Reacties
M. Scholten, 11-09-2014
In de tekst staat: "Wanneer het kind in september, oktober, november of december zeven wordt is het kind sociaal-emotioneel nog niet zo ver om naar groep 3 te gaan in dat jaar."
Dit zou betekenen dat heel Nederland al sinds jaar en dag kinderen te snel laat doorstromen. Want over het algemeen worden kinderen in groep 3 pas 6 jaar, of ze zijn dat nog niet zo lang. Vroeger was de gehanteerde grens (voor de 6e verjaardag) 1 oktober, tegenwoordig verschilt dit, maar wordt vaak zelfs 1 januari als grens gehanteerd, met de toevoeging dat (als het goed is) naar het individuele kind wordt gekeken en de afweging wordt gemaakt.
Bovendien is de zeer generieke statement dat kinderen op een zekere leeftijd (6 of 7) nog niet voldoende sociaal-emotioneel ontwikkeld zijn om naar groep 3 te gaan een grove simplificatie van de werkelijkheid; juist op die leeftijd zijn er enorme verschillen tussen kinderen. Op basis daarvan kan het voor sommige kinderen beter zijn nog 'een jaartje te kleuteren', maar doe je anderen enorm te kort als je ze niet onderwijs op het juiste niveau aanbiedt.
In de tekst staat: "Veel ouders willen zelf zo graag dat hun kind een topper is en gaan in deze wens geheel voorbij aan de ontwikkelingsbehoeften van het kind zélf."
De schrijver van dit stukje gaat echter geheel voorbij aan het feit dat de generaliserende opmerking dat 'kinderen van 7 niet toe zijn aan groep 3', juist geheel voorbij gaat aan de ontwikkelingsbehoeften van een grote groep kinderen. Dat hoeft niets te maken te hebben met 'pushende' ouders, maar met goed kijken naar het individuele kind.Reactie infoteur, 08-04-2016
U heeft gelijk, dat is ook vrij generaliserend.
Ik verander het niet. De reacties -waaronder de uwe- corrigeren dit. Hartelijk dank hiervoor, is zijn goede aanvullingen.
Elly de Wildt-Dienske, 19-07-2012
Ik ben het helemaal eens met het bovenstaande verhaal over schoolrijpheid. Met de toevoeging dat mijn verontwaardiging vooral gaat over het toetsen van kleuters op het platte vlak en het labelen als probleemgeval als zij worden getoetst op vaardigheden die niet bij hun ontwikkeling horen. Het is onacceptabel dat kleuters soms al worden aangemerkt als mogelijk dyslectisch terwijl ze gewoon wat meer tijd nodig hebben om klaar te raken voor cognitief werk. Kleuters hebben recht om tot ongeveer 6 à 7 jarige leeftijd te kunnen spelen en bewegen in de 3-dimensionale ruimte om rijp te worden voor 2-dimensionale activiteiten!Reactie infoteur, 08-04-2016
Mee eens!