Reformpedagogiek

Rond 1900 ontstond er onvrede over het oude 19e eeuwse schoolsysteem. Men vond dat de individuele vrijheid teveel ingeperkt werd en dat dit leidde tot kadaverdiscipline. In 1921 onstond naar aanleiding hiervan, de nieuwe-schoolbeweging (‘La ligue Internationale pour l’Education Nouvelle’), opgericht door de Franse pedagoog Adolphe Ferriere. Deze nieuwe-schoolbeweging werd ook wel de reformpedagogiek genoemd, omdat ze de school wilden hervormen (reform). Adolphe Ferriere koos ervoor om het woord 'nieuw' ('nouvelle') te gebruiken, om zo aan te geven dat hij andere uitgangspunten had, dan die op dat moment gangbaar waren bij de oude school.

Uitgangspunten

De reformpedagogiek werd gekenmerkt door haar kindgerichtheid. Het kind moest centraal staan in het onderwijs, niet de leerstof. Het intellectueel vermogen werd gezien als slechts één van de vermogens van kinderen. Er werd veel nadruk gelegd op de lichamelijk en kunstzinnige vorming. Hierdoor nam bewegingsonderwijs en kunstonderwijs een belangrijke rol in het onderwijs in. Ook vonden ze dat er meer vertrouwen moest komen in de natuurlijke ontwikkeling van kinderen. Er moest ook niet van kinderen verlangd worden dat ze de hele dag stil zitten, omdat kinderen van nature de behoefte hebben om te bewegen. Dit resulteerde in veel handwerk (werken in de tuin, boekbinden e.d.). Tevens moest de leerstof aansluiten bij de interessewereld van de kinderen en is er geen scheiding tussen de school en de maatschappij.

Vijf vernieuwingsscholen

Uit deze reformpedagogiek zijn in 1900 een hoop nieuwe scholen voortgekomen met eigen ideeën. Een aantal van deze scholen zijn bekend, omdat hun ideeën nog steeds voort leven in een sommige huidige scholen. De vijf belangrijkste scholen die nu nog bestaan en uit de reformpedagogiek voortkomen zijn:
  • Het Freinet-onderwijs (van Célestin Freinet)
  • Het Montessori (van Maria Montessori)
  • Het Dalton-onderwijs (van Helen Parkhurst)
  • Het Jenaplan-onderwijs (van Peter Petersen)
  • De vrije school (van Rudolf Steiner)

Reformpedagogiek in de 21ste eeuw

Er is een grote overeenkomst met de verbeteringen die we nu in ons onderwijs aan willen brengen, en de uitgangspunten van de reformpedagogiek. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
  • samenwerkend leren
  • buitenschools leren
  • authentiek leren (de leerstof heeft betekenis voor het kind)

Er komen ook steeds nieuwe scholen bij, die veel overeenkomsten vertonen met de reformpedagogiek.
© 2009 - 2024 Lyssophietje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Het kiezen van een basisschoolHet merendeel van de ouders kiezen voor de dichtbijzijnde basisschool voor hun kind. En dat is logisch! Maar waarom niet…
Jenaplan, Montessori of toch Iederwijs?Het is zover, uw kind is drie jaar geworden. Over een jaar gaat hij of zij naar school. Het is hoog tijd om rond te gaan…
Pedagogische stromingen in het onderwijs (basisschool)Pedagogische stromingen in het onderwijs (basisschool)In Nederland zijn veel verschillende soorten basisscholen te vinden. Er is het zogenaamde reguliere/openbare onderwijs e…
Soorten basisonderwijsSoorten basisonderwijsIeder kind in Nederland heeft recht op basisonderwijs. Het wordt gegeven aan kinderen van vier tot twaalf jaar en het is…

Onveilige hechting & veilige gehechtheid: kenmerken hechtingOnveilige hechting & veilige gehechtheid: kenmerken hechtingHechting of gehechtheid is een duurzame affectieve relatie tussen een kind en zijn verzorgers. Een goede, veilige hechti…
Sibling bonding: een sterke band tussen je kinderenIn dit artikel een woordje uitleg over sibling bonding (een sterke band tussen kinderen) en over wat je als ouder kan do…
Bronnen en referenties
  • 'Meer dan Onderwijs', Alkema, E., van Dam, E., Kuipers, J., Lindhout, C., Tjerkstra, W. 'Schoolpedagogiek', Berding, J., Pols, W.
Lyssophietje (12 artikelen)
Gepubliceerd: 07-01-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.