InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Tiener alleen op vakantie

Tiener alleen op vakantie

Tiener alleen op vakantie Op een gegeven moment stelt je tiener de vraag of hij of zij alleen of met zijn of haar vrienden op vakantie mag. Wat doe je dan? Vanaf welke leeftijd vind je dit goed en welke afspraken maak je? Welke onderwerpen bespreek je eerst met je tiener voordat hij of zij alleen of met een vriendengroep op vakantie mag?

Bespreek het samen

Wanneer je tiener met deze vraag komt, laat deze dan maar vertellen. Met wie wil je op vakantie? Hoe ga je dit regelen? Wat gaan jullie doen? Zo krijg je een wat duidelijker beeld van hetgeen jouw tiener voor ogen heeft.

Alcohol

Hoe denkt je tiener over alcohol? Hoeveel gaat hij of zij drinken en wat vind jij de limiet. Maak jezelf niet wijs dat je tiener niet gaar drinken tijdens de vakantie. Natuurlijk doet hij of zij dat, maar wanneer ouders hierover afspraken maken met hun kinderen, gaan deze daar in het algemeen verstandiger mee om.
Het is terecht dat ouders zich zorgen maken over het alcoholgebruik van de tieners tijdens de vakantie. Gemiddeld drinken jongens tijdens hij tienervakantie zeventien glazen alcohol per dag, meisjes ongeveer zeven.
Tip: het is niet onverstandig om je tiener naar een vakantiebestemming te laten gaan waar veel te doen is. Hoe meer er te doen is, hoe minder er gedronken wordt. Leg desnoods zelf wat bij, wanneer de kosten het probleem zijn.

Seks

Praten over seks met je tiener vind je misschien lastig, maar zorg in ieder geval dat je tiener condooms meeneemt. Liever mee verlegen, dan om verlegen. Even een reminder dat je allerlei geslachtsziekten kan oplopen door onveilige seks en baby's kan verwekken is ook niet verkeerd.

Geld

Hoe gaan de tieners het regelen met geld? Alles op een grote pot of ieder betaalt zijn deel? Hoe regelen ze de beveiliging van waardevolle spullen? Huren ze een kluisje of blijft er altijd iemand achter wanneer ze gaan zwemmen?

Hoe oud zijn tieners wanneer ze alleen op vakantie gaan?

De verschillen zijn enorm, maar gemiddeld gaan tieners in Nederland voor het eerst alleen op vakantie wanneer ze zestien jaar zijn. Dit betreft dan een vakantie in Nederland.
Voor de eerste keer een vakantie in het buitenland is de gemiddelde leeftijd achttien jaar. Om een vakantie in het buitenland te kunnen boeken, moet de hoofdboeker ook minimaal achttien jaar zijn.

Zelfredzaamheid

Iemand die alleen op vakantie gaat, moet over een bepaalde dosis zelfredzaamheid beschikken, daar hoort ook financiële zelfredzaamheid bij. Dus laat de tiener de vakantie zelfstandig regelen en betalen. Ik neem aan dat hij of zij ervoor gespaard heeft. Wanneer hij of zij dit niet kan, kan hij of zij ook niet alleen op vakantie.

De kinderen alleen thuis

Wanneer de kinderen niet meer mee willen op vakantie, zullen ze alleen thuis moeten blijven terwijl je zelf op vakantie gaat. Dit is ook niet iets waar iedere ouder om zit te springen. De gemiddelde leeftijd waarop kinderen alleen thuis blijven terwijl de ouders op vakantie zijn is zeventien jaar.

Wanneer je het eng vindt om je kind alleen thuis te laten, kan je ervoor kiezen om op vakantie te gaan tijdens de schoolperiode. Er is dan door school nog een zekere mate van controle op je kind. Spreek in ieder geval met je tiener af dat het huis schoon en aan kant is wanneer jij terug komt van vakantie. Niemand komt graag thuis in een zwijnenstal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe start je een moeilijk gesprek met je puber?Hoe start je een moeilijk gesprek met je puber?Opvoeden, hoe begin je een moeilijk gesprek met je puber kind? Hoe begin je als ouder over gevoelige onderwerpen zoals d…
Luie tieners, kan je ze motiveren?Luie tieners, kan je ze motiveren?Tieners die hele dagen op de bank hangen, niks doen en ook op school niet presteren? We kennen ze allemaal wel. Wat moet…
Met de kinderen op vakantie: hoe doen andere ouders dat?Met de kinderen op vakantie: hoe doen andere ouders dat?Met de kinderen op vakantie. Hoe pakken andere ouders dat aan? Wat zijn populaire bestemmingen? Wat mogen de kinderen we…
Vakantie - één jaar sparen voor twee weken plezierVakantie - één jaar sparen voor twee weken plezierEen vakantie kunt u zo duur maken als u zelf wenst. Twee weken op vakantie in het hoogseizoen is echter kostbaar. Sommig…
Geen lening afsluiten voor een vakantieGeen lening afsluiten voor een vakantieIn de zomer een paar weekjes naar de zon, of in de winter op wintersport, kunt u echt aan toe zijn. Het kost u veel geld…
Bronnen en referenties
  • Bron: Artikel “Man, pap, dit is dus de laatste keer dat ik met jullie meega”,van Rosa Koelemeyer in Libelle 28, 2013.

Reageer op het artikel "Tiener alleen op vakantie"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 15-10-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Tieners
Schrijf mee!