Macht en afhankelijkheid

Macht heb je als je iemand jouw wil op kan leggen tegen zijn zin in. Het klinkt als bevelen en commanderen maar soms gebeurd het op een andere subtielere manier. Met macht kan je ervoor zorgen dat iets gaat doen terwijl hij het eigenlijk helemaal niet wil. In het welzijnswerk krijg je ook te maken met macht. Je krijgt te maken met macht van jezelf tegenover clienten, collega`s maar ook andersom.

Afhankelijkheid

Macht en afhankelijkheid gaan samen. Als een zich niet afhankelijk opsteld, kan de ander ook geen gebruik maken van macht.
In het werkveld is de client vaak degene die afhankelijk is. Ondanks dat het belangrijk is om de afhankelijkheid van de client te verkleinen, blijft de client vaak afhankelijk van jou als begeleider of hulpverlener.
In sommige instellingen is dit andersom, hier is niet de begeleider degene met macht maar de client.

Soms trekt de client zich niets aan van jou macht. Hij gaat er tegenin en dat noemen we tegenmacht. In je werk zul je dit vaker tegenkomen en daarom is het belangrijk dat je er mee om kan gaan.

Verschillende machttypen

Er zijn verschillende machttypen:

  • Formele macht
  • Sanctiemacht
  • Deskundigheidsmacht
  • Argumentatiemacht
  • Referentiemacht
  • Informatiemacht

Formele macht

Dit is macht die formeel geregeld is en gekoppeld aan bijvoorbeeld de functie en de bevoegdheden die bij de funcctie horen.

Sanctiemacht

Dit soort macht ontstaat als degene die afhankelijk is, denkt dat degene met meer macht hem kan belonen of straffen.

Deskundigheidsmacht

Dit ontstaat als de afhankelijke denkt dat degene met meer macht dan hem zellf, deskundiger is dan hij zelf. Hij gaat er dan ook vanuit dat je deze deskundigheid eerlijk gebruikt. Dit heeft te maken met de vertrouwensrelatie die je met iemand hebt.
In je werk zul je dit vaak tegenkomen bij jezelf als je begeleider of hulpverlener bent.

Argumentatiemacht

Bij dit soort macht laat de afhankelijke zich overtuigen met argumenten en weet niets tegen deze argumenten in te brengen.

Referentiemacht

Bij dit soort macht laat de afhankelijke zich beinvloeden door degene met meer macht. Hij wil dan bewust of onbewust zo zijn als degene met meer macht.
Vaak heeft de meer- machtige dit niet eens door.

Informatiemacht

De afhankelijke denkt dan dat de meer-machtige over meer informatie beschikt dan hij zelf.

Aan deze machtstypen kan je zien dat macht niet altijd alleen betrekking heeft op je werk. Je kunt ook buiten je werk om gebruik maken van macht.

Lees verder

© 2009 - 2020 Donkertje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verslavende middelen: afhankelijkheid, tolerantie en effectVerslavende middelen: afhankelijkheid, tolerantie en effectGenotmiddelen zijn er in veel soorten die allemaal verschillend van vorm zijn en een ander effect hebben. Lang niet iede…
Machtsbronnen (bronnen van macht)Machtsbronnen (bronnen van macht)Macht (dikwijls ook wel autoriteit genoemd) is een staat waarin men de omgeving en anderen kan beïnvloeden. Er zijn vers…
Wat macht doet in de opvoedingWat macht doet in de opvoedingWie is de baas als je kinderen hebt. Ben jij dat en wat gebeurt er in relaties met kinderen als je macht gebruikt? Heeft…
Als je kind gaat experimenteren met drugsAls je kind gaat experimenteren met drugsWat doet het met je als ouder als je ontdekt dat je kind experimenteert met drugs? Denk je als ouder dat experimenteren…

Een bewijs van goed gedrag aanvragenEen bewijs van goed gedrag aanvragenAls u een functie ambieert waarin u te maken krijgt met vertrouwelijke gegevens of kwetsbare personen, kan men u vragen…
Jeugdvakantie: pas aan het werk en toch op vakantie!Jeugdvakantie: pas aan het werk en toch op vakantie!Je eerste job. Stress, spanning, alles nieuw. Je zet je in voor 100% en dan heb je toch zin in een paar dagen vakantie o…
Bronnen en referenties
  • Boek methodisch begeleiden

Reageer op het artikel "Macht en afhankelijkheid"

Infoteur: Donkertje
Gepubliceerd: December 2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!