Voorlezen bij peuters en kleuters
Voorlezen is goed voor kinderen. Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon heel leuk. Voorlezen kan een feestje zijn voor zowel de voorlezer als voor het kind. Het kind kan worden voorgelezen op school of in de bibliotheek. Als je zelf aan de slag wilt, is dat helemaal fantastisch. Wel kan dit soms lastig zijn. Een aantal tips om je hierbij te helpen, zijn daarom handig.
Waarom voorlezen belangrijk is
SLO is het nationale expertisecentrum voor leerplanontwikkeling. Deze organisatie wordt veel gebruikt als richtlijn in het onderwijs. Deze organisatie legt uit waarom voorlezen zo belangrijk is. Als eerste reden kiest de voorlezer vaak voor een boek dat het kind niet kent. Dit zorgt voor een verrassend effect. Ook zorgt het ervoor dat een kind kennis maakt met andere boeken. Dit kan goed zijn voor de latere leesontwikkeling. Daarnaast leren kinderen door voorlezen dat boeken geweldig kunnen zijn. Ze roepen allerlei emoties bij ze op. Een boek kan bijvoorbeeld leuk, griezelig, verdrietig of herkenbaar zijn. Voorlezen geeft daarnaast rust. Vooral als het boek bij de belevingswereld van een peuter of kleuter aansluit. Daarnaast vergroot voorlezen de woordenschat en is het goed voor de taalontwikkeling.
Een boek kiezen
Voorlezen begint bij het juiste boek kiezen. In het begin is dit een kwestie van uitproberen. Je probeert gewoon een aantal boeken uit en ziet dan wat past bij de belevingswereld van het kind. Probeer een boek te vinden dat bij de interesses van een peuter of kleuter aansluit. Voor peuters en kleuters is een prentenboek een goed begin. Daarna kun je kijken naar wat een kind van een bepaald boek vindt. Sommige kinderen zeggen dit in gesproken taal en anderen zeggen dat met hun lichaamstaal. Het is dan ook belangrijk om hier tijdens het lezen op te letten. Als je niet weet wat het kind van een boek vindt, vraag je dat gewoon. Kinderen zijn eerlijk en vertellen graag wat ze wel en niet willen. Je kunt peuters ook laten kiezen uit twee boekjes die je hebt voorgelezen. Hierdoor weet je wat hen meer aanspreekt.
Tijdens het voorlezen
De zoektocht naar een geschikt boek is afgelopen. Voorlezen is de volgende stap. Om het voorlezen voor een kind interessant te houden, is het van belang om contact met het kind te houden. Dit kun je doen door het voorlezen interactief te maken. Stel vragen over de plaatjes in het boek of controleer of het kind nog weet waar het over gaat. Maak daarnaast gebruik van verschillende stemmetjes. Elke personage in het boek krijgt een eigen stem. Dit maakt het voorlezen interessant, maar zorgt er ook voor dat kinderen een verschil tussen personages kunnen horen. Dat leidt er toe dat kinderen het verhaal beter begrijpen. Daarnaast is het ook gewoon heel grappig. Als je een prentenboek aan het voorlezen bent, wil een kind graag naar de plaatjes kijken. Geef het daarom ook de ruimte daarvoor. Pauzes zijn helemaal niet erg. Ook in het voorlezen kun je korte pauzes inlassen. Het kind kan het verhaal dan een plekje geven en het zorgt ervoor dat je even op adem kunt komen. Deze pauzes hoeven maar enkele seconden te duren. Snel praten kan op deze manier ook voorkomen worden.
Bron: Unsplash, Pixabay Het voorlezen afsluiten
Als het verhaal is afgelopen, kun je het nabespreken met het kind. Dit zorgt ervoor dat het kind het verhaal beter begrijpt en kan afsluiten. Peuters en kleuters houden van herhaling. Ze willen dan ook dat je hetzelfde boekje meerdere keren voorleest. Door het verhaal na te bespreken, weten zij de volgende keer beter waar het verhaal over gaat. Deze eigenschap van de leeftijdsgroep kun je ook in jouw eigen voordeel gebruiken. Laat ze een volgende keer bijvoorbeeld het verhaal zelf 'voorlezen' aan de hand van plaatjes. Zo zorg je voor variatie en is het kind actief bezig met taal en lezen. Dit draagt bij aan een goede taalontwikkeling en een goede leesvaardigheid.
Lees verder