InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Help, mijn ouders gaan scheiden

Help, mijn ouders gaan scheiden

Help, mijn ouders gaan scheiden Als ouders gaan scheiden, stort ook de wereld voor de kinderen in. Omdat kinderen van mama en papa houden, is er nauwelijks iets ergers voor hen. Vakanties, verjaardagen, de weekends, het zal nooit meer hetzelfde zijn. Gescheiden ouders hebben, is niet langer een stigma. Maar kinderen willen gewoon niet dat hun ouders scheiden. Ze willen dat hun ouders zo lang mogelijk bij elkaar blijven. En vanuit het perspectief van het kind bekeken: liefst een heel leven lang.

De scheiding van je ouders zonder al te veel kleerscheuren doorkomen

Voor veel kinderen zijn gescheiden ouders een "normale zaak" geworden. Maar de andere kant van de medaille is, dat de kinderen meer dan ooit bang zijn dat hun eigen ouders gaan scheiden. Ze kennen immers al zoveel kinderen waarbij het gebeurde. Ze uiten die angst zelden direct. Maar ze is altijd aanwezig. Bijvoorbeeld als de ouders weer eens hevige ruzie hebben. En in het heetst van de strijd wel eens zinspelen op een snel vertrek. Jongeren lijden altijd onder de scheiding van hun ouders. Sommige kinderen verschansen zich na een scheiding in hun kamer, anderen vluchten naar buiten. Maar juist in een fase dat het ouderlijk huis hen niet langer geborgenheid zal bieden, hebben ze steun nodig. Met onderstaande tips kunnen jongeren de tijd na de scheiding van hun ouders mogelijk zonder al te veel schade doorkomen.

Gevoelens uiten

De beste manier om met angst, woede, verdriet en wanhoop om te gaan? Dat is open over je gevoelens spreken. Beter dan te piekeren, is het om verdriet en woede te uiten. Huilen, wegkruipen in de kelder en het eens hartgrondig uitschreeuwen. Rennen door het bos, het kan allemaal helpen.

Praat met je ouders

Jongeren moeten hun ouders zonder verwijten vragen wat er gaande is. Zwijgen en elkaar wederzijds zo veel mogelijk ontzien, helpt niet echt verder. In ieder geval moeten jongeren met beide ouders praten om zich niet naar één kant te laten overhalen. Zijn mama en papa niet direct in voor een gesprek? Dan helpt het alleen om gewoon opnieuw te vragen en hen aan hun ouderrol te herinneren. Wie het moeilijk vindt om over de scheiding te praten, kan ook een brief of een e-mail schrijven.

Dring erop aan om mee te praten

Ook moeten jongeren erop staan dat ze worden betrokken bij de besluitvorming zoals een verhuizing. Samen met hun ouders moeten ze bespreken hoe nu verder. Of ze zullen pendelen tussen beide ouders, of dat ze zullen intrekken bij één van hen. Voel je je benadeeld door het conflict van de ouders, dan kan je je ook tot een bureau voor jeugdzorg wenden.

Zoek steun

Er bestaan hulpinstanties waar jongeren, eventueel samen met ouders, familieleden of vrienden, kunnen overleggen hoe ze deze moeilijke tijd door kunnen komen. Helpen bij het oplossen van conflicten kunnen ook gemeentelijke centra voor educatie en gezinsbegeleiding of gratis online hulplijnen via chat of e-mail.

“Vervangouders” zoeken

Worden de ouders te zeer door de eigen problemen in beslag genomen? Dan kunnen de ouders van vrienden, familie of kennissen met soortgelijke ervaringen misschien tijdelijk ondersteuning, begeleiding en geborgenheid bieden. Zo valt het veel jongeren gemakkelijker om met de situatie om te gaan.

Houd eigen interesses in stand

Jonge mensen moeten hun eigen leven blijven leiden en bijvoorbeeld niet hun hobby‘s verwaarlozen. Je moet je niet slecht voelen omdat het je ouders slecht gaat. Wie zich thuis afzondert, kan de aansluiting met vrienden verliezen.

Inmenging is uit den boze

Maken ouders elkaar onderling zwart of dreigt een van hen tussen wal en schip te raken? Dan moeten de kinderen duidelijke grenzen stellen. Probeer niet om je ouders tegen elkaar uit te spelen. Daarnaast moet je je niet laten gebruiken door een van de ouders. Ook moet je niet toelaten dat ze jou opzadelen met hun gekrenkte gevoelens. Dat vergt te veel van jezelf. Het is beter om grenzen te stellen.

Maak jezelf geen verwijten

In geen geval moeten jongeren zich schuldig voelen. Iedereen in het gezin heeft misschien voor een deel bijgedragen aan de scheiding. Maar doorgaans heeft niemand expliciet schuld eraan. Openlijk zeggen dat je wil dat je ouders weer bij elkaar komen, is niet verkeerd. Maar kinderen moeten zich bij een scheiding niet verantwoordelijk voelen dat de ouders elkaar weer verdragen.

Sta open voor een nieuwe partner

Kinderen moeten een potentiële nieuwe partner zo open mogelijk benaderen. Want ook de ouders hebben het recht om iets nieuws te maken van hun leven. De nieuwe vriend van moeder kan je vader weliswaar niet vervangen, maar wel een goede vriend worden.
Gerelateerde artikelen
Scheiden: hoe vertelt u het de kinderen? - Joodse visieScheiden: hoe vertelt u het de kinderen? - Joodse visieScheiden komt in onze westerse maatschappij helaas veel voor. Ook de orthodox Joodse gemeenschap kent scheidingen. Wat b…
Kinderen en relatieproblemen: scheiden of blijven?Kinderen en relatieproblemen: scheiden of blijven?Moet je bij elkaar blijven wegens de kinderen? Als de relatie zo slechts is dat er dagelijks sprake is van conflicten, r…
Kinderen en scheidenKinderen en scheidenScheiden is een van de meest voorkomende problemen binnen een gezin. Vaak lijden de kinderen onder ruzies van de ouders…
Wel of niet scheiden als er kinderen in het spel zijn?Wel of niet scheiden als er kinderen in het spel zijn?Een scheiding is altijd moeilijk. Maar vooral wanneer er kinderen is het spel zijn, is het een gevoelig onderwerp. Moet…
Scheiden is niet het einde, maar een nieuw beginScheiden is niet het einde, maar een nieuw beginNadat partners besloten hebben om te gaan scheiden, zal er een zeer nare periode doorstaan moeten worden. Aan de andere…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Help, mijn ouders gaan scheiden"

Infoteur: Ter-info
Laatste update: 28-11-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!