InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Een geregistreerd partnerschap, huwelijk of samenwonen?

Een geregistreerd partnerschap, huwelijk of samenwonen?

Een geregistreerd partnerschap, huwelijk of samenwonen? Er bestaan verschillen tussen de diverse samenlevingsvormen. Het huwelijk is vrijwel gelijkgesteld met geregistreerd partnerschap. Ongehuwd samenwonend verschilt sterk met de twee andere vormen. Het geregistreerde partnerschap is gelijk te stellen met het huwelijk wat betreft de rechten en plichten tegenover elkaar. Ongehuwd samenwonenden hebben juridisch gezien geen verbintenis met elkaar los van het feit dat ze in één huis wonen. Zodra er sprake is van een gezamenlijke huishouding, bestaan er al mogelijkheden om bijvoorbeeld gezien te worden als fiscale partners voor de Belastingdienst. Ook kunnen samenwonenden worden opgenomen in de pensioenregeling van de partner. Hierdoor kan ook een samenwonende partner recht krijgen op een nabestaanden uitkering na overlijden van de deelnemer in de pensioenregeling. Voor ongehuwd samenwonenden wordt geadviseerd om een samenlevingscontract op te stellen. Hierin kunnen de partners onder andere de financiële bijdrage per partner in de kosten van levensonderhoud vastleggen, en afspraken maken over het verdelen van bezittingen bij het verbreken van de samenleving.

Voorzien in het levensonderhoud

Ongehuwd samenwonenden zijn niet verplicht om elkaar het nodige te verschaffen. Dit geldt wel voor gehuwden en geregistreerde partners.

Bezittingen

De bezittingen van de partners worden gezamenlijke bezittingen. Dit geldt echter niet voor samenwonenden. Zij houden hun eigen bezittingen die ze ook weer mee zullen nemen bij het verbreken van de relatie en samenleving. Er zullen wel bezittingen gezamenlijk worden gekocht, die dan gezamenlijk bezit zijn. Bij de andere twee vormen ontstaan van rechtswege een gemeenschap van goederen. De bezittingen van de één zijn ook eigendom van de ander. Dit kan anders zijn indien er voorafgaand aan de verbintenis huwelijkse voorwaarden of partnerschapsvoorwaarden zijn opgesteld.

Situatie bij overlijden

Bij huwelijk en geregistreerde partnerschap zijn de partners automatisch elkaars erfgenamen geworden. Bij overlijden van de partner erf de overgebleven partner samen met de kinderen de bezittingen van de overledene. Hierdoor krijgen de kinderen tegenwoordig slechts een vordering op de langstlevende. De samenwonenden hebben niets juridisch dat elkaar bindt en erven dus ook niet van elkaar. Dit kan anders zijn indien er een testament is opgesteld. Ook kunnen ze te maken krijgen met een hogere belasting over de nalatenschap (successierechten).

Verbreken van de relatie

De samenwonenden kunnen bij het verbreken van de relatie de bezittingen verdelen en weer alleen verder gaan. Voor gehuwden en geregistreerde partners zal dit veel complexer liggen. Het huwelijk of partnerschap zal officieel verbroken moeten worden. De partners kunnen ook na het verbreken van de relatie nog met elkaar te maken krijgen door bijvoorbeeld een plicht om alimentatie te betalen.

Een kind krijgen

Een kind geboren tijdens het huwelijk of geregistreerde partnerschap geeft automatisch familierechtelijke verbintenis met beide partners. Een kind geboren binnen het huwelijk of partnerschap maakt beide partners gelijk de vader en moeder van het kind. Dit is anders bij ongehuwd samenwonenden. Bij geboorte van het kind is de partner van de moeder niet automatisch de vader van het kind in juridische zin. De “vader” zou het kind eerst moeten erkennen om een familierechtelijke verbintenis te laten ontstaan. Bij een huwelijk of geregistreerd partnerschap tussen twee partners van hetzelfde geslacht is de partner niet automatisch de andere ouder. De partner moet het kind adopteren om een familieband te creëren.
Gerelateerde artikelen
Welke samenlevingsvormen zijn er?Welke samenlevingsvormen zijn er?Er zijn veel verschillende samenlevingsvormen met verschillende eigenschappen. De keuze voor een samenlevingsvorm, kan f…
Samenwonen, geregistreerd partnerschap of trouwenAls je hebt besloten om samen verder te gaan met je geliefde, is het belangrijk om afspraken te maken met elkaar en deze…
Samenlevingscontract & geregistreerd partnerschapSamenlevingscontract & geregistreerd partnerschapSamenwonen zonder dat men iets geregeld heeft, is vanaf 2010 fiscaal erg onvoordelig. Het kan duizenden euro's per jaar…
Geregistreerd partnerschapJe kunt ervoor kiezen om de relatie met je partner vast te laten leggen bij de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dit k…
Gevolgen van geregistreerd partnerschapGevolgen van geregistreerd partnerschapHet geregistreerd partnerschap is een formele manier van samen zijn. Waar wat is het verschil met trouwen en wat is het…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een geregistreerd partnerschap, huwelijk of samenwonen?"

Reactie

Monique van Cleef, 20-06-2011 19:29 #1
Dit klopt niet: "Een kind geboren binnen het huwelijk of partnerschap maakt beide partners gelijk de vader en moeder van het kind."

Het moet zijn: "Voor de relatie met kinderen zijn er belangrijke verschillen. Een kind dat wordt geboren in een huwelijk van een man en een vrouw heeft van rechtswege beide echtgenoten als ouder. Bij een huwelijk van 2 vrouwen of 2 mannen, maar ook bij een geregistreerd partnerschap (zowel van paren van gelijk als verschillend geslacht) is dit niet het geval. Familierechtelijke betrekkingen van het kind met de partner van de moeder of vader kunnen dan alleen ontstaan door erkenning of adoptie." (bron: www.rijksoverheid.nl)

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 04-08-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Reacties: 1
Schrijf mee!