InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Onderwijs > Doorkleuteren of naar groep 3? Voordelen van doorkleuteren

Doorkleuteren of naar groep 3? Voordelen van doorkleuteren

Doorkleuteren of naar groep 3? Voordelen van doorkleuteren Ouders zijn trots wanneer kun kind naar groep 3 gaat. Toch is een jaar doorkleuteren helemaal zo slecht niet. Dat kinderen die cognitief wel aan groep 3 toe zijn, maar sociaal-emotioneel nog niet, worden doorgeschoven naar groep 3 komt helaas te vaak voor. Dat de onderwijsinspectie 'eist' van scholen dat een hoog percentage leerlingen de basisschool in 8 jaren aangesloten volgt, helpt hier niet bij. Een aantal ontwikkelingspsychologen en opvoedkundigen zoals Montessori, Steiner, Piaget en een recente: Vervaet, zijn van mening dat kinderen pas schoolrijp zijn rond hun zevende jaar. Dit kan ook rond het 7,5e levensjaar zijn. Ewalt Vervaet stelt zelfs in een artikel dat te vroeg leren lezen en schrijven dyslexie veroorzaakt. Hij heeft hier uitgebreid onderzoek naar gedaan.

Wanneer is een kind schoolrijp?

Een kind is pas schoolrijp wanneer het denkvermogen zodoende is ontwikkelt dat het kind verbanden kan leggen en in staat is begrip op te bouwen voor de wereld om hem heen. Het leggen van logische verbanden is dus mede een voorwaarde voor de schoolrijpheid van het kind. Wanneer je een fles tekent op een helling en je laat het kind de vloeistof invullen (een loodrechte lijn trekken), dan tekent een kind dat nog niet schoolrijp is de lijn diagonaal. Een kind dat schoolrijp is en logische verbanden kan leggen, tekent de lijn die de vloeistof voorstelt horizontaal. Ook kan een schoolrijp kind het verschil tussen links en rechts goed van elkaar onderscheiden, het kind kn terugtellen, het kind ontspiegelt in lezen en schrijven en het kind kan optellen en aftellen. Een kind dat schoolrijp is moet sociaal-emotioneel al stevig in de schoenen kunnen staan. Zo niet, dan kun je een kind beter nog een jaar laten doorkleuteren. Door het kind nog een jaar in de kleuterklas te gunnen, geef je het juist een voorsprong. Het leren lezen en schrijven komt wel, dat is onvermijdelijk. Het sociaal-emotionele aspect is in deze fase nog het belangrijkste. Een kind ontwikkelt zich door te spelen. Wanneer je een kind te vroeg met leren lezen en schrijven aan de gang laat gaan, belemmer je in zekere zin de ontwikkeling van het kind. Ook is het belangrijk om bij de keuze om een kind door te laten stromen naar groep 3, te kijken naar de datum waarop het kind verjaart. Wanneer het kind in september, oktober, november of december zeven wordt is het kind sociaal-emotioneel nog niet zo ver om naar groep 3 te gaan in dat jaar.

Invloed van ouders

De invloed van ouders bij de doorstroom naar groep 3 is niet te onderschatten. Veel ouders willen zelf zo graag dat hun kind een topper is en gaan in deze wens geheel voorbij aan de ontwikkelingsbehoeften van het kind zélf. Tijdens het eerste jaar basisschool, als het kind vier is, is dit een hele overgang voor een kind. Ineens zit het vijf dagen op school, waarvan er twee of drie lange dagen zijn tot een uur of drie. Sommigen kunnen dit aan, anderen verlaten na iedere schooldag de school afgepeigerd en met witte smoeltjes. Dan moeten ze ook nog van de ouders in hun eerste jaar basisschool, met alle nieuwe indrukken van dien, hun zwemdiploma halen. En het liefst nog diploma A, B én C. Zo zijn de kinderen die voor hun A, B en C diploma gaan vanaf hun vierde jaar, hier anderhalf jaar mee bezig. In deze tijd had het kind lekker kunnen spelen, ook om de indrukken van school te verwerken. Een gemiddeld kind dat tegen 6 jaar begint met zwemles, is binnen 8 maanden klaar met A, B en C (bij 2x in de week zwemles). Ouders doen er goed aan om, wanneer de school de keuze maakt dat het kind door kan stromen naar groep 3, dit niet klakkeloos over te nemen. Kijk goed naar je kind, in sociaal-emotioneel opzicht. Door goed te kijken naar je kind(eren) zie je snel genoeg of ze het redden om al zo vroeg mee te doen aan de “ratrace”. Worden ze gedurende het eerste jaar basisschool sterker en onafhankelijker, of klampen ze zich juist meer vast aan leerkracht en/of ouder? Zien ze er levendig uit, of zijn het geautomatiseerde zombies met witte smoeltjes, nog te moe om lekker te spelen als ze weer thuis zijn? En dit spelen is nu juist zo belangrijk om zich te ontwikkelen, hierin geven ze hun ontwikkelingsbehoeften aan.
© 2008 - 2019 Ssandra3108, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Klaar voor groep 3Klaar voor groep 3Het kan zijn dat je zelf vindt dat je kind nog erg speels is en dat je je twijfels hebt over zijn schoolrijpheid of miss…
De sociaal-emotionele ontwikkeling van een hoogbegaafd kindDe sociaal-emotionele ontwikkeling van een hoogbegaafd kindVeel mensen denken dat hoogbegaafde kinderen vanzelf goed en snel kunnen leren, dat is iet wat ze makkelijk afgaat. Maar…
Jonge risicokinderen: Leesproblemen, hoe komt dat?Sommigen kinderen lezen binnen een mum van tijd, anderen hebben hier meer moeite mee. Volgens sommigen komt dit door een…
ADD bij kinderen: omgaan met ADD op schoolADD wordt, anders dan ADHD, niet zo snel opgemerkt bij een kind. Kinderen met ADD zijn over het algemeen juist rustige k…
Wat leert je kind in groep 0, 1 en 2 (basisschool)?Wat leert je kind in groep 0, 1 en 2 (basisschool)?Als je kind vier jaar geworden is mag het in Nederland naar de basisschool. Een enorme stap voor ouder en kind. Wat leer…
Bronnen en referenties
  • Ewalt Vervaet: Naar School. Psychologie voor kinderen van 3 tot 8 jaar.

Reageer op het artikel "Doorkleuteren of naar groep 3? Voordelen van doorkleuteren"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reacties

Maria, 04-04-2016 18:03 #3
Ben het als lerares in het basisonderwijs helemaal eens met de schrijvers hieronder.
Veel dingen zijn mij een gruwel, vooral die testst en labels die jonge kinderen krijgen, ook vanuit de scholen zelf.
In groep 2 voor de zomervakantie mogen zij nog gewoon kleuter zijn en spelenderwijs de wereld ontdekken, maar ná de zomervakantie strak in de bank en veel leren met het hoofd, een schoolkind zijn. Hoe onnatuurlijk.én abrupt!
In groep 2 moeten wij de kinderen al letters, woordjes en de beginselen van rekenen aanleren: veel te vroeg!
Wordt ons van hogerhand opgelegd, door ministers die nog veel dienen bij te leren, in de praktijk!
De definitie van het "schoolrijp zijn" in bovenstaand artikel met alle voorbeelden is pertinent onjuist.
Daar hoeven kinderen helemaal niet aan te voldoen. De enige eis bij binnenkomst op een school, die gesteld wordt, is, omtrent het zindelijk zijn als ze 4 of 5 jaar oud zijn en als het een keer op school misgaat: ook dat is géén punt.
Uit buitenlandse studies blijkt inderdaad dat de meeste kinderen pas rond hun 7e jaar aan de basisschool
toe zijn, het cognitieve leren en daarvoor aan spelen thuis en enkele dagdelen per week kinderopvang meer
dan genoeg hebben en net zoveel weten qua leervakken als Ned. kinderen in het harnas, dat onderwijs heet.
Artikel had dus veel genuanceerder dienen te zijn en duidelijker: wat wordt er exact bedoeld met : sociaal-
emotioneel bijv.? Volgens mij zijn alle volwassenen dat ook nog aan het leren, want dat hoort m.i. met mens-zijn!

M. Scholten, 11-09-2014 11:35 #2
In de tekst staat: "Wanneer het kind in september, oktober, november of december zeven wordt is het kind sociaal-emotioneel nog niet zo ver om naar groep 3 te gaan in dat jaar."

Dit zou betekenen dat heel Nederland al sinds jaar en dag kinderen te snel laat doorstromen. Want over het algemeen worden kinderen in groep 3 pas 6 jaar, of ze zijn dat nog niet zo lang. Vroeger was de gehanteerde grens (voor de 6e verjaardag) 1 oktober, tegenwoordig verschilt dit, maar wordt vaak zelfs 1 januari als grens gehanteerd, met de toevoeging dat (als het goed is) naar het individuele kind wordt gekeken en de afweging wordt gemaakt.

Bovendien is de zeer generieke statement dat kinderen op een zekere leeftijd (6 of 7) nog niet voldoende sociaal-emotioneel ontwikkeld zijn om naar groep 3 te gaan een grove simplificatie van de werkelijkheid; juist op die leeftijd zijn er enorme verschillen tussen kinderen. Op basis daarvan kan het voor sommige kinderen beter zijn nog 'een jaartje te kleuteren', maar doe je anderen enorm te kort als je ze niet onderwijs op het juiste niveau aanbiedt.

In de tekst staat: "Veel ouders willen zelf zo graag dat hun kind een topper is en gaan in deze wens geheel voorbij aan de ontwikkelingsbehoeften van het kind zélf."

De schrijver van dit stukje gaat echter geheel voorbij aan het feit dat de generaliserende opmerking dat 'kinderen van 7 niet toe zijn aan groep 3', juist geheel voorbij gaat aan de ontwikkelingsbehoeften van een grote groep kinderen. Dat hoeft niets te maken te hebben met 'pushende' ouders, maar met goed kijken naar het individuele kind. Reactie infoteur, 08-04-2016
U heeft gelijk, dat is ook vrij generaliserend.

Ik verander het niet. De reacties -waaronder de uwe- corrigeren dit. Hartelijk dank hiervoor, is zijn goede aanvullingen.

Elly de Wildt-Dienske, 19-07-2012 22:30 #1
Ik ben het helemaal eens met het bovenstaande verhaal over schoolrijpheid. Met de toevoeging dat mijn verontwaardiging vooral gaat over het toetsen van kleuters op het platte vlak en het labelen als probleemgeval als zij worden getoetst op vaardigheden die niet bij hun ontwikkeling horen. Het is onacceptabel dat kleuters soms al worden aangemerkt als mogelijk dyslectisch terwijl ze gewoon wat meer tijd nodig hebben om klaar te raken voor cognitief werk. Kleuters hebben recht om tot ongeveer 6 à 7 jarige leeftijd te kunnen spelen en bewegen in de 3-dimensionale ruimte om rijp te worden voor 2-dimensionale activiteiten! Reactie infoteur, 08-04-2016
Mee eens!

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Onderwijs
Bronnen en referenties: 1
Reacties: 3
Schrijf mee!