InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Polygamie: niet bevorderlijk voor de gelijkheid man-vrouw

Polygamie: niet bevorderlijk voor de gelijkheid man-vrouw

Wanneer een persoon getrouwd is met meerdere partners geeft dit al snel verontwaardigde reacties. Polygamie is een levensvorm wat in veel culturen niet geaccepteerd wordt. In veel landen is het zelfs wettelijk vastgelegd dat trouwen met meerder partners niet is toegestaan. Daarentegen bestaan er wel culturen en gemeenschappen waar polygamie als normaal wordt gevonden en getolereerd wordt.

De betekenis

Polygamie wordt beschreven als een echtelijke verbintenis tussen één persoon en meerdere partners. Dit kan zijn tussen één man en meerdere vrouwen, ook wel polygynie of veelwijverij genoemd. Daar tegen over bestaat polyandrie, één vrouw en meerdere mannen. Een manier van leven wat niet veel voorkomt en vaak zelfs ten strengste verboden is. Bij polygamie moest sprake zijn van een officieel vastgelegde verbintenis en niet meerdere seksuele partners alleen.

Religies

Gedacht wordt dat er religies en bestaan waarbij polygamie hoort en toegestaan is. Dit geldt onder andere voor de Islam, al is geldt dat weer niet voor alle landen waar de Islam bestaat. Volgens de Koran is het enkel de man die toegestaan is te huwen met meerdere vrouwen. Indien een man met meerdere vrouwen getrouwd is geeft dit enige aanzien. Het is een teken van welvaart, status en rijkdom.

Mormonen

Een andere religieuze groepering die geassocieerd wordt met polygamie zijn de mormonen. Mormonen zijn de aanhangers van de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. Deze kerk verklaart echter tegen polygamie te zijn. De groepering die als polygamisten leven zien zij zeker niet als leden van de kerk. Een van die groepen zijn de polygamisten in de staat Utah die zichzelf mormonen noemen naar aanleiding van de religieuze vrijheid van de mormoonse pioniers 110 jaar geleden. De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen wilt echter niet in verband worden gebracht met deze groep. Zij verklaren dat dit mormoonse fundamentalisten en mormoonse splintergroepen zijn die met polygamie leven en die zeker niet mormonen zijn. Polygamie is zeker geen deel van de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen en verzocht wordt de aanhangers heiligen der laatste dagen te noemen in plaats van mormonen.

Landen

In de landen Marokko, Kameroen, Egypte, Pakistan en India is polygamie toegestaan. In Marokko is de Mudawana opgesteld, een familiewet waarin de voorwaarden voor een verbintenis met meerdere partners wordt beschreven. Deze familiewet is alleen van toepassing als een man met teen tweede vrouw getrouwd wilt zijn. Het is voor een vrouw in Marokko niet toegestaan met meerdere mannen gehuwd te zijn. In Kameroen mogen ook alleen mannen trouwen met meerdere vrouwen. Wanneer een man daar meerdere vrouwen heeft, is dit een teken van rijkdom en geeft dit de man een betere status.

Nederland

In Nederland is in het Burgerlijk Wetboek vastgelegd dat het niet toegestaan is om met meerdere partners getrouwd te zijn. Wanneer je als niet-Nederlander in Nederland gaat wonen en je bent gehuwd met meerdere partners, dan wordt verwacht dat een aantal verbintenissen verbroken worden. Zodat de persoon leeft volgens de Nederlandse wet, gehuwd met één partner. Het is strafbaar om met meerdere partners getrouwd te zijn en er staat maximaal 4 jaar gevangenisstraf voor, en 6 jaar als er sprake is van verzwijging van een van de echtelijke verbintenissen.

Gelijkheid

De reden dat polygamie in zo weinig landen en culturen toegestaan is, is dat polygamie in strijd is met het gelijkheidsbeginsel. Veel culturen, landen en samenlevingen staan het toe dat een man met meerdere vrouwen leeft en trouwt. Het is echter in die zelfde gebieden strafbaar voor vrouwen om te leven met meerdere mannen. Polygamie kan leiden tot negatieve sociale en financiële consequenties voor de vrouw en haar kinderen. Vele organisaties hebben verklaard dat polygamie in strijd is met gelijkheidsbeginsel en het belang van het kind. Uit bescherming voor vrouwen en kinderen zal polygamie voorlopig nog geen geaccepteerde levensvorm zijn in vele landen.
© 2011 - 2019 Verac, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is Polygamie?Wat is polygamie? Men spreekt van polygamie als iemand, meestal een man, met meerdere partners tegelijk getrouwd is. Doo…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Polygamie
  • http://mormonen.punt.nl/?gr=610887

Reageer op het artikel "Polygamie: niet bevorderlijk voor de gelijkheid man-vrouw"

Infoteur: Verac
Gepubliceerd: 18-04-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!