Freinetonderwijs

Freinetonderwijs De school van ‘vroeger’ (die van alle neuzen dezelfde kant op en koppen dicht) bestaat niet meer. Sinds de invoering van de Wet op het Basisonderwijs zijn basisscholen veranderd. In de klas wordt bewust een relatie gelegd tussen de school en datgene wat er in de wereld gebeurt. De verfrissende en vernieuwende wind die door het Nederlandse basisonderwijs is gewaaid, is onder meer te danken aan de onderwijsvernieuwers als Montessori, Freinet, Steiner, Petersen en Parkhurst. Célestin Freinet leefde van 1896 tot 1966 in Zuid- Frankrijk. Als onderwijzer merkte hij dat kinderen niet geboeid werden door zijn theoretische lessen, maar dat ze wel geïnteresseerd waren in hun omgeving en eigen ervaringen van kinderen, en dat ze er graag op uittrokken met elkaar.

Uitgangspunten

Kinderen leren pas echt als ze al handelend en experimenterend, al doende dus, kunnen leren en daar met anderen over kunnen praten. Daarbij zijn niet alleen de cognitieve, maar ook sociale aspecten en uitingen van belang.

Elk kind heeft een natuurlijke behoefte tot werk, om bijvoorbeeld een kamp te bouwen, een tekening te maken. Dit houd meer in dan een computerspelletje spelen wat kinderen vaak doen als ze zich vervelen.

Kinderen moeten opgevoed worden tot kritische volwassenen. Kinderen worden ook behandeld als gelijkwaardig met volwassenen.

De school moet ingericht zijn als een uitnodigende ‘werkplaats’.

Kenmerken

In plaats van stof aan te reiken dat gekozen is door de leerkracht en het onderwijssysteem worden de kinderen ondersteund in hun zoektocht. De kinderen gaan op ‘onderzoek’ uit en komen hierbij met vragen. Deze vragen en ervaringen worden beantwoord en uitgelegd in de groep zodat de anderen hier ook van kunnen leren. Communicatie speelt een belangrijke rol, niet alleen tussen kinderen onderling, maar ook met de leerkracht, de ouders en de buitenwereld. Het lesmateriaal bestaat vooral uit door de kinderen geschreven teksten, die ze drukken, kopiëren of via de computer verspreiden. Vrije expressie neemt een belangrijke plaats in. Door mime, dans, toneel, schilderen, tekenen, muziek en boetseren uiten de kinderen zich en laten zien hoe ze de wereld beleven. De ruimten zijn in themahoeken ingedeeld, bijvoorbeeld een timmerhoek of de keuken. De kinderen maken hier dingen voor elkaar en voor de hele groep. Kinderen worden verantwoordelijk gemaakt voor het sociale leven in de groep. Ze zijn ook verantwoordelijk voor de dagelijkse werkzaamheden en krijgen taken zoals schoonmaken e boodschappen doen. Kinderen worden zo serieus genomen en hun zelfstandigheid wordt vergroot.

Freinet is het meest bekend geworden door de praktische uitwerking van zijn ideeën. In overleg met de leerlingen wordt een planning gemaakt van het schoolgebeuren, bestaande uit een algemeen plan, jaarplan, weekplan en dagplan.

De resultaten worden in de groepsvergadering of met de leerkracht besproken. Kinderen krijgen dus de kans om het onderwijsproces zelf mee te organiseren en inhoud te geven. Samen mogen ze in veel dingen meebeslissen en zijn ze vervolgens ook eindverantwoordelijk.

Over de hele wereld zijn er freinetscholen, o.a. in Frankrijk, België, Brazilië, Duitsland, Finland, Zweden, Denemarken, Italië, Canada, Portugal, Spanje, Oostenrijk en Polen. In Nederland zijn 15 Freinetbasisscholen, in België 44.
© 2007 - 2024 M_vermaat, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Célestin Freinet – FreinetonderwijsCélestin Freinet was een Franse leraar. Hij gaf les op een school met veel te grote klassen en veel te weinig onderwijsm…
ReformpedagogiekRond 1900 ontstond er onvrede over het oude 19e eeuwse schoolsysteem. Men vond dat de individuele vrijheid teveel ingepe…
Célestin Freinet en het freinetonderwijsCélestin Freinet en het freinetonderwijsCélestin Freinet werd geboren in het jaar 1896. Hij was een dorpsonderwijzer uit Frankrijk. In zijn klassen merkte hij d…
Welke soorten onderwijs kennen we?Welke soorten onderwijs kennen we?In Nederland heeft ieder kind vanaf zijn vijfde tot met zijn achttiende een leerplicht. Dat begint met acht jaar basissc…

Een waardevolle leerkrachtEen waardevolle leerkrachtWanneer je als leerkracht voor de klas staat zal het niet allemaal rozengeur en manenschijn zijn. Je zult ook tegen een…
Onderwijs in NederlandOnderwijs in NederlandIn nederland is het voor ieder kind verplicht om onderwijs te volgen voor 12 volledige jaren. De meeste kinderen gaan na…
Bronnen en referenties
M_vermaat (60 artikelen)
Laatste update: 19-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Onderwijs
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.