Docenten gevraagd
Wie een docentenopleiding volgt, heeft in de komende jaren goede vooruitzichten op een baan als hij de juiste vakkencombinatie voor het juiste schooltype kiest. En het wordt helemaal niet slecht betaald.
Waarom kiezen docenten voor een baan in het onderwijs?
Meestal zijn het mensen die zich geroepen voelen (en daar ook de gave voor bezitten) om anderen iets bij te brengen. Niet altijd zijn docenten leraar van beroep. Als zodanig kennen we ook talloze freelance docenten en opleidingsfunctionarissen, afkomstig uit het bedrijfsleven.
De mogelijkheden zijn talrijk want leerkrachten zijn niet alleen nodig in het onderwijs. Bij particuliere onderwijsinstituten en ook in het bedrijfsleven zijn bekwame coaches, opleidingsfunctionarissen en trainers erg gewild.
Het vak van docent heeft aan populariteit ingeboet
Wie de discussie over het imago van leerkrachten de afgelopen jaren een beetje heeft gevolgd, weet dat de beroepsgroep het niet gemakkelijk heeft. Er bestaat over het onderwijs de hardnekkige misvatting dat het de ideale omgeving is voor vastgeroeste lieden die niet meer vooruit te branden zijn.
De sterk
vergrijsde beroepsgroep heeft veel van zijn vroegere glans verloren. Docenten zijn vaak tobberige figuren geworden die vervroegde uittreding tot hun hoofddoel hebben gemaakt.
Het is anno 2013 dan ook niet zo gemakkelijk om nog aan goede docenten te komen. En het probleem wordt nog nijpender door de massale uitstroom die ons over pakweg 2 à 3 jaar te wachten staat van leerkrachten die de
pensioengerechtigde leeftijd bereiken.
Positief: er is meer instroom vanuit het VWO
Hoopgevend is het feit dat er de laatste tijd meer instroom valt waar te nemen vanuit het VWO:
- enerzijds wordt dat veroorzaakt door de strengere eisen die door universiteiten worden gesteld aan studenten;
- anderzijds wordt het ook ingegeven door de huidige crisis. Nu ook voor afgestudeerde academici de vooruitzichten op een baan verminderd zijn, staat men minder afwijzend tegen een opleiding tot docent.
Waarom is er zo weinig animo voor het vak van docent?
In het onderwijs zijn veel docenten nodig maar desondanks dreigt een groot lerarentekort. Volgens de Onderwijsraad staat nu reeds 1 op de 5 docenten voor de klas met onvoldoende lesbevoegdheid. Wat is de reden van die teruglopende belangstelling?
- vaak wordt de slechte beloning aangehaald als argument dat jongeren niet meer warm lopen voor het leraarsvak, maar dat argument is achterhaald. Het salaris varieert in 2013 van € 2.445,- bruto voor een aankomende onderwijskracht tot bijna € 5.000,-;
- ook een gebrek aan uitdaging kan niet het probleem zijn. De onderwijswereld is een complexe werkomgeving die nooit verveelt: werken met pubers uit alle maatschappelijke geledingen, overvolle klassen, continu wisselende opdrachten vanuit het ministerie, steeds meer zorgkinderen. Het vergt het uiterste van docenten, maar het is wel een vak waarin men het verschil kan maken.
Hoe kan men de lerarenopleiding promoten?
Wie een opleiding volgt om leraar te worden, heeft in de komende jaren goede vooruitzichten op een baan, tenminste als hij de juiste vakkencombinatie voor het juiste schooltype kiest. Want niet voor alle vakken geldt een lerarentekort.
Als docent verander je jezelf en de wereld om je heen. Je wil jouw motivatie doorgeven aan mensen die vooruit willen in het leven en andere boeiende mensen willen ontmoeten.
Negatief imago docenten wegnemen
Om de negatieve beeldvorming over docenten weg te nemen, is een heus charme-offensief noodzakelijk:
- van decanen en leraren aan middelbare scholen mag worden verwacht dat ze leerlingen met ambities in het onderwijsvak meer dan voorheen zullen stimuleren;
- en ook de lerarenopleidingen zelf kunnen uiteraard aan promotie doen door frequenter en nadrukkelijker aanwezig te zijn bij beroepskeuzedagen.