InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Onderzoek naar voornamen: namen voor jongens en meisjes

Onderzoek naar voornamen: namen voor jongens en meisjes

Onderzoek naar voornamen: namen voor jongens en meisjes Je bent zwanger en op zoek naar een naam voor je kind. Er is inmiddels veel onderzoek naar namen gedaan. Wellicht zijn de resultaten iets om rekening mee te houden. Lagere klassen kiezen vaker exotische namen, terwijl hogere sociale klassen vaak kiezen voor een tradtionele naam. In 2015 was Emma de populairste meisjesnaam en Liam de populairste naam voor een jongen. Hoe meer je voornaam voorkomt, hoe meer voordeel dat kan opleveren op school en werk. Nadeel: je bent niet de enige met die naam. Jongensnamen zijn de afgelopen eeuw ongeveer hetzelfde gebleven, terwijl er steeds meer meisjesnamen ontstaan. Het blijkt dat we onbewust toleranter zijn als het gaat om aparte meisjesnaam. Dat zou uit de traditionele gedachte voortkomen dat mannen een serieuze carrière moeten maken.

Jongensnaam

Meisjes die een jongensnaam krijgen, zoals Alex, blijken twee keer zoveel te kiezen voor een technische studie. Waarschijnlijk komt dat omdat deze meisjes zich van jongs af aan al stoerder worden gevonden en zich daardoor ook stoerder gaan gedragen.

Meisjenaam

Mannen met een vrouwelijke naam, zoals Leslie, blijken veel zelfbeheersing te hebben. Waarschijnlijk komt dit voort dat ze al in hun jeugd veel kritiek hebben ontvangen, waardoor ze dit beter van hun af kunnen laten glijden.

Naam

Hoe gewoner je naam des te populairder je bent op school. Ook leraren hebben de neiging om leerlingen met een veelvoorkomende naam positiever te beoordelen.

Net zoals later in je leven werkgevers eerder sollicitanten aannemen met een bekende voornaam. Vooral traditionele namen roepen een positieve associatie op. Vrouwen met een sexy naam schijnen moeilijker door te stromen naar de top.

Verschillen

Er blijken regionale verschillen te zitten in de keuze van de voornaam. Zo houden Brabanders van korte namen, Zuid-Hollanders van buitenlandse namen en Groningers van namen die eigenlijk niet meer in zijn, zoals Marieke.

Trendy namen zijn tijdsgebonden. Zo kan je redelijk schatten hoe oud iemand is. Martijn zal midden dertig zijn. Een nadeel: de kans is groot dat er momenteel meer kinderen zijn, die Milan heten, en die in dezelfde klas zitten.

Inspiratie

Uit onderzoek is gebleken dat lagere sociale klassen zich laten inspireren door acteurs en popsterren. Daardoor kiezen ze ook vaker voor ‘exotische’ namen. Denk aan de Britney’s die momenteel in Nederland rondlopen. Hogere sociale klassen kiezen eerder een traditionele naam, terwijl middenklassers kiezen voor een top tien naam.

Meisjes met namen eindigend op –ijn of –e komen vaker uit welgestelde milieus. Jongens met een naam eindigend op –y of –ie komen uit lager opgeleide gezinnen. Dat geldt ook voor meiden waarvan hun voornaam eindigt op –a.

Engels

Vaak zijn kinderen met namen met Engelse spelling afkomstig uit lagere milieus. Is de voornaam afkomstig uit de Franse taal dan is het milieu een stuk hoger.

In Engeland zelf worden mensen met namen met een koninklijke associatie als succesvol en intelligent beschouwd. James en Elizabeth staan boven aan het lijstje ‘succesvolle namen’. Meest aantrekkelijke namen zijn meisjesnamen eindigt op –ie en korte jongensnamen. Zo staan Sophie en Ryan boven aan het lijstje met ‘aantrekkelijke namen’, George en Ann onderaan.

Nederland

De top tien populairste namen van 2015 in Nederland waren voor een meisje:
  1. Emma
  2. Julia
  3. Sophie
  4. Anna
  5. Mila
  6. Eva
  7. Tess
  8. Lotte
  9. Sara
  10. Zoë

De populairste namen voor een jongen zijn:
  1. Liam
  2. Sem
  3. Lucas
  4. Luuk
  5. Noah
  6. Milan
  7. Daan
  8. Levi
  9. Finn
  10. Jesse

De Volkskrant onderzocht wat in 2015 de populairste namen waren geweest als alle varianten qua spelling bij elkaar opgeteld zouden worden. Dat leverde toch een andere top tien.

Voor de meisjes:
  1. Sarah (Sarah, Zara)
  2. Sophie (Sofie)
  3. Anna (Anne)
  4. Lisa (Liza, Lise, Lize)
  5. Emma
  6. Evi (Evy, Evie)
  7. Fenna (Fenne)
  8. Julia
  9. Nora (Norah)
  10. Isa (Iza, Ize, Ise)

En bij de jongens:
  1. Luuk (Luc, Luke)
  2. Lucas (Lukas)
  3. Liam
  4. Milan (Mylan)
  5. Finn (Fynn)
  6. Sem
  7. Levi (Levy)
  8. Noah
  9. Daan
  10. Mohamed (Mohammed, Muhammad, Mohammad)

Populaire voornamen in 1900 tot 1920

Uit onderzoek van Familieband.nl in vele stambomen blijkt dat de populairste voornamen in de afgelopen eeuw nogal gewijzigd zijn. Zo waren de populairste meisjesnamen in de periode 1900-1920:
  1. Maria
  2. Johanna
  3. Cornelia
  4. Anna
  5. Elisabeth

Voor jongens waren de populairste voornamen in 1900-1920:
  1. Jan
  2. Hendrik
  3. Johannes
  4. Willem
  5. Cornelis

Populaire namen 1988 tot 2008

Uit datzelfde stambomen-onderzoek werden ook de populairste voornamen in de periode 1988-2008 verzameld. Voor meisjes zijn dit:
  1. Sanne
  2. Michelle
  3. Lisa
  4. Laura
  5. Anouk

De populairste jongensnamen in 1988 - 2008 zijn:
  1. Kevin
  2. Tim
  3. Thomas
  4. Mike
  5. Rick
Gerelateerde artikelen
Scandinavische meisjesnamenScandinavische meisjesnamenHet valt niet mee om een naam voor je dochter te vinden. Scandinavische meisjesnamen zijn vaak erg mooi. Misschien een a…
Scandinavische jongensnamenScandinavische jongensnamenHet vinden van een geschikte babynaam valt niet mee. Scandinavische jongensnamen zijn over het algemeen erg mooi. Missch…
Bijzondere (kinder)namen over heel de wereldEen naam uitzoeken voor een kind valt meestal niet mee. U kunt overal inspiratie vinden, echter zit uw kind wel in princ…
Variaties op voornamenOnze namen bestaan al eeuwenlang uit een voornaam en een achternaam. Wat achternamen betreft komen er binnen het huidige…
Top 40 van de mooiste jongensnamen en hun betekenissenTop 40 van de mooiste jongensnamen en hun betekenissenHoera, er is een baby op komst. Maar met welke naam laat u uw kind voor de rest van zijn leven door het leven gaan? Tens…
Bronnen en referenties
  • Volkskrant.nl
  • Familieband.nl
  • SVB

Reageer op het artikel "Onderzoek naar voornamen: namen voor jongens en meisjes"

Reacties

Misha, 31-07-2017 11:06 #4
Interessant artikel, ik ben wel heel benieuwd welke bronnen zijn gebruikt. Met name voor deze bewering: "Meisjes die een jongensnaam krijgen, zoals Alex, blijken twee keer zoveel te kiezen voor een technische studie. Waarschijnlijk komt dat omdat deze meisjes zich van jongs af aan al stoerder worden gevonden en zich daardoor ook stoerder gaan gedragen." Alvast bedankt!

Michelle, 14-03-2013 12:50 #3
Hoi,
Bedankt voor uw snelle reactie. Ik vind uw artikel erg interessant en zou het graag als bron willen gebruiken. Nu vraag ik mij af welke bronnen u heeft gebruikt. Deze staan helaas niet vermeld en ik vind de betrouwbaarheid van bronnen die ik gebruik erg belangrijk.
Bedankt! Reactie infoteur, 14-03-2013
Fijn als u mijn artikel als bron wilt noemen, graag met link indien mogelijk. Ik heb namelijk de moeite gedaan om verschillende onderzoeken in de afgelopen jaren te verwerken tot dit artikel. De populairste namen van de afgelopen 20 jaar komt dus uit onderzoek van Familieband.nl. De populairste namen uit 2011 (zojuist aangevuld met 2012) zijn afkomstig van de SVB, de instantie die de kinderslag uitbetaald. Wat betreft de rest van het verhaal kan ik op dit moment de bron niet achterhalen, aangezien ik de basis van dit artikel in 2008 geschreven heb en later alleen heb aangevuld. Maar ook daarvoor had ik een goed bron.

Feedback, 14-03-2013 09:28 #2
FEEDBACK
Ik denk dat er een fout instaat bij het laatste stuk. Is het 1988 of 1998 of klopt het wel?:

De populairste jongensnamen in 1988 - 2008 zijn: Reactie infoteur, 14-03-2013
Klopt, bedankt voor de feedback. Het ging inderdaad om 1988-2008

Tatiana, 26-01-2010 19:43 #1
Hallo,
ik heb een lijst nodig van populaire meisjes- en jongensnamen van eeuw geleden voor een taak voor het vak nederlands
kunt u mij deze bezorgen aub?
bedankt Reactie infoteur, 26-01-2010
Ja hoor, deze staan namelijk al in het artikel. Bijna onderaan: populaire voornamen in 1900 tot 1920

Infoteur: Jour
Laatste update: 21-11-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Schrijf mee!