InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > De echo: wordt het een jongen of meisje?

De echo: wordt het een jongen of meisje?

De echo: wordt het een jongen of meisje? Veel ouders zijn nieuwsgierig naar het geslacht van hun ongeboren kindje. Het is natuurlijk het belangrijkste dat de baby gezond is, maar veel ouders hebben ook een lichte voorkeur voor een jongen of een meisje. Ook kan het met praktische zaken makkelijk zijn om het geslacht al voor de geboorte te weten. Zo kun je bijvoorbeeld rekening houden met de babykamer en het aanschaffen van babykleertjes. Er zijn veel fabeltjes bekend hoe je zou kunnen zien of het een jongen of meisje wordt. De enige manier om erachter te komen of het een jongen of meisje wordt, is door middel van een echo. Hoe kun je op de echo zien of het een jongen of een meisje wordt?

De 20 weken echo

Wanneer je 20 weken zwanger bent, heb je recht op een echo. Deze echo wordt door de zorgverzekeraar vergoed. Maar let op, deze echo is zeker geen pretecho. Veel ouders gaan er heen met het idee van nu kunnen we zien welk geslacht onze baby heeft. Maar de 20 weken echo is officieel een medische echo. Zo wordt je kindje nagekeken op tal van afwijkingen en wordt bekeken of de belangrijkste organen in orde zijn. Daarna zal de echoscopist vragen of je wilt weten of het een jongen of een meisje wordt. Soms is dit nog moeilijk te bepalen. De baby kan namelijk net in een verkeerde houding liggen of veel heen en weer bewegen. Voor een echoscopist kan het al moeilijk zijn, maar voor een leek is het helemaal ingewikkeld om iets duidelijk te zien op een echo. In totaal duurt een behandeling ongeveer 30 minuten. Je krijgt vaak als aandenken een foto mee van je ongeboren baby. Wil je meer materiaal hebben dan zul je een pretecho kunnen maken.

Hoe kun je zien dat het een jongen of meisje wordt op de echo?

  • Wanneer de baby er goed voor ligt, kun je bij een jongen duidelijk het piemeltje en de balletjes zien zitten.
  • Bij een meisje is het vaak een stuk onduidelijker. Wanneer het een meisje wordt, zie je drie streepjes. Dit zijn de schaamlippen en het plassertje.

Pretecho

Het komt wel eens voor dat een echoscopist het geslacht verkeerd ziet. Je hebt dus nooit 100 procent zekerheid. Wanneer je echt zekerheid over het geslacht wilt, kun je kiezen voor een pretecho. Deze echo moet je zelf betalen, maar er wordt wel echt de tijd genomen voor de baby. Het is een pretecho, geen medische echo. Maar ook hier loop je de kans dat je kindje eigenzinnig is en zich niet goed wil laten zien. De kans is wel aanzienlijk kleiner dat dit gebeurt dan bij een gewone echo. De beste tijd voor een pretecho is tussen de 24 en 30 weken. De baby is hierbij groter dan bij de 20 weken echo waardoor het geslacht makkelijker te zien zou moeten zijn. Vanaf 30 weken is de baby juist weer te groot, waardoor het moeilijker wordt. Met een pretecho kun je er bijna zeker van zijn dat ze kunnen vertellen of het een jongen of meisje wordt, maar je hebt pas 100 procent zekerheid na de bevalling!

Conclusie

Er is maar één manier om erachter te komen of je een jongen of meisje krijgt tijdens de zwangerschap. Dat is door middel van een echo. De 20 weken echo krijgt in principe iedere vrouw. Dit is een medische echo, maar de echoscopist zal ook vragen of je wilt weten of het een jongen of meisje wordt. Toch krijg je nooit 100 procent zekerheid. De baby kan namelijk verkeerd liggen of veel draaien. Wanneer een echoscopist echt twijfels heeft, kun je kiezen voor een pretecho. Op een later moment kun je nogmaals een echo laten uitvoeren. De baby is dan groter zodat je het geslacht duidelijker zou moeten zien. Je kunt zelf ook proberen of je het geslacht kunt ontdekken! Bij een jongetje zou je de geslachtsdelen moeten zien zitten, terwijl je bij een meisje drie streepjes ziet. Toch heb je niet altijd zekerheid bij een echo. Pas bij de geboorte zal blijken of het beeld van de echo juist was!

Lees verder

© 2015 - 2019 Ladycurious, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Falco, Pixabay
  • http://www.rivm.nl/Onderwerpen/T/Twintig_wekenecho
  • http://www.cjgleeuwarden.nl/zwanger/groei-en-ontwikkeling-tijdens-de-zwangerschap/zwangerschapsonderzoeken/pretecho
  • http://www.tipswerkendeouders.nl/zwanger/echo/20-weken-echo.html

Reageer op het artikel "De echo: wordt het een jongen of meisje?"

Infoteur: Ladycurious
Laatste update: 01-06-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Zwangerschap
Schrijf mee!