InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Onderwijs > Thema's voor projecten en groepsvoorstellingen op school

Thema's voor projecten en groepsvoorstellingen op school

Thema's voor projecten en groepsvoorstellingen op school Regelmatig worden op basisscholen projectweken en/of groepsvoorstellingen georganiseerd. Voor een project of een voorstelling wordt vaak een thema gebruikt. In dit artikel vind je een aantal leuke thema's waarmee je op een creatieve manier een project(week) of voorstelling kunt invullen.

Dieren

Thema's rond dieren lenen zich erg goed voor alle leeftijdsgroepen op de basisschool. Een aantal voorbeelden van thema's zijn:
  • Het dierenbos
  • De jungle
  • De dierentuin
  • Huisdieren
  • De kinderboerderij
  • Diep in het woud

Kinderen, en voornamelijk jonge kinderen, maken al snel contact met dieren. Jonge kinderen kunnen een kijkje nemen op een kinderboerderij of iets vertellen over hun eigen huisdieren. Oudere kinderen vinden een bezoekje aan een dierentuin of zeeaquarium vaak helemaal geweldig. Een project of voorstelling kan daarom goed gecombineerd worden met bijvoorbeeld een schoolreisje. Op het internet en in boeken zijn tal van lesideeën te vinden die over dieren gaan. Voor elk leergebied is in iedere groep wel iets geschikts te vinden.

Beroepen

'Wat wil je later worden?' en 'Welk beroep hebben je ouders?'. Met een thema als 'beroepen' kun je echt alle kanten uit. Een aantal voorbeelden van thema's zijn:
  • Aan het werk!
  • Handen uit de mouwen
  • De 'brandweer' (politie, het ziekenhuis enzovoorts.)
  • Kids@work

Dit thema leent zich goed voor een mooie aankleding. Ouders kunnen vaak spullen van hun werk meegeven naar school; bijvoorbeeld materialen uit het ziekenhuis of van de boerderij. Voor een project(week) kunnen de klassen omgetoverd worden tot bijvoorbeeld een ziekenhuis, een kazerne, een groentenwinkel enzovoorts. Ook kan het leerzaam zijn om eens beroepen te benoemen die minder bekend zijn en iemand eens een gastles te laten geven over zijn of haar beroep. De oudere kinderen kunnen veel werken met wereldoriëntatie; basisschoolmethoden hebben vaak al geschikte lessen die goed bij het thema 'Beroepen' passen.

Fantasie

Niets is zo leuk als kinderen zelf hun creativiteit en fantasie laten gebruiken. Een aantal voorbeelden van thema's zijn:
  • Sprookjes
  • Reis naar de toekomst
  • Mooie verhalen
  • Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet

Het leuke van dergelijke thema's is dat ze vrij breed gebruikt kunnen worden binnen een project of voorstelling. Er is veel mogelijk. Met taallessen kun je kinderen een fantasieverhaal laten schrijven en ook vakken als drama, tekenen of handvaardigheid zijn goed te gebruiken in dit thema. Een dag waarop kinderen verkleed naar school kunnen komen past erg goed bij het thema 'Fantasie'; en ook activiteiten als taart of cake versieren of zelf iets koken zijn geschikt.

Feestdagen

Neem de feestdagen als uitgangspunt voor een project of voorstelling. Zo voorkom je onnodig veel werk en voorbereidingen. Een aantal voorbeelden van thema's zijn:
  • Kerst
  • Pasen
  • Valentijn
  • Sinterklaas

Een groot voordeel is dat er al oneindig veel lesmaterialen rond de feestdagen bijvoorbeeld op het internet te vinden zijn. En hoewel de feestdagen ieder jaar weer terug komen, blijven kinderen feestdagen altijd erg leuk en gezellig vinden. Ook versieringen die met feestdagen te maken hebben zijn vaak eenvoudig te krijgen of al op school aanwezig.

Familie

Voor kinderen is familie vaak erg belangrijk. Een leuk thema om te gebruiken dus. Een aantal voorbeelden van thema's zijn:
  • 'Mijn familie'
  • Waar ik vandaan kom...
  • Multi-culti
  • Opa en oma

Dit thema sluit goed aan bij de geschiedenislessen. Oudere kinderen kunnen bijvoorbeeld een stamboom maken van familieleden; kinderen die uit een ander land komen krijgen de gelegenheid over dat land te 'vertellen'. Jonge kinderen leren verbanden tussen familieleden. Voor de aankleding van bijvoorbeeld een klas kunnen spullen van 'thuis' worden meegenomen en natuurlijk zijn foto's en videofilmpjes ook zeer goed te gebruiken.

Seizoenen/weer

In de 'gewone' lessen leren kinderen vaak al het een en ander over seizoenen. Een thema rond een seizoen is daarom handig en leuk. Een aantal voorbeelden van thema's zijn:
  • Het is 'herfst!' (winter enzovoort.)
  • Warm en koud
  • Water

Materialen rond dit thema zijn vaak al volop aanwezig. Anders kunnen dingen van huis worden meegenomen. Leerkrachten kunnen soms leskisten bestellen. Het doen van proefjes en experimenten past goed bij dit thema. Laat kinderen bijvoorbeeld zelf eens een weekje voor 'weerman/weervrouw' spelen. In Aardrijkskundeboeken staan vaak al veel lessen die bij het weer en de seizoenen passen. Meer ideeën vind je door eens naar een natuurcentrum of wetenschapscentrum te gaan.
Gerelateerde artikelen
Goede voornemens door middel van projectenGoede voornemens door middel van projectenAls het einde van het jaar weer nadert, gaan mensen massaal denken aan wat ze het afgelopen jaar bereikt hebben en wat z…
Onderwijsprogramma PiramidePiramide is een educatieve methode die spelen, werken en leren combineert en zodoende kinderen stimuleert in hun ontwikk…
Nederlandse les voor allochtone vrouwen op aerobiclessenNederlandse les voor allochtone vrouwen op aerobiclessenGoed doen, dat doet Taalbom zeker: zij geven Nederlandse les aan allochtone vrouwen in combinatie van aerobiclessen op m…
De fiets van Jansen (wereldoriëntatie in de klas)Het didactische model ‘De fiets van Jansen’ gaat van de nieuwsgierigheid van de kinderen uit. De kinderen bepalen, begel…
Stichting Nederlands Onderwijs in het BuitenlandStichting Nederlands Onderwijs in het BuitenlandWonen in het buitenland is het voor Nederlandse kinderen niet gemakkelijk om de Nederlandse taal bij te houden. In het b…

Reageer op het artikel "Thema's voor projecten en groepsvoorstellingen op school"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 22-11-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Onderwijs
Schrijf mee!