InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Praten met tieners over seks en relaties: 5 tips!

Praten met tieners over seks en relaties: 5 tips!

Ook de jongste generatie ouders heeft nog altijd vragen over hoe je met kinderen praat over seks en relaties. Je kan er eigenlijk niet vroeg genoeg mee beginnen. Hier volgen alvast enkele praktische raadgevingen over hoe je als ouder omgaat met de seksuele vorming van je kind.

Tip 1: Begin er op tijd mee

De belangrijkste boodschap die men kan geven is dat je er niet vroeg genoeg mee kunt beginnen. Een kind van zes jaar dat vraagt wat een condoom is, moet antwoord krijgen, net als een kind dat in de supermarkt vraagt waartoe tampons dienen. Het heeft geen zin om te zeggen:" Daar ben je nog te klein voor!". Een kind zal begrijpen wat het al begrijpen kan.

Relationele en seksuele vorming is niet iets voor een bepaald moment of een specifieke leeftijd: het is een langdurig proces dat zich aanpast aan de leeftijd en de ontwikkeling van je kind. Als je het van jongsaf over de voortplanting hebt gehad, is het makkelijker om het met tieners over veilig vrijen te hebben.

Tip 2: Haak in op wat je kind zelf aangeeft

Je moet je kind niet met informatie overladen, maar je kunt handig inspelen op wat hij of zij zelf aangeeft of vraagt. Antwoord zo open en eerlijk mogelijk. Ouders zijn vaak bang om te veel te zeggen. Ze denken bijvoorbeeld dat een gesprek over seks en anticonceptie tieners zal aansporen om met seks te experimenteren. Onderzoek heeft al meermaals aangetoond dat goed geïnformeerde tieners juist minder aandrang voelen om het dan maar al doende zelf te ontdekken.

Tip 3: Wees geen wandelende encyclopedie

Tieners gaan zich vaak wat afsluiten voor hun ouders en richten zich meer op leeftijdsgenoten. Juist dan hebben ouders meer behoefte om hun kinderen over seksualiteit en relaties voor te lichten. Hoe die patstelling doorbreken?

Laat zien dat je open staat voor een gesprek over dit thema. Dat kan bijvoorbeeld door in te spelen op onderwerpen die in de krant staan of op het journaal komen. Een vader vertelde dat hij met het hele gezin naar het nieuws zat te kijken toen een reportage over een seks-campagne aan bod kwam. Toen heeft hij de kinderen gevraagd: "Wat vinden jullie daarvan? Is er in de klas iets over gezegd?"

Het hoeven niet altijd grote, diepgaande gesprekken te zijn, hoor. Overlaad je tiener vooral niet met informatie, wees geen wandelende encyclopedie. Tieners zelf geven aan dat ze het fijn vinden als ze er thuis over kunnen praten, als ze welkom zijn met hun vragen en verhalen. Maar ze willen wel zelf bepalen wanneer ze dat doen.

Tip 4: Respecteer hun privacy

Respect hebben voor hun privacy begint al met niet protesteren als je tiener ineens de deur van de badkamer niet meer open wil laten. Het is normaal dat tieners een beetje ongemakkelijk zijn over hun veranderende lichaam en dat niet meer open en bloot willen laten zien.

Respect hebben betekent ook dat je je niet al te nadrukkelijk bemoeit met hun intieme leven. Bijvoorbeeld: Stel geen al te confronterende vragen. In plaats van te vragen of je zoon of dochter al seks heeft (gehad), kun je zeggen: “Ik lees hier net dat steeds meer meisjes/jongens van veertien seks hebben. Wat vind jij daarvan?”. Het antwoord van je kind zal je veel leren en je kunt ook zelf zeggen hoe je daarover denkt en voelt.

Tip 5: Wees geen wandelende waarschuwende encyclopedie

De ouders van vandaag definiëren zichzelf als de schakelgeneratie: ze hebben in hun eigen jeugd nog het taboe over seksualiteit meegemaakt. Ze hebben dus geen rolmodellen, geen voorbeelden van hoe het kan. Ze willen graag open en positief zijn, maar ze ervaren dat dit vaak botst met de opvoedende reflex.

Probeer toch niet alleen te waarschuwen voor de gevaren van seksualiteit en relaties, hoe verleidelijk dat ook is. Een vader in een gespreksgroep vertelde zo dat zijn zoon van 17 na een avondje stappen voor het eerst bij zijn vriendin zou mogen blijven slapen. En dat hij toen gezegd heeft: “Maak er een fijne avond van, wees voorzichtig, maar geniet er ook van.” Mooi is het als je die dubbele boodschap kunt geven. Tieners stellen dat enorm op prijs.
Gerelateerde artikelen
Seksuele opvoeding, wat ouders moeten wetenSeksuele opvoeding, wat ouders moeten wetenDe meesten ouders vinden seksuele opvoeding van hun opgroeiende kinderen een lastige zaak. Vaak met uitstel gedrag. De s…
Wat is A-seksualiteit?Wat is A-seksualiteit?A-seksueel, frigide of non-libidoïsme het zijn verschillende benamingen voor mensen die geen seksuele gevoelens hebben.…
Hoe geef je seksuele voorlichting aan je kind?Hoe geef je seksuele voorlichting aan je kind?Seksuele voorlichting aan je kind geven is voor veel mensen niet gemakkelijk. Vaak voelt men zich toch gegeneerd om erov…
Nederlands grootste taboesSommige dingen zul je op een feestje niet zomaar vertellen omdat deze zaken maatschappelijk niet zijn geaccepteerd of om…

Reageer op het artikel "Praten met tieners over seks en relaties: 5 tips!"

Infoteur: Guy1962
Laatste update: 15-01-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!