InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > De opleiding tot verkeersvlieger

De opleiding tot verkeersvlieger

De opleiding tot verkeersvlieger Veel jongens en meisjes dromen ervan om piloot te worden. Om piloot te worden moet je een opleiding verkeersvlieger volgen. Wat houdt deze opleiding precies in? En hoe groot is de kans om piloot te worden?

De studie

De opleiding verkeersvlieger duurt gemiddeld 24 maanden. Het eerste jaar van de opleiding volg je in Nederland en de rest van de opleiding volg je in Amerika. In het begin van de opleiding krijg je de theorie, je brengt in de eerste periode echter ook al tijd door in de simulator. Als je de theorievakken hebt afgesloten ga je leren vliegen, dit doe je in Amerika en in Nederland. De bekendste vliegscholen in Nederland zijn Stella Aviaton Academy, KLM, Flight Academy, CAE-NLS en Dutch Flight academy.

De kosten van de opleiding en de financiering

Een opleiding tot verkeersvlieger kost je minimaal 100.000 in Nederland. Enkele luchtvaartmaatschappijen verlangen dat je naast een opleiding tot verkeersvlieger ook verdere ervaringen hebt in de vorm van vlieguren of type brevetten, de kosten hiervan zijn al gauw 30.000 of meer. Bij de bank kun je gemakkelijk geld lenen voor deze opleiding. Je kunt de kosten van de opleiding volledig van de belasting aftrekken. De meeste studenten hebben na hun opleiding minstens een schuld van 150.000. Als je de opleiding hebt afgerond kan het lastig zijn om een baan te vinden. Bij de meeste vliegmaatschappijen verdien je in het begin ook niet veel geld, dit maakt het moeilijk om de studieschuld af te lossen.

Toelating

Er worden hoge eisen aan toekomstige verkeersvliegers gesteld. Om toegelaten te worden tot een pilotenopleiding moet je door de pittige selectieprocedure komen. De eisen om toegelaten te worden tot de selectieprocedure zijn:
  • Je moet tussen de 18 en 27 jaar oud zijn.
  • Je moet een goede beheersing hebben van de Nederlandse en Engelse taal.
  • Je moet een HAVO of VWO diploma hebben met Wiskunde B, Natuurkunde, Engels en Nederlands, een technische MBO opleiding is meestal ook goed.
  • Je lichaamslengte moet tussen de 157,5 en 203 cm zijn.
  • Kleurenblindheid is niet toegestaan
  • Je oogafwijking moet binnen de begrenzing -6 en +5 liggen, je mag dus wel een bril hebben.
Als je hierdoor heen bent gekomen moet je nog door de selectieprocedure, daarna ben je pas toegelaten tot de pilotenopleiding. De selectieprocedure bestaat meestal uit een medische keuring, een psychologisch onderzoek en een vliegsessie op een simulator.

Salaris

Het aanvangssalaris van een piloot is ongeveer 2.280. Hoe meer ervaring je hebt hoe meer geld je verdient. Een piloot met veel ervaring verdient per maand ongeveer 10.000. Een piloot bij KLM verdient meer geld dan een piloot bij Ryanair.

De kans op werk

Het is erg moeilijk om werk te vinden als piloot in Europa, dit komt doordat de meeste vliegmaatschappijen geen nieuwe piloten meer aannemen. Er zitten in Nederland daarom ongeveer 1000 piloten thuis op de bank. De vliegmaatschappijen hebben een erg sterke positie doordat er zoveel werkloze piloten zijn. Veel vliegmaatschappijen bieden arbeidscontracten aan met slechte arbeidsvoorwaarden. De vliegmaatschappijen die nog wel verkeersvliegers aannemen bevinden zich vooral in Azië, de kans bestaat dus dat je moet emigreren voor het vinden van werk.
Gerelateerde artikelen
Luchtvaartscholen België: piloot wordenLuchtvaartscholen België: piloot wordenWerken in de luchtvaart? Piloot worden? Verschillende opleidingen in de luchtvaart, van lijnpiloot, privaatpiloot, beroe…
Opleiding tot pilootOpleiding tot pilootVliegen is een van de meest veilige manieren van transport, want er gaat zelden iets mis. Om piloot te worden heb je dus…
Werken als pilootWerken als pilootVeel mensen willen piloot worden, terwijl er weinig ruimte is bij vliegmaatschappijen voor nieuwe vliegeniers. Als gevol…
Vliegangst: waarom vliegangst niet nodig isVliegangst: waarom vliegangst niet nodig isVliegangst. Veel mensen hebben vliegangst, terwijl het niet nodig is. Als je in een vliegtuig zit, dan zijn van de 100 m…
Piloot worden bij Stella Aviation AcademyPiloot worden bij Stella Aviation AcademyPiloot worden, voor vele jongens en meisjes een droom. Is het alleen een droom of kan dit ook werkelijkheid worden? Via…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tpsdave, Pixabay
  • https://www.vnv.nl/publiek/vvworden

Reageer op het artikel "De opleiding tot verkeersvlieger"

Infoteur: Emilytje
Laatste update: 21-09-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!