InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Jongeren en jeugd: de eerste keer verliefd

Jongeren en jeugd: de eerste keer verliefd

Jongeren en jeugd: de eerste keer verliefd De eerste keer verliefd! Verliefd zijn is spannend, leuk, eng en geweldig. Heftige gevoelens overspoelen je. Hoe weet je zeker dat je verliefd bent? De eerste keer verliefd zijn kan ook gevoelens van onzekerheid oproepen: vind de ander mij leuk? Hoe weet je of de ander verliefd op jou is? Hoe weet je of de ander jou leuk vind als je geen contact met je geliefde hebt? Hoe weet je of de ander jou leuk vind als jullie wel contact hebben?

Verliefd

De eerste keer verliefd, de allereerste keer verliefd zijn op een ander, is spannend, het is leuk maar ook eng. Gevoelens en emoties overspoelen je. Vind de ander jou ook leuk? Als je verliefd bent, kan je aan niets anders meer denken. Constant denk je aan diegene waar je verliefd op bent. De gevoelens van verliefdheid kunnen je heel gelukkig maken, maar ook heel onzeker. Hoe denkt de ander over jou?

Kenmerken verliefdheid

Twijfel je of je wel echt verliefd bent? Hoe weet je zeker dat je verliefd bent? Ben ik verliefd? Enkele typische signalen van verliefdheid kunnen zijn:
  • Je hebt vlinders in je buik,
  • Je denkt dag en nacht over diegene waar je verliefd op bent,
  • Je droomt dag en nacht over diegene waar je verliefd op bent,
  • Je straalt, je lacht en je zingt de hele dag,
  • Je voelt je nerveus en gespannen,
  • Je weet eigenlijk niet wat je met jezelf aan moet,
  • Je wilt dolgraag alles weten over de ander waar je verliefd op bent,
  • Je wilt dolgraag wederzijdse vrienden uithoren over diegene waar je verliefd op bent,
  • Je favoriete gespreksonderwerp is diegene waar je verliefd op bent,
  • Met je ogen houd je de ander heel goed in de gaten,
  • Je krijgt amper een hap door je keel,
  • Concentratieverlies op school,
  • Je voelt je erg verlegen als je in de buurt bent van de ander,
  • Je hebt het gevoel of je de hele wereld aan kan,
  • Je krijgt het warm als de ander naar jou kijkt,
  • Je kopieert je geliefde: voorkeur van kleding, voedsel en films veranderen in de voorkeur van je geliefde,
  • Je voelt je ongemakkelijk als de ander afwezig is,
  • Je hebt slapeloze nachten,
  • Je wilt niets liever dan bij de ander zijn.

Lichamelijk

Als je verliefd bent, zijn er ook typische lichamelijke kenmerken waarneembaar bij je, zoals:
  • Je bloost sneller,
  • Je hart klopt sneller,
  • Je kan het sneller warm krijgen,
  • Je kan sneller gaan zweten,
  • Je kan knikkende knieën hebben,
  • Je kan een droge mond krijgen als de ander in de buurt is,
  • Je kan zwetende handpalmen krijgen.

Uiten

Iedereen die verliefd is, uit zijn of haar liefde op een eigen manier. Jij kan het misschien wel van de daken schreeuwen, terwijl iemand anders in stilte verliefd is. Als jij verliefd bent op iemand die graag in stilte geniet van de liefde, kan je door goed te kijken hoe de ander zich gedraagt, weten of de ander verliefd is.

Onzeker

Als je voor de allereerste keer verliefd bent, kunnen tegenstrijdige gevoelens je overspoelen. Je voelt je heel gelukkig, maar vaak ook heel onzeker. Gevoelens van onzekerheid kunnen ontstaan door gedachten als:
  • Vind de ander jou ook leuk?
  • Hoe denkt de ander over jou?
  • Vind de ander jou aantrekkelijk?
  • Hoe weet je zeker dat de ander jou ook echt leuk vind?
  • Is de ander ook verliefd op jou?
  • Is de ander ook op mij?
De eerste keer verliefd zijn is heerlijk, maar kan ook heel ingewikkeld zijn door deze onzekere gevoelens.

Vind de ander jou leuk?

Als je verliefd bent, wil je zekerheid hebben: vind de ander mij leuk? Is de ander verliefd op mij? Zeker als je nog geen echt contact hebt met de ander, kunnen de volgende signalen aanwijzingen zijn dat de ander jou heel leuk vind! Enkele typische kenmerken van iemand die verliefd is, verliefd is op jou, zijn:
  • Maakt de ander veel oogcontact met je?
  • Probeert de ander zo veel mogelijk bij jou in de buurt te zijn?
  • Kan de ander soms (erg) onhandig reageren als hij of zij bij jou in de buurt is?
  • Kan de ander soms zenuwachtig reageren als hij of zij bij jou in de buurt is?
  • Als jullie elkaar tegenkomen op straat, kijkt de ander jou (veel) aan?

Contact

De ander waar je verliefd op bent, kan iemand zijn van gemeenschappelijke vrienden, of een klasgenoot of iemand die je kent van school. Kortom, iemand waar je contact mee hebt. Om de gevoelens van onzekerheid te overwinnen, wil je graag weten of de ander jou leuk vind. Kijk eens naar de volgende signalen, vind hij of zij jou ook leuk?
  • Kijkt de ander (alleen) jou aan nadat hij/zij een grapje maakte?
  • Als de ander jou aankijkt, worden zijn of haar pupillen donkerder?
  • Zoekt de ander vaak oogcontact met je?
  • Lacht de ander om elk gemaakt grapje van jou?
  • Wil de ander je met alles helpen?
  • Geeft de ander je geregeld complimentjes?
  • Probeert de ander zoveel mogelijk jou aandacht te trekken?
  • Flirt de ander veel met jou?

Zekerheid

Eigenlijk is het altijd moeilijk om zeker te weten wat de ander voelt. Het artikel kan je echter wel een zetje in de juiste richting geven en iets van zekerheid geven. Je kan het artikel als een gebruiksaanwijzing gebruiken om voor jezelf het juiste antwoord te vinden.
Gerelateerde artikelen
Is de ander verliefd op jou?Is de ander verliefd op jou?Jij bent verliefd, maar is de ander ook verliefd op jou? Wil je weten of hij of zij jou leuk vindt? Hoe ontdek je of de…
Echte liefde isEchte liefde isWat is echte liefde? Tijdens de periode van verliefdheid is iedereen blind van de liefde. Hoe kunnen we erachter komen d…
Test - Verliefd of Liefde?Test - Verliefd of Liefde?Verliefd en Liefde worden soms als synoniem gebruikt. Is er bij jou een wezenlijk onderscheid tussen verliefdheid en lie…
Hoe je iedereen verliefd op je kan laten worden!Hoe je iedereen verliefd op je kan laten worden!Wie verliefd is, trekt anderen mensen aan. Als we graag willen dat anderen mensen verliefd op ons worden, moeten we zorg…
Bronnen en referenties
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/relatie-en-huwelijk/32133-kenmerken-verliefdheid.html
  • http://mens-en-samenleving.infonu.nl/man-en-vrouw/55235-is-de-ander-verliefd-op-jou.html
  • http://www.zoenenenzo.nl/verliefd.html
  • http://www.hulpmix.nl/vrienden_relaties/verliefd/algemene_informatie
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Verliefdheid
  • http://www.ebookpoint.nl/verliefd/

Reageer op het artikel "Jongeren en jeugd: de eerste keer verliefd"

Reacties

Victoria V., 04-01-2017 09:48 #5
STAPELVERLIEFD
Ik ben een meisje van 13 (deze maand 14) en zit in de tweede klas van de middelbare school en dit is de tweede keer dat ik verliefd ben maar de eerste keer was op de basisschool en toen had ik 3 jaar met een jongen en toen hadden we het uitgemaakt omdat we ermee gepest werde. Hij en ik zijn nu wel hele goede vrienden.
Ik ben stapelverliefd op een jongen uit mijn klas. Hij zit ook nog eens achter me in de klas en daardoor ben ik nóg verliefder geworden.
Omdat mij ex en ik nog heel vriendschappelijk met elkaar omgaan en mijn ex een hele goede vriend van de jongen is waar ik verliefd op ben had ik aan hem gevraagd of die jongen waar ik verliefd op ben op iemand verliefd is. Ik heb daar helaas nog niet echt antwoord op.
Nu nog ff over de jongen waar ik verliefd op ben. Hij en ik zitten allebei op hockey maar we moeten helaas niet op de ander zijn hockeyclub spelen waardoor we elkaar daar ook niet kunnen ontmoeten. We vinden dus wel dezelfde sporten leuk wn kunnen daar dan ook heel gemakkelijk en lang over praten ; ). We wonen helaas niet bij elkaar in het dorp en dat vind ik dan ook super jammer (ik zou het liefst ff willen verhuizen om maar zo dicht mogelijk bij hem te zijn). Ik weet niet precies waar hij woont maar het is ongeveer 30 minuten fietsen. Ik denk wel dat die jongen mij leuk vind maar ik weet het niet 100% zeker. Ik weet wel 1000% zeker dat ik verliefd ben ook hem want al die kenmerken kloppen, ik weet alleen niet helemaal wat ze met knikkende knieën bedoelen.

K wil ook wel een keertje met die jongen afspreken maar ik weet niet zo goed hoe ik dat moet vragen

Nu dus mijn vragen:
1) hoe weet je of een jongen verliefd op je is?
2) wat bedoelen ze met knikkende knieën?
3) hoe vraag je de eerste keer een jongen mee uit zonder dat je een relatie hebt?

Wanhopig, 06-01-2016 18:23 #4
Ik ben echt onwijs verliefd op een jongen bij mij op school en ik ken hem niet eens persoonlijk, ik weet nog net zijn naam en dat is het dan ook wel. Toch voel ik me erg aangetrokken tot hem voor mij was het liefde op het eerste gezicht ik kreeg meteen vlindertjes in mn buik toen ik hem zag. Als ik hem op de gangen zie lopen kijkt hij mij ook wel eens aan maar dat zegt natuurlijk niet zoveel, ik zou echt graag een keer met hem willen praten om hem beter te leren kennen enzo maar dat durf ik niet omdat ik bang ben dat hij dat raar zou vinden, ook ben ik bang om afgewezen te worden en omdat het zo raar is dat ik verliefd ben op iemand die ik niet echt ken ben ik dan bang dat mensen over mij gaan roddelen of mij stom gaan vinden en dat wil ik echt niet ik wil dat iedereen mij aardig vindt. Het gaat daarom misschien wel nooit wat worden en dat vind ik een verdrietige gedachte want ik zou zo graag een relatie met hem willen! Is er misschien een goede tip? Ik ben echt wanhopig!

Sem, 24-08-2015 17:39 #3
Ik ben nu voor de eerste keer verliefd, ik vond haar helemaal geweldig maar ze wil mij niet. Ik wil al dagen mijn bed niet meer uit.

Eenmeisje, 15-10-2014 20:27 #2
Ik ben een meisje van 13 en ben nu voor de 2e keer verliefd. De eerste keer was heel leuk en nieuw en eng, maar dit is minstens zo eng omdat dit heel anders is, veel heftiger. En dan praat hij ook nog minstens 1 keer per dag tegen me met iets heel onzinnigs waar niemand wat aan heeft.

Hoi anoniem, Wat jammer dat jou verliefdheid zo vervelend is. Ik hoop dat het snel verandert! (of dat het al verandert is nu ik naar de datum van je bericht kijk)

Anoniem, 21-05-2014 23:28 #1
Ik ben voor de eerste keer verliefd en ik vind het vreselijk. Ik ben altijd alleen in de klas en durf niks. Diegene gaat heel veel met andere meisjes om enzo, dus ik vind mezelf eigenlijk alleen maar stom. Ook droom ik vaak over hem, maar dat is ook niet echt leuk want dat zijn eerder nachtmerries waarin ik allemaal vreselijke dingen zie zoals dat hij wordt vermoord enzo. Ik probeer me er niks van aan te trekken maar het maakt me nog eenzamer in de klas.

Infoteur: Roberta
Laatste update: 04-06-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Reacties: 5
Schrijf mee!