt hier duidelijk op in. Het is modern en nostalgisch tegelijk. Het maakt een vertrouwd en vrolijk gevoel bij vrouwen los, dat aanslaat tot koopgedrag. Ook de kwaliteit van de producten is hoogstaand. De kleuren blijven mooi en de materialen zijn rijk en zacht. De teksten op de kleding zijn vaak toepasselijk en heel eigenwijs. En het feit dat een deel van de verkoopprijs wordt overgemaakt naar de stichting ‘Orange Babies’ speelt zeker een rol. Is het wellicht een combinatie van factoren? Dat het Lief! concept zich zo sterk uitbreid, zal de vraag ernaar alleen maar versterken. Complimenten voor de oprichtster, die het merk zo sterk op de markt heeft gezet en ervoor gezorgd heeft dat Lief! niet snel verveelt. Het frisse, ongedwongene en eigentijdse blijft aanwezig en hopelijk kunnen we nog lang genieten van het prachtige Nederlandse merk.

Meer info en verkooppunten vind je op www.lieflifestyle.nl.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.lieflifestyle.nl www.suzie.nl

Reageer op het artikel "Wat verklaart de populariteit van het merk Lief! Lifestyle?"

Infoteur: Nicolette
Laatste update: 10-02-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Jonge ouders
Schrijf mee!