InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Onderwijs > Het kiesbord bij kleutergroepen

Het kiesbord bij kleutergroepen

Kleuters leren vooral spelenderwijs zich te ontwikkelen. Het kleuteronderwijs speelt zich af in de hoeken. Kinderen leren zich te ontplooien in hoeken zoals de 'poppenhoek, bouwhoek, luisterhoek en zo zijn er nog een paar hoeken. De kinderen mogen zelf kiezen wat ze gaan doen. Dit gaat via het kiesbord.

Het kiesbord

Het kiesbord bestaat uit verschillende kaartjes met de hoeken erop. Ook staan de namen van de kinderen bij een kiesbord. Je hebt verschillende soorten kiesborden. Je hebt kiesborden die gemaakt zijn van magnetisch materiaal en je hebt houten kiesborden.

Het doel van een kiesbord

In kleutergroepen worden de kiesborden gebruikt. Het doel hiervan is dat de kinderen zien wat ze kiezen. Dit komt door middel van het pictogram die staat voor de hoeken. Ook weet een kind wanneer een hoek vol is. Hierdoor weet een kind wanneer ze iets anders moeten kiezen. Kinderen leren op deze manier zelfstandig te kiezen. Ze moeten keuzes maken.

Magnetische kiesborden

De magnetische kiesborden zijn efficienter en makkelijker in gebruik. Je schrijft op de kaartjes voor de leerlingen de naam van de leeringen en je hebt voor elke hoek die de kinderen kunnen kiezen een kaartje. Magnetische kaartjes zijn makkelijker in gebruik. Je hoeft niet elk jaar nieuwe kaartjes te maken je moet er enkel nieuwe namen op schrijven. Magnetische materialen zijn ook hygienischer. Je gaat makkelijk met een doekje over een kiesbord en de kaartjes en het kiesbord is weer schoon. Kleuters zitten toch met hun vingertjes overal aan en hierdoor dragen ze snel bacterien over.

Houten kiesborden

Houten kiesborden bestaan uit een plaat met allemaal spijkertjes. Je maakt als leerkracht zelf de kaartjes. Op deze kaartjes staan een afbeelding of pictogram voor de hoeken. Ook maak je de kaartjes voor de leerlingen. Hierop schrijf je naam van het kind in de kleur groep waar het kind zit. Bijvoorbeeld: Britt zit in de rode groep, dan krijgt ze een rood kaartje met hierop haar naam en misschien de sticker/plaatje wat ook op haar stoel staat. Een houten bord is niet zo gebruiksvriendelijk. Je moet elk jaar nieuwe kaartjes maken en plastificeren. In deze kaartjes moeten gaatjes zitten zodat ze aan het kiesbord kunnen hangen. Doordat je elke dag deze kaartjes gebruikt, komt het vaak voor dat de gaatjes uitscheuren, waardoor het kaartje niet meer kan hangen.

Lees verder

© 2008 - 2018 Nadja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het kiesbord bij kleutergroepen"

Infoteur: Nadja
Laatste update: 16-11-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Onderwijs
Special: Kleuteronderwijs
Schrijf mee!