InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Samengesteld gezin na scheiding

Samengesteld gezin na scheiding

In het leven is het nog moeilijk om de juiste levenspartner te vinden. Er zijn dan ook vele koppels die uit elkaar gaan en dan een nieuwe start moeten maken. Sommige hebben al kinderen en deze kan men niet wegdenken. Opnieuw een aanpassing van normen en waarden aan elkaar is een grote stap. Wat houdt het dan in om in een nieuw samengesteld gezin te wonen?

Opnieuw aanpassen

Iedereen is anders en dat wordt vaak vergeten. Als je opnieuw met iemand start zie je vaak alleen de positieve kanten. Vaak besluiten partners dan ook snel samen te gaan wonen, zonder echt uitgebreid na te denken aan de mogelijke aanpassingen die gemaakt moeten worden. Het is dan ook niet alleen jezelf dat je opnieuw aanpast, maar ook de omgeving. Als je namelijk gaat samenwonen moet je plaats maken voor de interesses en de leefomgeving van de andere. Dat is bij een nieuwe relatie zonder kinderen sowieso het geval, maar wat als men al kinderen heeft en men leert iemand opnieuw kennen? Het ene karakter kan namelijk goed samen of botsten met het andere. Je moet dan ook elkaar accepteren als persoon met zijn of haar gebreken en kwaliteiten en heel belangrijk is dat dit zo weinig mogelijk invloed mag hebben op de kinderen.

Hoe goed aan te passen?

Omwille dat de mogelijke kinderen in het gezin zich ook moeten aanpassen aan de nieuwe persoon of personen, mag men ook niet verwachten dat de kinderen meteen happy zullen zijn met de veranderingen. Je zult als ouder ze moeten steunen en beseffen dat het voor hun een aanpassing is wegens dat de nieuwe partner eventueel andere principes hanteert qua opvoeding. Daarom zal je met de nieuwe partner ook duidelijke afspraken moeten maken over wat wel en niet kan, maar betrek hier dan ook de kinderen bij, zo komen zij later niet voor onaangename verrassingen te staan.

Hoe ervaar je het als kind?

Iedereen weet dat je er nooit een echte vervanger van je eerste vader of moeder of te vinden is. Sommige kinderen gaan het juist fijn vinden om weer een nieuw vader- of moederfiguur te hebben in huis en dat is vooral bij jonge kinderen het geval. Er zijn ook echter kinderen (vooral tijdens de pubertijd) die het niet leuk vinden en ze zullen mogelijke obstakels gaan bedenken. Als ouder ken je jouw eigen kinderen wel en je moet dus rekening houden met hun karakter en dat van de nieuwe partner en zijn of haar kinderen.

Als je er positief naar kijkt is het heel makkelijk: je ziet als kind de vele nieuwe mogelijkheden. De extra cadeautjes, de nieuwe broers en zussen om mee te spelen en of raad aan te vragen. Zijn er dan toch problemen, neem je kind of kinderen apart en praat met hen. Gedraag je ook niet plots anders, want dat heeft geen zin. Kinderen die het er moeilijk mee hebben, krijgen vaak te kampen met vele vragen die ze zichzelf stellen, maar weten daar geen antwoord op. Sommige zullen eerder de vorige partner missen en dat gebruiken als emotionele troef. Als nieuwe partner kan je dan ook niet verwachten dat de kinderen van de andere partij meteen mama of papa zal zeggen.

De tips voor de nieuwe ouder

  • Verwacht niet da ze meteen alles gaan doen wat je zegt, maar sta wel open voor mogelijke gesprekken en vragen.
  • Als het kind van de andere partij moeilijkheden vertoont, laat het probleem niet aan de kant liggen, maar overleg samen.
  • Overleg ook samen over welke opvoeding jullie hebben toegepast. Kijk dan ook wat je gemeenschappelijk hebt. Wik en weeg over de tegenpolen.
  • Als je gesprekken aan gaat met de kinderen, ga dan samen zitten met de kinderen en de nieuwe partner. Zo zullen er geen misverstanden ontstaan.

Tips voor de kinderen

  • Kijk naar de positieve kanten van het nieuw samengesteld gezin.
  • Probeer als jongere de nieuwe partner van vader en of moeder te accepteren als persoon en leer deze dan ook kennen.
  • Gemis i.v.m. met de voormalige partner zal er altijd zijn, maar probeer je moeder en of vader ook te begrijpen. Iedereen wil op een bepaalde moment verder met zijn leven. Weet dat het aanpassen is voor iedereen in het nieuwe gezin.
  • Gaat het te moeilijk voor je, praat dan met de mama of papa en probeer de nieuwe partner ook te betrekken. Dat zorgt voor minder stress en minder vragen in je hoofd.
Gerelateerde artikelen
Een samengesteld gezin, succes of drama?Een samengesteld gezin, succes of drama?Scheiden of het verlies van een partner is een ingrijpende gebeurtenis. Heb je kinderen, dan moet je niet alleen je eige…
Sociaal-culturele achtergrond van kinderenElk kind in de groep neemt zijn eigen achtergrond mee van thuis. Dat merk je als leerkracht aan de manier waarop kindere…
Een lat-relatie beginnenEen lat-relatie beginnenEen lat-relatie is niet simpel om te beginnen en vrij staand en gelukkig te houden. Je moet er samen voor zijn en aan we…
Verliefd, wat verwacht jij van een nieuwe relatie?Verliefd, wat verwacht jij van een nieuwe relatie?Interessante vraag: je bent verliefd en je wilt je leven met de ander delen. Maar, wat verwacht jij eigenlijk van een re…
Uw hypotheek aanpassen aan uw levenEen hypotheek heeft over het algemeen een looptijd van dertig jaar. In deze periode zal er veel veranderen in uw leven w…
Bronnen en referenties
  • http://www.samen-familie.nl/nieuwe_gezinnen.html (afbeelding)
  • Geloof in het gezin? Annemie Dillen (2006), uitgeverij Lannoocampus

Reageer op het artikel "Samengesteld gezin na scheiding"

Infoteur: Brunos
Laatste update: 12-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!