InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Het heftruckcertificaat

Het heftruckcertificaat

Het heftruckcertificaat Over het heftruckcertificaat bestaan veel onduidelijkheden. Deze gaan vaak over de geldigheidsduur, salaris, opleidingskosten en leeftijd. Ook wordt er vaak gevraagd of het certificaat verplicht is. Hier vind je alle antwoorden.

Het heftruckcertificaat.

Om als heftruckchauffeur te kunnen werken moet je een heftruckcertificaat hebben. Dit is tegenwoordig de opvatting van de meeste bedrijven. Nu bestaan er veel misverstanden over dit certificaat. Zo is vaak niet duidelijk wat de geldigheidsduur van deze certificaten is. En in hoeverre dit certificaat verplicht is. Dit artikel zal proberen zo veel mogelijk van dit soort vragen te beantwoorden.

Heftruckcertificaat of heftruckrijbewijs verplichting

Het is niet wettelijk verplicht om een heftruck certificaat in je bezit te hebben om te mogen rijden op een heftruck. Je moet wel een rij instructie gehad hebben. Toch kiezen werkgevers er wel voor om dit certificaat te verlangen van nieuwe medewerkers. Dit kan verschillende redenen hebben. Zoals het feit dat zij de veiligheid willen waarborgen voor het overige personeel. Of omdat de verzekering dit graag wil. Iemand met een certificaat heeft een kleinere kans om schade te veroorzaken aan het magazijn of de producten. De werkgever is wel verplicht te werken met voldoende opgeleide mensen. Dus ook de interpretatie van de werkgever is belangrijk. Want wat is immers voldoende opgeleid? Omdat dit niet helemaal duidelijk is kiezen werkgevers er steeds vaker voor om van hun medewerkers een heftruckcertificaat te verlangen.

Geldigheidsduur van het heftruckcertificaat.

Een heftruckcertificaat is over het algemeen 5 jaar geldig. Dit wordt door het opleidingsinstituut bepaald. Er zijn ook wel oudere versies die tien jaar geldig zijn. Na 5 jaar dient het certificaat verlengt te worden.
Meestal gaat hier een 1 of 2 daagse cursus aan vooraf. Maar er zijn ook opleiders die hier drie of zelfs nog meer dagen voor nodig hebben. Dit hangt ook af van het niveau van de cursist en de visie van de opleider. Ook zijn sommige opleidingen uitgebreider dan anderen.

Minimum leeftijd om op een heftruck te rijden.

Om op een heftruck te mogen rijden moet je minimaal zestien jaar oud zijn. Wel is het verplicht voor de werkgever om jongeren van jonger dan 18 enkel te laten rijden als er een ervaren heftruckchauffeur op de werkvloer aanwezig is. Dit is omdat de ervaren heftruckchauffeur zou kunnen ingrijpen in geval van calamiteiten.

De opleiding voor heftruckchauffeur

Er zijn in Nederland verschillende opleidingsinstituten die mensen opleiden tot heftruckchauffeur. Omdat het niet zo is als met een autorijbewijs, waar enkel het CBR rijbewijzen afgeeft, zijn er verschillende certificaten van aanbieders. In de praktijk komt het bij de meeste opleiders neer op een deel theorie en een praktijk deel. Vaak is de cursus gericht op veilig werken en gevaarherkenning. Maar ook het kunnen besturen van de heftruck maakt een belangrijk deel uit van de opleiding. Vaak hebben de aanbieders van heftruckopleidingen een magazijn waar de cursisten kunnen oefenen. Of de opleiders geven de opleiding bij het bedrijf waar de kandidaat werkt.

Wie betaald de opleiding tot heftruckchauffeur.

In de meeste gevallen betaald de werkgever of een uitzendbureau de heftruckopleiding. Soms kunnen zij aan de cursist vragen om dit in gedeeltelijk is eigen tijd te doen.

Het salaris van een heftruckchauffeur
In de meeste gevallen verdient een salaris tussen 1600 en 1900 euro per maand. Vaak ontvangen zij ook een ploegentoeslag of een onregelmatigheidstoeslag.
Gerelateerde artikelen
Wat is een normaal startsalaris?Wat is een normaal startsalaris?Een startsalaris waarmee je in dienst komt bij een werkgever is maatgevend voor de rest van jouw loopbaan bij die betref…
Loondoorbetaling bij ziekteLoondoorbetaling bij ziekteAls je als werknemer ziekt wordt, is de werkgever verplicht om het loon door te betalen. Voor hoelang geldt de loondoorb…
Langer doorwerken na pensioendatumLanger doorwerken na pensioendatumNa pensionering valt het inkomen meestal terug tot 70 procent of minder. Dan kan je wat extra inkomsten goed gebruiken.…
Twee banen hebben fiscaal onaantrekkelijk?Klopt het dat het combineren van 2 banen fiscaal onaantrekkelijk is? In dit artikel kijken we of je meer belasting betaa…
Soorten van de uitzendovereenkomstAls uitzendkracht krijg je te maken met de verschillende soorten uitzendovereenkomsten. Zo zijn er verschillende soorten…

Reageer op het artikel "Het heftruckcertificaat"

Reactie

Marc de Kerpel, 19-06-2013 20:52 #1
Geachte heer, mevrouw

Ik werk in een bedrijf binnendienst met meestal rond de 6 personen. Nu is het zo dat 5 personen een week lang cursus voor heftruck gevolgd hebben. Ik ben wel het langst in dienst maar ik moet niet gaan. Mijn werkgever zegt dat ik voldoende ervaring heb en dit niet moet volgen. Ik lees hier dat je wel een rij instructie moet gehad hebben. Ik heb dat niet gehad. Mag ik nog verder rijden?

Dank bij voorbaat.

Infoteur: Bastiaan271
Gepubliceerd: 03-12-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Reacties: 1
Schrijf mee!