InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Hoe betrek ik mijn kind bij mijn zwangerschap?

Hoe betrek ik mijn kind bij mijn zwangerschap?

Hoe betrek ik mijn kind bij mijn zwangerschap? Wanneer je zwanger bent, dan heeft dit grote invloed op de rest van het gezin. Zeker voor oudere kinderen kan het wennen zijn dat ze een broertje of zusje krijgen. Sommige kinderen zijn vanaf het moment dat ze het weten al erg enthousiast, ze kunnen bijna niet wachten tot het zo ver is. Andere kinderen moeten het even verwerken en zijn bijvoorbeeld bang dat ze minder aandacht krijgen. Het is voor de oudere kinderen altijd goed om bij de zwangerschap betrokken te worden. Op die manier kunnen ze er aan wennen en maak je ze waarschijnlijk enthousiast. Kinderen die al blij zijn met je zwangerschap doe je er alleen maar een groot plezier mee als je ze erbij betrekt. Hoe kan je je kinderen bij je zwangerschap betrekken?

Tips om je kind bij de zwangerschap te betrekken

Het ligt natuurlijk aan de leeftijd van je oudere kinderen in welke mate je ze bij een zwangerschap kan betrekken. Een peuter zal bijvoorbeeld minder van je zwangerschap begrijpen dan een ouder kind. Je voelt zelf het beste aan welke tips bruikbaar zijn voor je kind.

Geef informatie over de zwangerschap

Vooral oudere kinderen vinden de zwangerschap zelf heel interessant. Ze zijn nieuwsgierig hoe een baby in de buik kan groeien. Je kan je kind makkelijk bij je zwangerschap betrekken door informatie te laten lezen of te laten zien over de baby. Er zijn verschillende boeken te koop met foto's van hoe een baby in de buik groeit. Ook kan je er zelf bij vertellen hoe groot de baby nou is en wat hij allemaal al kan. Je kind kan op die manier een beeld bij de baby krijgen. Ook de echo kan je laten zien. Het is tenslotte de eerste foto van je baby. Er wordt afgeraden om je kinderen mee te nemen naar de echo. Een echo is namelijk medisch, je wilt niet dat je kinderen er bij zitten als je slecht nieuws te horen krijgt. Wil je toch graag dat je kinderen de baby in de buik zien, laat dan na 20 weken een pretecho maken.

Maak contact met de baby

De eerste paar maanden van je zwangerschap kan er nog geen contact gemaakt worden met de baby. Maar na ongeveer 20 weken zwangerschap kan je de baby voelen bewegen. Dit is voor zowel jongere als oudere kinderen erg leuk! Je buik wordt opeens een baby! Je kan je kind niet dwingen om aan je buik te zitten, maar de meeste kinderen willen graag de baby voelen bewegen. Wanneer je zelf de baby voelt bewegen, roep dan je kind er bij zodat hij het kan ook voelen. Zeker later in de zwangerschap kan je er een spelletje van maken. Je kan voelen wat de voetjes zijn of waar het ruggetje zitten. Wanneer kinderen het leuk vinden, dan kunnen ze ook tegen de baby praten. Een baby herkent stemmen na zijn geboorte!

Je kunt je kinderen er ook bij betrekken door over de baby te praten. Willen ze bijvoorbeeld liever een broertje of zusje? En wat vinden zij mooie namen? Hoe denken zij dat de toekomst zal worden? Deze gesprekken zullen je ogen doen openen.

Koop babyspullen

Voor een baby moeten er allemaal spullen gekocht worden, zoals speeltjes en kleertjes. Kinderen vinden het vaak leuk om hier bij betrokken te worden of dingen uit te kiezen. Maar sommige kinderen vinden het ook moeilijk. De baby krijgt allemaal nieuwe spullen, terwijl hij zelf niks krijgt. Je kan dit heel makkelijk op lossen door het te combineren. Als je wat voor de baby koopt, koop dan ook wat voor je andere kinderen. Dit hoeft geen duur iets te zijn, maar met wat kleding of een klein cadeautje zijn kinderen vaak al erg blij. Het is tenslotte voor heel het gezin een beetje feest.

  • Koop ook wat kleine cadeautjes voor na de bevalling. De meeste visite houdt er wel rekening mee en koopt voor alle kinderen wat. Maar voor het geval dat, dan heb je altijd iets achter de hand.
  • Maak een kraammand voor je kinderen. Een kraammand is een mand vol cadeautjes. Je kraamtijd duurt officieel tien dagen. In de kraammand kan je tien cadeautjes stoppen zodat je kinderen iedere dag een cadeautje kunnen uitkiezen en open maken.

Conclusie

Ieder kind reageert anders op het nieuws dat hun moeder zwanger is. Kleine kinderen snappen er vaak nog niet veel van. Ze zien je dikke buik en weten dat er wat in zit, maar ze snappen niet wat dat precies inhoudt. Maar oudere kinderen kan je helemaal bij je zwangerschap betrekken. Je kan ze informatie laten zien over de baby in de je buik. Ook kan je ze contact laten maken met de baby. Om kinderen niet onnodig jaloers te maken, is het belangrijk om één lijn te trekken. Het is niet leuk voor de kinderen als de baby allemaal nieuwe spullen en cadeautjes krijgt, terwijl ze zelf niks krijgen. Er zijn genoeg kleine en goedkope cadeautjes te koop zodat je zwangerschap voor iedereen een feestje is!

Lees verder

© 2015 - 2019 Ladycurious, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Roken tijdens zwangerschap voor baby erg gevaarlijkRoken tijdens zwangerschap voor baby erg gevaarlijkRoken tijdens de zwangerschap leidt er toe dat baby’s vaker vroeger worden geboren dan nodig is om volgroeid te raken. V…
Alcohol tijdens het begin van de zwangerschap: opgepast!Alcohol tijdens het begin van de zwangerschap: opgepast!"Ach toe, één glaasje kan toch geen kwaad?!": hoewel de heersende opvatting over alcohol drinken tijdens je zwangerschap…
Roken tijdens de zwangerschapRoken tijdens de zwangerschapRoken en zwangerschap gaan vaak niet goed samen. Roken heeft een schadelijke invloed op het zwanger worden, de zwangersc…
Roken tijdens de zwangerschap, wat zijn de risico's?Roken tijdens de zwangerschap, wat zijn de risico's?Wat is het effect van roken tijdens de zwangerschap? Dat is een vraag waar veel (bijna) zwangere vrouwen het antwoord op…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe betrek ik mijn kind bij mijn zwangerschap?"

Infoteur: Ladycurious
Gepubliceerd: 28-01-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Zwangerschap
Schrijf mee!