Equity theory in teamverbanden

Equity theory in teamverbanden Equity theorie gaat uit van het principe dat iedereen binnen een organisatie de verhouding tussen zijn eigen input en output zal vergelijken met die van zijn collega’s. In deze context moet input gezien worden als de bijdrage die een persoon levert aan het werk, de output moet hierbij gezien worden als de resultaten die deze bijdrage aan het werk opleveren voor de werknemer zelf. Salaris, status en sociale waardering zijn voorbeelden van output binnen equity theory.

Equity theory algemeen

Personen streven volgens equity theory naar een gelijkheid in de ratio input/output van zichzelf en die van vergelijkbare collega’s. Zodra er duidelijke verschillen te merken zijn in deze gepercipieerde gelijkheid, een collega werkt bijvoorbeeld minder maar krijgt substantieel meer aan bonussen, zal een werknemer proberen deze ongelijkheid op te heffen. Het opheffen van deze ongelijkheid kan plaatsvinden door óf de input te verlagen óf de output te verhogen. Het verhogen van de output ligt in veel gevallen echter lastig; het verhogen van het eigen salaris is niet iedereen gegeven. De makkelijkste weg om de gepercipieerde ongelijkheid op te heffen is door het verlagen van de eigen input, zodat de vergelijking tussen de verschillende verhoudingen tussen input en output weer kloppen.

Een negatief verschil in gelijkheid zorgt, indien dit wordt opgelost door een verlaging van de eigen input, tevens voor een aantal andere effecten; zo zullen er meer ongewenste gedragingen optreden, zal de motivatie omlaag gaan, de betrokkenheid bij het werk verminderen en zal de cohesie onder groepsleden verminderen (O’Reilly (1989), Latham & Pinder (2005) et al.).

Equity theory binnen teamverbanden

Bij het werken in teamverband heeft equity theory een aantal gevolgen voor het functioneren van de gehele groep. Indien er bijvoorbeeld binnen een team één persoon slechter werk aflevert dan de overige personen, zal de intrinsieke motivatie van de overige groepsleden dalen. De daling van deze intrinsieke motivatie is vervolgens de oorzaak van een daling van de input van de groepsleden (Tagger, 2004).

Eerlijkheid en gelijkheid spelen volgens equity theory ook een belangrijke rol binnen teams; een eerlijke behandeling wordt gezien als een indicatie van waardering door een autoriteit, wat zorgt voor sterkere gevoelens van trots en eigenwaarde (Roberson (2005)). Ook de betrokkenheid bij het werk van teamleden zal hierdoor sterker zijn en de teamleden zullen meer effort in het team steken (Roberson (2005)). Naast de genoemde effecten, speelt de reeds genoemde vergelijking tussen de eigen input en output en die van anderen ook een belangrijke rol (Rey-Biel (2008)). Als deze niet als gelijk wordt gezien, kan dit negatieve gevolgen voor de betrokkenheid bij het werk, de effort, motivatie, prestatie, vertrouwen en werktevredenheid hebben (Colquitt (2004), Roberson (2005), Tagger (2004)).

Straffen in het licht van equity theory

Volgens equity theory zorgt het verstrekken van een externe negatieve motivator, zoals een straf, aan het betreffende individu er voor dat de gelijkheid in de input/output ratio tussen het individu en de overige groepsleden gelijk blijft (als het betreffende individu zijn input verminderd heeft tenminste); er is geen verandering in de motivatie van de groepsleden in equity theory. Bij het niet verstrekken van de externe negatieve motivator is er echter geen gelijkheid meer; conform equity theory zou de intrinsieke motivatie van de teamleden dan moeten dalen om de gelijkheid te herstellen.

Belonen in het licht van equity theory

Als een individu beloond wordt, terwijl deze evenveel werk heeft verricht als zijn groepsleden en deze niet beloond worden, kan equity theory negatief werken. Voor de groepsleden lijkt het dan immers alsof hun input/output ratio onvoordelig is ten opzichte van het groepslid; de verwachting is dan ook dat de groepsleden hun input zullen verminderen, zodat de ratio tussen input/output weer gelijk is met het beloonde groepslid. Het beloonde groepslid zal echter niet harder gaan werken; hij zal zijn eigen input wel hoger inschatten dan dat van zijn groepsleden, ondanks dat dit misschien niet zo is.

Als een groepslid daadwerkelijk meer werk verricht heeft dan de rest van de groep, en de rest van de groep ziet dit ook, dan is het verstandig om deze wel te belonen; anders zal dit teamlid zijn eigen input/output ratio op een gegeven moment negatief gaan beoordelen ten opzichte van de rest van de groep en minder hard gaan werken.
© 2012 - 2024 Polkozic, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Equity theory als middel om te mensen te motiverenEquity theory als middel om te mensen te motiverenEquity theory biedt een solide basis om werk zodanig vorm te geven dat de motivatie van werknemers niet negatief beïnvlo…
Equity theory; hoe gelijkheid motivatie beïnvloedEquity theory; hoe gelijkheid motivatie beïnvloedEr zijn een aantal verschillende mechanismen waarop motivatie beïnvloed kan worden door factoren uit de omgeving. Een va…
Beleggen: wat is private equity nou eigenlijkBeleggen: wat is private equity nou eigenlijkPrivate equity is al lang geen nieuw fenomeen meer. Private equity partijen roeren regelmatig de trom op de beurs. Hoe g…
Het verbeteren van de prestaties van werknemersHet verbeteren van de prestaties van werknemersMensen zijn in veel bedrijven de meest waardevolle productiemiddelen die de organisatie ter beschikking staan. Het goed…

One step behind or beforeOne step behind or beforeAls je je eigen werk kunt analyseren en hierop kunt inspelen, dan kun je dit ook doen voor hogerhand. Je kunt je alvast…
De kinderverzorgster; Wie is ze? Wat doet ze?De kinderverzorgster; Wie is ze? Wat doet ze?Een kinderverzorgster is op de dag van vandaag een heel belangrijk persoon. Er is veel vraag naar kinderopvang, dus ook…
Bronnen en referenties
  • O’Reilly, C. Puffer, S (1989) “The impact of rewards and punishments in a social context: A laboratory and field experiment” Journal of Occupational Psychology, 62, pp. 41-53
  • Latham, G. Pinder, C (2005), “Work Motivation Theory and Research at the Dawn of the Twenty-First Century” Annual Review Psychology, 56, pp. 485-516
  • Tagger, S. Neubert, M (2004) “The impact of poor performers on team outcomes: An empirical examination of attribution theory” Personnel psychology, 57, pp. 935-968
  • Roberson, Q. Colquitt, J.A. (2005) “Shared and configural justice: A social network model of justice in teams” Academy of Management Review, 30, pp. 595-607
  • Rey-Biel, P (2008) “Inequity aversion and team incentives” The Scandinavian Journal of Economics, 110, pp. 297-320
  • Colquitt, J (2004) “Does the Justice of the One Interact With the Justice of the Many? Reactions to Procedural Justice in Teams” Journal of Applied Psychology, 89, pp. 633-646
Polkozic (439 artikelen)
Gepubliceerd: 09-08-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Bronnen en referenties: 6
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.