InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Samenlevingscontract & geregistreerd partnerschap

Samenlevingscontract & geregistreerd partnerschap

Samenlevingscontract & geregistreerd partnerschap Samenwonen zonder dat men iets geregeld heeft, is vanaf 2010 fiscaal erg onvoordelig. Het kan duizenden euro's per jaar kosten. Wie op internet op zoek gaat naar ”fiscaal partnerschap” komt uit bij diverse sites van belastingexperts die hun zorgen uiten over dit thema.

Fiscale partners bij overlijden

Tegelijk met de herziening van de Successiewet is in 2010 ook het fiscale begrip 'partner' veranderd. Vanaf dat moment worden mensen die ongehuwd samenwonen en geen samenlevingscontract hebben, niet langer gezien als fiscale partners. Bij overlijden wordt de achterblijvende huisgenoot niet als partner erkend en moet die meer belasting over de erfenis betalen.

Nu zullen jongere stellen aangeven zich daar voorlopig geen zorgen over te maken, maar de regels voor het fiscale partnerschap gelden ook voor de inkomstenbelasting.

Fiscale partners in de inkomstenbelasting

Wie naar de website van het Ministerie van Financiën surft, ziet onder het kopje 'partnerbegrip in fiscaliteit' dat voortaan alleen mensen als partner worden gezien als ze getrouwd zijn, geregistreerd partner zijn of een samenlevingscontract hebben dat door een notaris is opgesteld.

Als stellen ongehuwd samenwonen zonder geregistreerd partnerschap kunnen ze grote aftrekposten zoals de hypotheekrente ook niet meer verdelen. Het belastingvoordeel was immers altijd groter als degene die het meest verdiende, de hypotheekrente opgaf.

Ook de algemene heffingskorting kan ook nadelig uitpakken. Als één van de partners weinig of niets verdient, kon de heffingskorting voorheen bij de minstverdienende partner te gelde worden gemaakt. Samenlevers die hokken zonder contract kunnen dat vanaf 2010 niet meer en houden dus simpelweg minder over.

Verschillen huwelijk en geregistreerd partnerschap

De relatie met een levenspartner kon u al vanaf 1998 wettelijk regelen zonder dat u daarvoor hoefde te trouwen. Tot 1998 was het alleen nog mogelijk om een (notarieel) samenlevingscontract af te sluiten. Tegenwoordig is het ook mogelijk om u bij de gemeente als geregistreerde partners te laten inschrijven. Dat gebeurt dan door het afleggen van een verklaring ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand.

Het geregistreerd partnerschap en het huwelijk vertonen veel overeenkomsten. De gevolgen zijn nagenoeg gelijk. Zo geldt o.a. de onderhoudsplicht en de daaruit voortvloeiende verplichting tot het betalen van alimentatie automatisch bij het geregistreerd partnerschap, net zo als bij het huwelijk. Ook zijn bij het geregistreerd partnerschap alle bezittingen en schulden gemeenschappelijk. Evenals bij trouwen op huwelijkse voorwaarden kan men bij een geregistreerd partnerschap via het laten opmaken van partnerschapsvoorwaarden hiervan afwijken. Dit gebeurt bij de notaris.

Wel gelden er andere regels in een huwelijk ten aanzien van eventuele kinderen. Een geregistreerd partnerschap kent niet automatisch een familierechtelijke relatie met de kinderen, terwijl dit in een huwelijk wel zo is. U zult hiervoor weer apart stappen moeten ondernemen.

Geregistreerd partnerschap geldt alleen in Nederland

Let op: een in Nederland gesloten geregistreerd partnerschap wordt nagenoeg niet erkend in het buitenland. Dat wil zeggen dat u voor de buitenlandse autoriteiten nog steeds als ongehuwd wordt beschouwd. Indien u dit wil voorkomen, zult u dus toch in het huwelijksbootje moeten stappen.
Gerelateerde artikelen
Geregistreerd partnerschapJe kunt ervoor kiezen om de relatie met je partner vast te laten leggen bij de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit k…
Kind erkennen: ook voor lesbische stellenKind erkennen: ook voor lesbische stellenVoor veel mensen is het belangrijk dat hun kind erkend wordt door beide ouders. Tot 1 april 2014 kon dat niet bij een le…
Huwelijk of geregistreerd partnerschap?Huwelijk of geregistreerd partnerschap?De grote droom van elk klein kind, trouwen met de man of de vrouw van je leven. Tegenwoordig is dat helemaal niet meer z…
Welke samenlevingsvormen zijn er?Welke samenlevingsvormen zijn er?Er zijn veel verschillende samenlevingsvormen met verschillende eigenschappen. De keuze voor een samenlevingsvorm, kan f…
Samenwonen met of zonder samenlevingscontractIn Nederland mag men samen gaan wonen, zonder een samenlevingscontract te maken. Dit levert bij het aangaan van het same…

Reageer op het artikel "Samenlevingscontract & geregistreerd partnerschap"

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 25-12-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!