InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Onderwijs > Sinterklaas bij kleuters

Sinterklaas bij kleuters

Sinterklaas bij kleuters Sinterklaas komt ook op scholen op bezoek. Voor de kleuters kan dit best wel spannend zijn. Sommige kinderen geloven echt nog in sinterklaas en daar moet je in mee spelen als juf. Wat kun je allemaal doen met je kleuters uit je klas.

Sinterklaas op school

Nog twee weekjes en dan is het zover. Op de meeste scholen zal Sinterklaas zijn intrede doen. Vaak doet Sinterklaas zijn intrede op een leuke manier. Hieronder worden enkele manieren aangedragen die je kunt doen als intocht voor Sinterklaas op school. Ook staan er leuke knutsel en werkideeen voor kleuters.

De intocht op school
Als de sinterklaas een leuke intrede maakt op school dan is dat een goed begin van de dag. Kinderen kijken er naar uit om de Sint te ontmoeten en dat kan op dat moment niet zo leuk mogelijk. Er zijn vele spectaculaire manieren mogelijk en het leuke is om de weg naar de intocht al spannend te maken. Hieronder staan enkele manier om de intocht van sinterklaas spannend te maken.

  • Intocht met een brandweerwagen
  • Intocht met een koets
  • Intocht met een fiets
  • Intocht op een paard (tradiotioneel)
  • Intocht op een bakfiets
  • Intocht op een verrijker
  • Intocht op een trekker
  • Intocht op skeelers
  • Intocht op een step
  • Intocht op een skelter

Sinterklaasfeest in de kleuterklas

Het is leuk om enkele weken over sinterklaas te gaan werken. Voor kinderen is de sinterklaasperiode wel spannend en kan soms veel energie vragen van de kinderen. Ik zou daarom niet langer dan twee weken over Sinterklaas gaan werken. Hieronder zullen enkele ideeën gegeven worden wat je kunt doen in je kleuterklas.

De poppenhoek

De poppenhoek kun je omtoveren als het sinterklaas huis met de pieten. Maak er een inpaktafel bij. Laat ze verschillende doosjes inpakken en brengen aan de kinderen. Je kunt er een grote stoel neer zetten voor sinterklaas met het boek van Sinterklaas. Het is leuk om een grote schoorsteen te maken voor in de klas. De kinderen kunnen dan de cadeautjes echt door
de schoorsteen gooien of in de schoentjes doen. Zorg voor leuke pieten en sinterklaas pakjes. Kinderen kunnen zich dan verkleden als sinterklaas en de pieten.

Thematafel

Het is leuk om een thematafel te hebben in de klas. Je kunt kinderen zelf spulletjes over sinterklaas laten verzamelen en mee laten nemen naar school. Op de thematafel kun je ingepakte cadeautjes, gedichtjes, pepernoten, taai taai poppetjes, een sinterklaaspop, zwarte pieten pop neerleggen. Alles wat met sinterklaas te maken heeft is welkom op de thematafel.

sinterklaas en ontwikkeling van kleuters

Het is natuurlijk ook belangrijk dat de kinderen wat leren tijdens het thema sinterklaas. Je kunt hierbij denken aan schrijf/taal ontwikkeling of de rekenontwikkeling. Hieronder zal ik wat tips geven.

De inpaktafel

De inpak tafel is goed voor de fijne motoriek van de kleuter. Een kleuter leert papier te knippen en te plakken met plakband. Dit is vaak iets nieuws omdat ze vooral werken met lijm. Laat kinderen verschillende pakketjes inpakken en er bijvoorbeeld een naam op zetten.

De schrijfhoek

In de schrijfhoek kunnen de kleuters verlanglijstjes maken. Ze kunnen woordjes stempelen. Je kunt ze dan plaatjes van speelgoed laten uitknippen en hier woordjes naast laten stempelen. Bij jonge kleuters hoeven dit nog niet echt woordjes te zijn maar dit mogen best onzinwoorden zijn.

De bouwhoek

In de bouwhoek kun je de kleuters het huis van sinterklaas laten nabouwen. Dit is goed voor het ruimtelijk inzicht van een kleuters.

De kralenplank

Je kunt de kleuters laten werken op de kralenplanken. Ze moeten dan verschillende patronen namaken zoals: een zwarte piet of sinterklaas of de zak van sinterklaas.

Pietengym
Je kunt met de kleuters pietengym gaan doen. Laat ze cadeautjes gooien in de schoorstenen. Laat ze over daken klimmen. Ze moeten grote zakken met cadeautjes verslepen. Alles wat met de pieten te maken heeft kun je doen. Kleed de gymzaal leuk aan en je zult zien dat de kleuters het helemaal top vinden. Ook kun je een pietendiploma geven aan het eind van de gymles of aan het eind van de sinterklaasdag.

Er zijn genoeg manieren om er een geslaagd kleuterfeest over Sinterklaas van te maken!
© 2008 - 2018 Nadja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De poppenhoek bij kleuteronderwijsDe poppenhoek is een onderdeel in het kleuteronderwijs. Wat leert een kind in de poppenhoek en waar moet een poppenhoek…
SinterklaasfeestWat zijn de typische kenmerken van het sinterklaas feest en hoe is het ontstaan? waarom word er nu pakjesavond gevierd?
Boekrecensie: Dikkie Dik Sinterklaas en KerstmisrecensieBoekrecensie: Dikkie Dik Sinterklaas en KerstmisDikkie Dik, de bekende rode kater, beleeft allemaal spannende avonturen. In het boek rond het thema Sinterklaas en Kerst…
De geschiedenis van SinterklaasDe geschiedenis van SinterklaasRond half november komt sinterklaas weer in Nederland. Maar wie is die sinterklaas en waarom vieren we sinterklaas?
Sinterklaas bestaat niet, wanneer ga je het vertellen?Er komt een moment in een kinderleven dat je het als ouder moet vertellen dat het verhaal van Sinterklaas anders is dan…

Reageer op het artikel "Sinterklaas bij kleuters"

Infoteur: Nadja
Gepubliceerd: 19-11-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Onderwijs
Schrijf mee!