Hoe ziet de selectie voor verkeersvlieger eruit?

Waar moet je allemaal aan voldoen als je piloot wilt worden van een groot passagiersvliegtuig? Dat is een vraag die veel jongens en meisjes graag beantwoord zien. De selectie wordt gezien als een van de grootste obstakels. Dat komt omdat vliegen in een grote Airbus of Boeing niet voor iedereen is weggelegd...

Maak een keuze voor jezelf

Het begint allemaal met de oriëntatiefase. Hierin ga je voor jezelf na wat je precies wilt bereiken. Dit doe je omdat 'vliegen' een erg ruim begrip is. Je kan vliegen in een straaljager bij het leger, maar je kan ook voor je hobby vliegen in een sport- of zweefvliegtuigje. Tenslotte is er ook nog de burgerluchtvaart. De burgerluchtvaart is gericht op het vervoeren van passagiers en vracht van A naar B. Voor elk type vliegtuig is een ander brevet nodig. Vanzelfsprekend zijn er dus ook veel verschillende soorten vliegbrevetten. Het is dus erg belangrijk dat je weet welk brevet je nodig hebt om je droom te kunnen verwezenlijken.

Wat doet een verkeersvlieger?

Veel jongens (en meisjes) dromen ervan om verkeersvlieger te worden. Verkeersvlieger betekent dat je piloot bent op een groot passagiersvliegtuig. Achterin zitten dus mensen en onderin het toestel zit vracht. Als verkeersvlieger ben je verantwoordelijk voor de gehele vlucht, dus voor zowel het personeel (je collega's) als alle passagiers en vracht.

Het uitzoeken van een vliegschool

Wanneer je voor jezelf alles op een rijtje hebt gezet en een duidelijke keuze hebt gemaakt, kun je beginnen met het zoeken naar een geschikte vliegschool die je kan helpen aan jouw vliegbrevet. In dit geval is dat een vliegopleiding die je voorbereidt op een baan in de burgerluchtvaart. Een goed voorbeeld hiervan is de KLM Flight Academy. Dit is de vliegschool van de KLM zelf en ze bereiden je op deze school voor op een baan bij de KLM of andere grote luchtvaartmaatschappij.

Vooropleiding

Er komt veel bij kijken om een vliegtuig veilig te laten vliegen. Je moet van elk knopje in het vliegtuig weten waar het voor is en wanneer je het gebruikt. Verder moet je goed Engels kunnen praten en goed kunnen samenwerken met anderen. Je vliegt immers niet alleen, maar met een co-piloot. Omdat vliegen berust op een natuurkundig principe (aerodynamica) is het belangrijk dat je natuurkunde volgt op de middelbare school en er ook examen in doet. Dit zijn de eisen waar je (in 2016) qua vooropleiding aan moet voldoen:

Vakken waarin je examen moet hebben gedaan op havo

  • Wiskunde B
  • Natuurkunde
  • Engels
  • Nederlands

Vakken waarin je examen moet hebben gedaan op vwo

  • Wiskunde A
  • Natuurkunde
  • Engels
  • Nederlands

Selectie doen

Wanneer je qua vooropleiding voldoet aan de eisen, mag je selectie doen. Het betreft een zware selectie van meerdere dagen waarin alles wordt getest. Het vervelende aan de selectie is, is dat je elk onderdeel succesvol moet afsluiten voordat je door mag naar het volgende onderdeel. Als je dus voor bijna alle testen slaagt, behalve de laatste, dan val je alsnog af.

Psychologisch onderzoek

Je begint de selectie met een psychologisch onderzoek. In dit onderzoek wordt gekeken of je het juiste karakter hebt om piloot te worden. Je moet namelijk goed kunnen samenwerken en de opleiding goed kunnen afsluiten. Je hoeft hiervoor niets voor te bereiden.

Vliegaanleg

Als de psychologen hebben vastgesteld dat je het juiste karakter hebt en ze denken dat je de opleiding binnen de tijd die daarvoor staat succesvol kunt afronden, mag je door naar het onderzoek dat je vliegaanleg test. Hierin wordt gekeken of je gevoel hebt voor vliegen. Je moet uiteraard wel weten wat je doet later, als er passagiers achterin je toestel zitten. Van tevoren krijg je een theorieboek van de simulator. Zo kunnen de instructeurs gelijk zien of je in staat bent om theorie te leren in een vrij korte tijd. De vliegaanlegtests worden uitgevoerd in een vliegsimulator, waarin je opdrachten moet uitvoeren. De simulator is aangesloten op een systeem dat kan zien hoe je reageert op bepaalde situaties. Aan het einde van een aantal simulatorvluchten komt er een advies uit de computer: je hebt wel of geen vliegaanleg.

Toelatingscommissie

Afhankelijk van welke vliegschool je hebt gekozen, moet je een bepaald gesprek voeren met de toelatingscommissie. Hierin wordt besproken waarom je piloot wilt worden. Aan de manier waarop je tegen deze mensen spreekt kunnen ze redelijk opmaken of je gemotiveerd bent. Uiteraard word je niet alleen beoordeeld op dit gesprek. Je wordt de gehele selectie namelijk continu in de gaten gehouden. Het gesprek speelt echter wel mee in de eindbeoordeling. Wanneer je dit gesprek afrondt met een positief studieadvies, ben je toegelaten tot de vliegschool. Als je bent afgekeurd, val je alsnog af en kun je niet beginnen aan je vliegopleiding.

Medische keuring

Nadat je al bent toegelaten tot de vliegopleiding, volgt de medische keuring. Bij sommige vliegscholen wordt dit voor de andere testen gedaan. De medische keuring test vrijwel je hele lichaam. Je ogen, je oren, je hand-oog-voet-coördinatie en ga zo maar verder. Voor de meeste mensen is dit geen probleem. In sommige gevallen kan je echter nog steeds afvallen. Bijvoorbeeld als je kleurenblind bent.

Je weet nu meer over de selectie van verkeersvliegers. Voor sommigen lijkt het onbereikbaar, maar eigenlijk is het vrij makkelijk te bereiken. Ga vol inzet de selectie in, en wie weet... Als je er eenmaal door bent is de kans dat je een baan vindt erg groot. Dus waarom zou je het niet gewoon proberen?

Succes...
© 2016 - 2024 Rcjm2, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
De opleiding tot verkeersvliegerDe opleiding tot verkeersvliegerVeel jongens en meisjes dromen ervan om piloot te worden. Om piloot te worden moet je een opleiding verkeersvlieger volg…
Luchtvaartscholen België: piloot wordenLuchtvaartscholen België: piloot wordenWerken in de luchtvaart? Piloot worden? Verschillende opleidingen in de luchtvaart, van lijnpiloot, privaatpiloot, beroe…
Piloot worden bij Stella Aviation AcademyPiloot worden bij Stella Aviation AcademyPiloot worden, voor vele jongens en meisjes een droom. Is het alleen een droom of kan dit ook werkelijkheid worden? Via…
Opleiding tot pilootOpleiding tot pilootVliegen is een van de meest veilige manieren van transport, want er gaat zelden iets mis. Om piloot te worden heb je dus…

Huisartsopleiding Nederland: zo werkt de selectieprocedureHuisartsopleiding Nederland: zo werkt de selectieprocedureNa een zesjarige studie geneeskunde ben je opgeleid tot basisarts. Als je huisarts wilt worden, volg je daarna een driej…
Belgisch en Nederlands onderwijs: de verschillenBelgisch en Nederlands onderwijs: de verschillenBelgië en Nederland liggen vlak naast elkaar, maar de verschillen konden soms niet groter zijn. Terwijl de Nederlander g…
Bronnen en referenties
  • https://pilootworden.nl/piloot-worden/toelatingseisen
  • https://pilootworden.nl/piloot-worden/selectieprocedure
Rcjm2 (1 artikelen)
Gepubliceerd: 30-05-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.