InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Tips voor ouders: Hoe leer je je kind goed omgaan met geld

Tips voor ouders: Hoe leer je je kind goed omgaan met geld

Tips voor ouders: Hoe leer je je kind goed omgaan met geld Als ouder wil je je kind een zo goed mogelijke start meegeven tijdens de opvoeding. Jij bepaalt immers voor een deel hoe hun toekomst eruit gaat zien. Belangrijk in de opvoeding is om kinderen te leren hoe ze goed met geld om kunnen gaan. Waar moeten ouders op letten als je je kind goed met geld wil laten omgaan? Denk hierbij aan wat je je kind wel en niet kan meegeven met betrekking tot geld. Een andere vraag die ouders zich vaak stellen is hoeveel zakgeld een kind op welke leeftijd zou moeten krijgen.

Kinderen hoeven zich niet druk te maken over geld

Veel ouders willen hun kinderen 'beschermen' door ze in de opvoeding zo min mogelijk mee te laten maken met betrekking tot geld. Je wilt uiteraard dat je kind niets tekort komt. Sommige ouders kiezen er daarom voor om hun kinderen geen zakgeld te geven en te betalen als hun kinderen iets nodig hebben. Hoewel deze reactie te begrijpen valt, is het zeker geen verstandige keuze. Geld is niet an sich iets slechts voor een kind, hij/zij moet er alleen goed mee leren omgaan. Daarom is het belangrijk je kind hier al relatief vroeg kennis mee te laten maken om zo problemen in de toekomst te kunnen voorkomen.

Leer je kind goed omgaan met geld

Als je je kind de juist kennis met betrekking tot geld wilt bijbrengen moet je natuurlijk wel weten hoe je dit moet doen en ook wat je vooral niet moet doen. Sommige thema's rondom geld zijn belangrijk voor kinderen om over te leren, waar andere informatie weer minder relevant kan zijn.

Tijd is geld

Belangrijk om je kind te leren is het de rol van tijd wanneer het om geld gaat. Door je kind hier bewust van te maken zorg je ervoor dat kinderen vaker financiële beslissingen maken die goed zijn op de lange termijn in plaats van alleen op de korte termijn iets opleveren. Het is bijvoorbeeld voor een kind goed om te weten dat als ze nu 100 euro op de bank zetten voor 10 jaar dat dat op de lange termijn meer oplevert dan over 10 jaar 200 euro krijgen. De manier om dit te doen is om je kind een bankrekening te laten openen. Op die manier maken ze daadwerkelijk mee dat de rente wordt bijgeschreven op het door hen gespaarde bedrag. Het wordt dus duidelijk dat sparen kan lonen. Dit maakt kinderen bewust van het nut van sparen en kan in de toekomst ervoor zorgen dat ze, heel verstandig, een deel van hun inkomen op de bank zullen zetten.

Welke verantwoordelijkheden moeten ze krijgen

De vraag blijft natuurlijk wat je wel en wat je niet aan je kind moet overlaten. Het is uiteraard belangrijk dat kinderen geen stress ervaren rondom geld. Wanneer er financiële problemen zijn binnen het gezin is het niet verstandig kinderen hierin te betrekken. Wel zijn er een aantal dingen die je wel over kunt laten aan je kind.

Zakgeld

Zorg ervoor dat je je kind al vanaf haar of zijn vijfde zakgeld geeft. Zakgeld is een van de beste middelen om kinderen bewust te maken van geld. Het zorgt ervoor dat kinderen begrijpen dat geld 'schaars' is en dat ze dus niet onbeperkt kunnen kopen. Daarnaast zorgt het ervoor dat kinderen nadenken over hoe en wanneer ze hoeveel geld uitgeven aan bepaalde zaken. Uiteraard ben je als ouder vrij om zelf de hoogte van het zakgeld te bepalen, maar het is hierbij ook belangrijk dat dit bedrag niet te hoog ligt, kinderen moeten begrijpen dat het soms een kwestie is van keuzes maken. In de onderstaande tabel staat een indicatie van het bedrag dat kinderen van een bepaalde leeftijd zouden moeten krijgen.

Hoeveel zakgeld geef je je kind per week?

Leeftijd Bedrag per week
5 0,50
6 1,- tot 2,-
7 1,- tot 2,-
8 1,- tot 2,-
9 1,20 tot 2,-
10 1,70 tot 2,-
11 2,- tot 2,30
12 3,- tot 4,60
13 3,50 tot 4,60
14 4,60 tot 5,-
15 5,- tot 5,75
16 5,- tot 6,-
17 5,- tot 7,-
18 6,- tot 9,-

Bron: Nibud (gegevens 2016)

Bankrekening

Zorg dat je kind een bankrekening opent bij de bank. Het gaat er hierbij niet zozeer om hoeveel geld er op deze bankrekening staat. Een bankrekening geeft kinderen het gevoel dat ze zelf financieel verantwoordelijkheid hebben. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om je kind meer te leren over het hierboven benoemde idee van 'tijd is geld' doordat je kind rente ontvangt op de spaarrekening. Dit kun je het beste doen wanneer je kind nog jong is en zorg er dan ook voor dat zij of hij regelmatig een overzicht krijgt van hoeveel er nog op de rekening staat. Uiteraard is het verstandig om wel toezicht te houden op de bankrekening tot minimaal het zestiende levensjaar van je kind. Dit kan vaak gekoppeld worden aan je eigen rekening waardoor je hier altijd bij kunt.

Praat over geld

Wat tot slot nog belangrijk is, is dat je met je kind praat over geld. Wanneer je kind twijfelt over een bepaalde aankoop ga dan samen aan tafel zitten om te overleggen wat de voor- en de nadelen zijn van de aankoop en vraag je kind of zij of hij dat het geld waard vindt.

Tips

Vul het zakgeld niet aan

Hoe verleidelijk dit ook mag zijn, het is belangrijk dat je kind leert dat geld niet oneindig is en dat wanneer het geld op is bepaalde dingen ook niet meer gekocht kunnen worden. Alleen als ze af en toe iets niet kunnen kopen omdat het geld op is, zullen ze echt leren met geld om te gaan.

Geef niet te veel verantwoordelijkheid

Zoals eerder genoemd, zorg dat je kind geen onnodige stress ervaart met betrekking tot geld. Het blijft uiteindelijk maar een kind. Zorg daarnaast dat het bedrag dat je kind krijgt voor haar of zijn zakgeld niet te hoog is (de hier bovenstaande tabel is een goede indicatie).

Maak duidelijke afspraken

Het is belangrijk dat je kind weet waar zij of hij aan toe is. Daarom is het belangrijk om duidelijke afspraken te maken over hoe geld besteed mag worden en waaraan. Een kind tussen de vijf en elf heeft haar of zijn zakgeld vooral voor leuke dingen zoals speelgoed of een snoepje. Oudere kinderen zullen er misschien ook cadeautjes en een avondje uit van moeten betalen. Zorg er hierbij voor dat duidelijk is wat wel en niet onder het zakgeld valt zodat je kind zich hier op voor kan bereiden.
© 2016 - 2018 Otisnu, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zakgeld en leren omgaan met geldZakgeld en leren omgaan met geldAls kinderen zakgeld krijgen, geeft hun dat de gelegenheid te leren omgaan met geld. Ze leren van jongs af aan dat geld…
Hoeveel zakgeld geef je je kind?Hoeveel zakgeld geef je je kind?De financiële opvoeding is een belangrijk onderdeel van de opvoeding van kinderen. Door kinderen goed te leren omgaan me…
Hoeveel zakgeld geven aan uw kind?Hoeveel zakgeld geven aan uw kind?Zakgeld moet goed afgestemd worden op de wensen en behoeften van uw kind. U moet ze niet proberen te verwennen door teve…
Vanaf welke leeftijd?Hoe ouder je bent, hoe meer je mag. In dit artikel worden veelgestelde vragen beantwoord, zoals: vanaf welke leeftijd mo…
Hoeveel zakgeld geven?Op jonge leeftijd moeten kinderen al zakgeld ontvangen, zodat zij later beter de waarde van geld kunnen inschatten. Het…
Bronnen en referenties
  • https://www.nibud.nl/consumenten/zakgeld/

Reageer op het artikel "Tips voor ouders: Hoe leer je je kind goed omgaan met geld"

Infoteur: Otisnu
Gepubliceerd: 26-07-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!