InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > ECDL: Het Europese Computer Rijbewijs

ECDL: Het Europese Computer Rijbewijs

ECDL: Het Europese Computer Rijbewijs Kandidaten die deelnemen aan het certificeringsprogramma van ECDL worden getoetst op hun digitale vaardigheden. Wanneer een kandidaat een bepaalde reeks examenmodules van ECDL succesvol doorloopt, bewijst hij of zij over voldoende digitale kennis en kunde te beschikken. De kandidaat ontvangt zowel een fysiek als digitaal ECDL-certificaat. Op een ECDL-certificaat staat welke examenmodules behaald zijn. Onderdelen als werken met besturingssystemen, webbrowsers en e-mailprogramma's zijn onderdeel van het ECDL-certificaat. Werken met kantoortoepassingen zoals tekstverwerkers, presentatieprogramma's en spreadsheets behoren daar ook toe. Digitale vaardigheden zijn niet alleen handig in het dagelijks leven, maar ook zeer gunstig in een werksituatie.

Artikelindeling

Het Europees Computer Rijbewijs

De afkorting ECDL staat voor European Computer Driving Licence. In andere landen buiten Europa wordt de afkorting ICDL gebruikt. Deze afkorting staat voor International Computer Driving Licence. Behalve de naam zijn er geen verschillen tussen ECDL en ICDL. In Nederland staat ECDL ook bekend als het Europees Computer Rijbewijs. In het Verenigd Koninkrijk gebruikt de Nationale Gezondheidsdienst ECDL als een vereist criterium voor de IT-afdeling. Het ECDL-certificeringsprogramma wordt dan ook voor personeel van die afdeling gratis aangeboden.

De ontwikkeling

In 1995 werd door een werkgroep van de CEPIS (Council of European Professional Informatics Societies) het ECDL-certificeringsprogramma ontwikkeld. Het certificeringsprogramma werd aanbevolen door de Europese Commissie en werd een Europees erkend certificeringsstandaard. De certificeringsstandaard zou uiteindelijk zelfs globaal erkend worden als digitale vaardigheden kwalificatie.

Computervaardigheden leren

Verschillende uitgevers hebben lesmateriaal voor het ECDL-certificeringsprogramma uitgebracht. Uitgevers als Instruct, Brinkman uitgeverij en LOI (Leidse onderwijsinstellingen) bieden ECDL-lesboeken aan. Van ECDL Nederland mogen zij het keurmerk "ECDL Nederland Goedgekeurd Leermateriaal" voeren.

Het beschikbare lesmateriaal is vaak "hands-on". Dit betekent dat de opdrachten uit de boeken gelijktijdig op de computer uitgevoerd kunnen worden. Naast boeken bieden uitgevers vaak ook ondersteuning via het internet. Zo kan er bijvoorbeeld op de website van Instruct een gratis gebruikersaccount aangemaakt worden. Hiermee kunnen lesbestanden naar de computer gedownload worden. Door de lesbestanden in combinatie met de boeken te maken doet de kandidaat simultaan theoretische en praktische kennis op.

Diagnostische toetsen

Op de website van Instruct kunnen ook diagnostische toetsen gemaakt worden. Door het maken van een diagnostische toets kan de kandidaat een goed beeld krijgen van zijn of haar theoretische kennis en praktijkervaring. Aan het afnemen van een diagnostische toets is geen tijd verbonden en kan daardoor in eigen tempo gemaakt worden. Een diagnostische toets is bedoeld als hulpmiddel om eigen kennis en voortgang mee te peilen.

Een kandidaat krijgt inloggegevens wanneer hij of zij is aangemeld als kandidaat van het ECDL-certificeringsprogramma. Deze inloggegevens zijn nodig voor examineringssoftware. Met de software kunnen zowel diagnostische toetsen als examenmodules gemaakt worden. De examineringssoftware Sophia uit Oostenrijk wordt veel gebruikt voor het afnemen van examenmodules. Voorheen werd in plaats van software vaak de officiële examineringswebsite van ECDL gebruikt. Op de examineringswebsite test.ecdl.nl kunnen zowel diagnostische toetsen als de eigenlijke examenmodules afgenomen worden.

Het maken van een ECDL-examenmodule

Als een kandidaat voldoende heeft geleerd, kan hij of zij zich melden bij een erkend ECDL-examencentrum. Daar kan de kandidaat een examenmodule te maken. Op de website http://www.ecdl.nl/ is te zien waar de examencentra in Nederland te vinden zijn. Een specifiek ECDL-certificaat kan bestaan uit één of meerdere examenmodules. Deze mogen in een willekeurige volgorde en op verschillende dagen gemaakt worden.

Het behalen van een ECDL-certificaat

Een ECDL-certificaat bewijst dat de eigenaar als kandidaat van het ECDL-certificeringsprogramma één of meerdere examenmodules succesvol heeft afgerond. Hierdoor beschikt hij of zij over (basis)computervaardigheden. Een ECDL-examenmodule dient altijd afgenomen te worden in een door ECDL erkend examencentrum. Wanneer de kandidaat succesvol de examenmodule(s) heeft afgerond, ontvangt hij of zij het ECDL-certificaat per post of via het examencentrum. Naast het fysieke certificaat kan de kandidaat ook een digitale versie van zijn of haar certificaat downloaden.

In totaal zijn er vier soorten ECDL-certificaten te behalen, te weten:
  • Het ECDL basis certificaat
  • Het ECDL standaard certificaat
  • Het ECDL advanced certificaat
  • Het ECDL expert certificaat

Het basis certificaat wordt behaald wanneer de modules Computer Essentials, Online Essentials, Tekstverwerking en Spreadsheets succesvol worden afgerond. Het basis certificaat bewijst dat de kandidaat voldoende kennis heeft opgedaan van computer hard- en software, webbrowsers, tekstverwerkingsmogelijkheden en het internet. De kandidaat kan ook wiskundige en logische formules toepassen in een zogeheten spreadsheet.

Het standaard certificaat kan beschouwd worden als een aanvulling op het basis certificaat. Het bewijst dat de kandidaat op een competente en efficiënte wijze overweg kan met een computer. Om het standaard certificaat te behalen moet eerst het basis certificaat behaald zijn.

Het advanced certificaat bewijst dat de eigenaar vergevorderd kan werken met bijvoorbeeld tekstverwerkers, spreadsheets, databaseprogramma's of presentatieprogramma's. Het is niet noodzakelijk om al reeds in het bezit te zijn van een ECDL-certificaat om het advanced certificaat te kunnen behalen.

Het expert certificaat is het hoogst haalbare ECDL-certificaat. De kandidaat kan dit certificaat alleen behalen als hij of zij drie advanced examenmodules heeft behaald. De kandidaat heeft zelf de keuze welke drie advanced modules hij of zij gaat volgen. Naast de drie advanced certificaten die de kandidaat ontvangt, krijgt de kandidaat ook zijn of haar expert certificaat.

Het ECDL type-examen

ECDL Nederland biedt ook de mogelijkheid om een type-examen af te nemen. Dit is een apart examen dat geen deel uitmaakt van het oorspronkelijke ECDL-certificeringsprogramma. Het is niet noodzakelijk om het type-examen in een ECDL erkend examencentrum af te nemen. Hierdoor kan het type-examen thuis via het internet gemaakt worden.

Het type-examen van ECDL bestaat uit twee diagnostische toetsen en een examen. Bij het type-examen zijn verschillende niveaus te behalen, te weten: Typevaardig Junior, Typevaardig, Type Professional en Type Master. Het behaalde resultaat met het bijbehorende niveau is na afname direct inzichtelijk op de ECDL-website. Het certificaat wordt voor de kandidaat digitaal beschikbaar gesteld. De kandidaat kan er ook voor kiezen het certificaat per post op te laten sturen.

De ECDL Foundation

ECDL/ICDL wordt uitgegeven door de ECDL Foundation, een non-profit-organisatie gevestigd in Dublin. Ook heeft de organisatie kantoren in Brussel en Dubai. De ECDL Foundation wijdt zich toe aan de groei van digitale competenties voor het bedrijfsleven, het dagelijks leven en educatie. De Foundation werkt samen met instanties, organisaties, gemeentes en overheden om het ECDL-certificeringsprogramma over de hele wereld voor iedereen beschikbaar te maken. De ECDL-certificeringsprogramma's worden universeel ontworpen zodat iedereen digitale vaardigheden kan aanleren ongeacht leeftijd, geslacht, ras, taal of status. De Foundation ziet toe op de internationale standaarden, de algemene kwaliteit en digitale ontwikkelingen. De Foundation staat ook garant voor de continue ontwikkeling en vernieuwing van het ECDL-certificeringsprogramma.

Lees verder

© 2016 - 2017 Lanceburton, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het scooter certificaat. Wat is het?Welke veranderingen heeft het scooter certificaat de afgelopen jaren ondergaan en hoe steekt de toets nu eigenlijk in el…
Wat is een SSL certificaat?SSL certificaten zijn niet heel bekend onder gewone internetgebruikers. Men weet echter vaak wel dat de beveiliging van…
Het heftruckcertificaatHet heftruckcertificaatOver het heftruckcertificaat bestaan veel onduidelijkheden. Deze gaan vaak over de geldigheidsduur, salaris, opleidingsk…
Wat is het Politiekeurmerk Veilig wonen?Wat is het Politiekeurmerk Veilig wonen?Wie wil er nu geen veilige woonomgeving? minder overlast, diefstal, graffiti en vernielingen. Het politie keurmerk veili…
Wat is VCA en wanneer is een VCA-certificaat nodig?Wat is VCA en wanneer is een VCA-certificaat nodig?Veiligheid, gezondheid en milieu, het zijn zaken waar - terecht - steeds meer rekening mee wordt gehouden. Het komt dan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ClkerFreeVectorImages / Pixabay
  • https://pixabay.com/nl/certificaat-pass-natuurlijk-40983/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Europees_Computer_Rijbewijs
  • https://en.wikipedia.org/wiki/European_Computer_Driving_Licence
  • http://www.ecdl.nl/
  • http://www.ecdl.org/
  • Eigen ervaring met het ECDL certificeringsprogramma
  • Eigen behaalde ECDL certificaten

Reageer op het artikel "ECDL: Het Europese Computer Rijbewijs"

Infoteur: Lanceburton
Laatste update: 23-01-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!