InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Onderwijs > De poppenhoek bij kleuteronderwijs

De poppenhoek bij kleuteronderwijs

De poppenhoek is een onderdeel in het kleuteronderwijs. Wat leert een kind in de poppenhoek en waar moet een poppenhoek aan voldoen om kinderen te laten ontwikkelen of ontplooien.

De poppenhoek in de kleuterklas

In de kleuterklassen kun je een poppenhoek vinden. Dit is een hoek wat huiselijk is ingericht. Er staat vaak een fornuisje/keukentje in en kinderen kunnen zich verkleden. Een poppenhoek kun je laten aansluiten bij een thema waarover je werkt met de kinderen, maar je kunt de poppenhoek ook gewoon laten gelden als ontwikkelingsplek.

De poppenhoek en rollenspel

Wat leert een kind nou in de poppenhoek. Een kind leert spelen en dat spelen is erg belangrijk voor de ontwikkeling van het kind. Vooral in de poppenhoek ontwikkeld een kleuter zich op sociaal vlak. Kinderen spelen rollenspelen. Je kunt hierbij denken aan vader en moedertje of ziekenhuisje. Kinderen leren wat je in het ziekenhuis moet doen en waarom je naar het ziekenhuis gaat als je de poppenhoek ombouwt tot ziekenhuis. Ook wiskunde komt aan bod bij de poppenhoek. Van de poppenhoek kun je een winkeltje maken. Kinderen leren zo geld terug te geven. Dit gaat natuuriljk nog niet correct bij kleuters, maar ze zijn al wel bezig met het gebeuren geld. Kinderen leren dat ze in de winkel dingen kunnen kopen en dat deze dingen geld kosten. Al deze dingen die de kleuters leren in de poppenhoek zijn basislijnen voor de verdere ontwikkeling.

De doelen van een poppenhoek

De poppenhoek is vooral bedoeld om kinderen zelfbewust te maken in situaties die bij het dagelijkse leven horen. In het bovenstaande stuk werd de winkel al genoemd. Hierbij leert het kind om boodschappen te doen en de term geld en betalen. In elke situatie kun je wat leren in de poppenhoek.

De poppenhoek en de taak van de leerkracht

Ook de leerkracht heeft een taak in de poppenhoek. Als leerkracht is het belangrijk dat je de kinderen begeleid bij datgene wat je ze wilt bijbrengen. Het kan zo voorkomen dat je als doel stelt dat de kinderen weten wat een ziekenhuis is en wat ze in het ziekenhuis doen, kleuters kunnen helemaal hun eigen weg kiezen in de poppenhoek en dan helemaal iets spelen wat niets te maken heeft met de poppenhoek. Juist dan heb je als leerkracht de taak om de kinderen te begeleiden. Haal ze terug naar de afspraak die jij als leerkracht in de kring al duidelijk hebt gemaakt. Je kunt de kinderen die niet goed mee kunnen komen begeleiden door ze aanknooppunten te geven en ze aan te sporen tot rollenspel.

De materialen in de poppenhoek

  • Het is leuk om per thema de poppenhoek aan te kleden. Tijdens het thema 'sinterklaas' is het leuk om een mijter en de mantel van sinterklaas neer te leggen en pietenpakjes.
  • Zorg dat de poppenhoek niet op een te donkere plek in het lokaal inricht. Kinderen houden niet van donkere plekken en zullen hierdoor minder snel in de poppenhoek gaan spelen.
  • Zorg voor verschillende verkleedkleren. Leg ze niet allemaal tegelijk in de poppenhoek, zo kun je nog eens afwisselen.

Probeer een poppenhoek zo gezellig mogelijk te maken en zorg voor afwissing. Je moet een kleuter uitdagen om in de poppenhoek te spelen.

http://www.leraar24.nl/video/1757/is-kinderspel-kinderspel

Lees verder

© 2008 - 2018 Nadja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De kring bij kleuteronderwijsDe kring bij kleuteronderwijsKleuters die naar school gaan leren veelal spelenderwijs. Maar hoe gaat dat nou precies in zijn werk. De kring is een be…
Het kiesbord bij kleutergroepenKleuters leren vooral spelenderwijs zich te ontwikkelen. Het kleuteronderwijs speelt zich af in de hoeken. Kinderen lere…
Sinterklaas bij kleutersSinterklaas bij kleutersSinterklaas komt ook op scholen op bezoek. Voor de kleuters kan dit best wel spannend zijn. Sommige kinderen geloven ech…
Lessugesties peuters en kleuters: thema de bakkerLessugesties peuters en kleuters: thema de bakkerDe bakker is een onderwerp dat erg spreekt bij het jonge kind. Dit lesidee dat hoofdzakelijk bedoelt is voor iedereen di…
Leerzame en uitdagende spelletjes voor peuters en kleutersJonge kinderen in de leeftijd van 2 tot 6 jaar (peuters en kleuters) leren de wereld om hen heen ontdekken. Door het doe…

Reageer op het artikel "De poppenhoek bij kleuteronderwijs"

Infoteur: Nadja
Laatste update: 31-08-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Onderwijs
Special: Kleuteronderwijs
Schrijf mee!