Werken als piloot
Veel mensen willen piloot worden, terwijl er weinig ruimte is bij vliegmaatschappijen voor nieuwe vliegeniers. Als gevolg van de kredietcrisis worden er nog altijd fors minder vakanties geboekt. Veel piloten raken daardoor in de financiële problemen doordat ze wel veel geld hebben betaald voor een opleiding aan een van de vliegscholen in ons land. De romantische waas, zoals een hoog salaris, die hing rondom het beroep van piloot, is snel aan het verdwijnen.
Veel jongens hebben als droom om piloot te worden. Een piloot staat ook bekend als co-piloot of gezagvoerder. Die droom lijkt voor steeds minder van hen weggelegd. Dat komt omdat doordat het aantal vluchten door de economische crisis fors is afgenomen. Er zijn minder mensen die op vakantie gaan en als mensen wel op vakantie gaan kiezen ze vaak voor een bestemming dichter bij huis. Daardoor nemen luchtvaartmaatschappijen weinig nieuwe mensen aan. Tegelijkertijd stromen er jaarlijks duizend afgestudeerde piloten de arbeidsmarkt op. De concurrentie is daardoor fors. Voorlopig lijkt er voor de vele jongen piloten weinig hoop. Zelfs als de economie aantrekt is de concurrentie voorlopig zo groot dat het lang zal duren voordat ze een baan zullen hebben.
Werken als piloot
Er zijn verschillende eisen die aan een piloot worden gesteld. Zo moet iemand minimaal zeventien jaar oud zijn voordat hij of zij aan een opleiding tot verkeersvlieger verdient. Ook mag iemand geen lenzen of bril hebben. De maximale leeftijd waarop iemand doorgaans wordt aangenomen ligt doorgaans rond de 32 jaar. Dit kan overigens verschillen per maatschappij. Bij sommige zal de leeftijd iets lager liggen, bij anderen hoger. Verder moet iemand minimaal een havo-diploma behaald hebben en de Engelse taal machtig zijn. Ook wordt er meestal gevraagd dat iemand wis- en natuurkunde in het pakket had zitten. Verder houden de verschillende vliegscholen en maatschappijen standaard een medische en psychologisch keuring. Op basis daarvan stellen ze vast of iemand geschikt is voor het beroep van piloot.
Opleiding tot piloot
In Nederland zijn er verschillende particuliere beroepsluchtvaartscholen waar mensen kunnen worden opgeleid tot piloot. De bekendste zijn de de KLM Flight Academy (KLS), CAE-NLS (Nationale Luchtvaart School), Dutch Flight Academy (DFA) en Stella Aviation Academy. De meeste opleidingen duren ongeveer twee jaar. Verder zijn er drie opleidingen aan bekostigde hogescholen waar studenten een vliegbrevet kunnen halen. Dit zijn Aviation aan de Hogeschool van Amsterdam, Luchtvaarttechnologie aan de Hogeschool Inholland en Technische Bedrijfskunde aan de Hanzehogeschool Groningen. De kosten voor een opleiding kunnen oplopen tot honderdduizend euro en moeten door de student zelf betaald worden. Het idee was altijd dat een student dat geld wel terugverdiende, maar veel raken er in de problemen omdat zij geen werk kunnen vinden. Verder is het belangrijk veel vlieguren te maken. Pas bij ongeveer 2500 uren is de kans groot te worden aangenomen bij maatschappijen als Easyjet, KLM of Lufthansa. In de opleiding maakt iemand ongeveer 150 uren.
Salaris van een piloot
Rondom het beroep van vliegenier hing altijd een romantisch waas. Verre reizen, mooie stewardessen, goed verdienen en vroeg met pensioen. De mooie stewardessen zijn er misschien nog, maar de rest staat wel onder druk. Als gevolg van de economische crisis zijn vliegtuigmaatschappijen fors gaan bezuinigen. Dan zijn de salarissen van piloten een mooie post om aan te pakken. Piloten bij budgetmaatschappijen als EasyJet en Ryan Air verdienen bijvoorbeeld al een stuk minder dan hun collega's bij British Airways of Air France. Ook worden er strenge(re) arbeidsvoorwaarden opgelegd, zoals bijvoorbeeld minder tijd tussen vluchten in. Vliegeniers gaan meestal met de voorwaarden akkoord, vooral omdat ze weinig keus hebben. Het alternatief is geen baan hebben.