InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Pedagogiek > Tentoonstelling Wiskids: wiskunde voor peuters en kleuters

Tentoonstelling Wiskids: wiskunde voor peuters en kleuters

Tentoonstelling Wiskids: wiskunde voor peuters en kleuters Wiskunde voor peuters en kleuters klinkt ingewikkelder dan het is. Zonder dat zij het door hebben zijn jonge kinderen voortdurend bezig met wiskunde in hun spel. Hoe makkelijk peuters en kleuters omgaan met wiskunde was te zien in de tentoonstelling Wiskids. Een interactieve doe-tentoonstelling voor peuters en kleuters. In de tentoonstelling konden zij zich op een speelse wijze bezig houden met ‘wiskunde’. De tentoonstelling is geïnspireerd door de Mathe-kings tentoonstelling in Berlijn en was interessant en inspirerend voor iedereen die jonge kinderen heeft of met jonge kinderen werkt.

Wiskunde voor peuters en kleuters

Peuters en kleuters zijn de wereld om hen heen aan het ontdekken. Zij hebben een natuurlijke belangstelling voor alles om hen heen. Ze willen bouwen, experimenteren, uit elkaar halen, vergelijken, tellen et cetera. Zonder dat zij het door hebben zijn ze voortdurend bezig met wiskunde en doen zij ervaringen op die belangrijk zijn om zich te ontwikkelen tot goede rekenaars.

De tentoonstelling Wiskids

In deze tentoonstelling ging het om doen, uitproberen, nadenken, je verbazen en ontdekken. De kinderen hadden helemaal niet door dat ze bezig zijn met wiskunde. Ze waren lekker aan het spelen.

Wiskikker in de wereld van Wiskids

De tentoonstelling had als thema ‘Wiskikker in de wereld van Wiskids. Wiskikker ging op reis en had hierbij de hulp nodig van Wiskids (de kinderen). Hij kwam in zes verschillende landen met een eigen wiskundig aandachtsgebied.
  1. Het land van Ratjetoe, Wiskikker en de verzameleekhoorn (Sorteren en groeperen)
  2. Het land van Regelmaat, Wiskikker en Fladder de vlinder (Patronen)
  3. Het land van oneindig, Wiskikker en de stelende fruitapen (Getallen)
  4. Het land van Achter en Hoeks, Wiskikker en de stuiterballen (Ruimte en geometrie)
  5. Het land van Kilo en Meter, Wiskikker en de politieagent (Meten en wegen)
  6. Het land van Berg en Dal, Wiskikker en Freddie de groenterups (Grafieken en statistieken)

Het is leuk en inspirerend om aan deze indeling te denken als je zelf aan de slag gaat met wiskunde voor jonge kinderen. Kijk of het lukt om alle aandachtsgebieden aan bod te laten komen.

Mathe-kings; het werk van Nancy Hoenisch

De tentoonstelling Wiskids was geïnspireerd door de tentoonstelling Mathe-Kings in Berlijn. Deze tentoonstelling was gebaseerd op het werk van de Duits-Amerikaanse pedagoge en kleuterleidster Nancy Hoenisch. In haar boek ‘Mathe-Kings’ zijn haar ervaringen te lezen in haar werk met jonge kinderen en hun ontwikkeling in het wiskundig denken.

Wiskids; een methode van Kinderopvang Humanitas

Naar aanleiding van hun 25-jarig jubileum heeft Kinderopvang Humanitas materiaal van de Mathe-Kings tentoonstelling in Berlijn naar Nederland gehaald. Daarnaast heeft Kinderopvang Humanitas een methode (Wiskikker in de wereld van Wiskids) ontwikkeld waarbij peuters en kleuters op speelse wijze bezig zijn met wiskunde. Hiermee wordt gewerkt door de pedagogisch medewerkers van Kinderopvang Humanitas. Het inspireert hun om de ontwikkeling van het wiskundig denken van jonge kinderen te stimuleren in speelse interacties en alledaagse situaties.

Zelf aan de slag met wiskunde voor peuters en kleuters

Wiskunde is een manier van denken, het is overal. Het gaat om het leggen van verbanden en de conclusies die daar (onbewust) uit voortvloeien. Jonge kinderen zijn hier al vroeg mee bezig. Ze delen de wereld in categorieën in. Ze vergelijken en onderzoeken. Keer op keer voeren ze dezelfde handelingen uit en ontdekken wat er gebeurt. Ze onthouden het en gaan nieuwe uitdagingen aan. Zo onderzoeken ze met stapelbekers keer op keer welke beker past en welke beker niet past. Een emmer vol zand is zwaarder om te tillen dan een emmer die half leeg is. Een kind is kleiner dan zijn vriendje, maar als hij op een stoel staat ineens groter.
Laat jonge kinderen daarom volop:
  • Sorteren door bijvoorbeeld op te ruimen (auto’s bij de auto’s, duplo in de duplo krat)
  • Passen, meten en wegen en vergelijken (stapelbekers, boodschappen wegen)
  • Hardop tellen (bij het neerzetten van de borden, hoeveel hebben we er nodig?)
  • Spelen met materialen die abstracte begrippen concreet maken (reeksen die van klein naar groot lopen)
  • Zich bewust worden van de ritmes om ons heen (dag en nacht, de seizoenen, patronen)
Gerelateerde artikelen
De beste apps voor peuters en kleutersDe beste apps voor peuters en kleutersSteeds meer kinderen maken gebruik van apps. Volgens voorstanders leren zij daardoor snel vaardigheden, zoals rekenen en…
Sociale ontwikkeling van peuters en kleutersVanaf de eerste maanden is het kind al actief in de ontwikkeling in relatie met anderen. Ieder kint ontwikkelt zich op z…
Lessugesties peuters en kleuters: thema de bakkerLessugesties peuters en kleuters: thema de bakkerDe bakker is een onderwerp dat erg spreekt bij het jonge kind. Dit lesidee dat hoofdzakelijk bedoelt is voor iedereen di…
Leerzame en uitdagende spelletjes voor peuters en kleutersJonge kinderen in de leeftijd van 2 tot 6 jaar (peuters en kleuters) leren de wereld om hen heen ontdekken. Door het doe…
Leuke websites voor baby's, peuters en kleutersJonge kinderen, zoals baby's, peuters en kleuters, vinden de computer (of laptop) vaak al erg interessant. Toch zijn de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Hoenisch, N. & E. Niggemeyer (2008), Mathe-Kings. Jonge kinderen aan de slag met wiskunde. SWP, Amsterdam
  • Plas, A. van der (2012), ABC van de kinderopvang (hoofdstuk over Wiskunde). Reed Business, Amsterdam
  • www.nji.nl (Wiskikker in de wereld van wiskids)
  • www.kinderopvanghumanitas.nl (tentoonstelling wiskids)
  • 'Nieuwsbrief het Jonge Kind' (CED-groep, 1 december 2016)

Reageer op het artikel "Tentoonstelling Wiskids: wiskunde voor peuters en kleuters"

Infoteur: Opgroeien
Laatste update: 07-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Schrijf mee!