InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Tijd en geld sparen bij echtscheiding

Tijd en geld sparen bij echtscheiding

Tijd en geld sparen bij echtscheiding Veel echtparen maken zich zorgen dat hun echtscheiding zal ontaarden in langdurig juridisch bekvechten tussen de scheidingsadvocaten. En die angst is niet geheel ongegrond. Natuurlijk kunt u controversiële kwesties door een rechtbank laten beslechten maar het is veel verstandiger om zaken vooraf in der minne te regelen, geschillen te voorkomen en conflicten vooraf bij te leggen. Dat is niet alleen goed voor uw gemoedsrust maar het bespaart ook geld.

De rol van de rechter bij een echtscheiding

Een echtscheiding wordt bekrachtigd door de rechtbank. Daar moet men zich laten vertegenwoordigen door een advocaat. Nemen beide partijen een eigen advocaat in de arm, dan ontaardt dat vaak in een langdurige procedure met veel juridisch getouwtrek. Hoewel de rechtbank niet helemaal gepasseerd kan worden, is het minder tijdrovend en aanzienlijk goedkoper als partijen er samen in goed overleg uit kunnen komen. De rechter krijgt het echtscheidingsverzoek dan "panklaar" aangereikt en kan dat min of meer als een formaliteit afdoen, om die term maar eens te gebruiken.

Regel financiële en persoonlijke belangen in goed overleg met uw partner

Als echtgenoten willen scheiden, moeten ze niet alleen omgaan met de emotionele stress, maar ook antwoorden zien te vinden op veel complexe vragen:
  • hoe moet de huisraad (de inboedel) worden verdeeld?
  • afspraken met betrekking tot de echtelijke woning;
  • verdeling van spaar- en banktegoeden;
  • hoeveel onderhoudsbijdrage moet worden betaald (partneralimentatie, eventueel kinderalimentatie)?
Wilt u ook na de echtscheiding met uw partner in gesprek blijven en respectvol met elkaar omgaan? Dan is een buitengerechtelijke en eerlijke regeling de enig juiste oplossing, waarbij een mediator u zeer goed kan ondersteunen. Samen kunt u veel dingen onderling regelen. Dat is niet alleen goed voor uw gemoedsrust maar ook voor uw portemonnee.

Het welzijn van de kinderen staat voorop

Onvermijdelijk stuit men bij een in crisis geraakt huwelijk op een gegeven moment ook op de vraag hoe een scheiding optimaal te regelen met het oog op gemeenschappelijke kinderen. Een gezin biedt steun en houvast en daarom treft het stranden van een relatie in de eerste plaats het kind. Maar moet men dan maar bij elkaar blijven omwille van de kinderen? Natuurlijk is dat geen oplossing! Maar het welzijn van de kinderen moet uiteraard wel in alle beslissingen voorop staan.

Hoe moet het dan verder gaan? Het moet het primaire streven van ouders zijn om de kinderen zonder grote schadelijke gevolgen door een echtscheiding te loodsen. Ouder blijft men altijd, ook als men als partners tot een scheiding besluit.

Hoe meer u vecht, hoe duurder het wordt

Een echtscheiding is niet alleen een juridisch zeer complexe materie, maar meestal ook een emotionele uitzonderlijke gebeurtenis. Alles wat u “buitengerechtelijk” in onderling overleg kunt regelen, bespaart niet alleen tijd maar ook geld. Handel tegen het einde van uw huwelijk daarom niet tegen maar met elkaar. Neem problemen samen in eigen hand, eventueel met actieve steun van een mediator. Want hoe meer u met elkaar vecht, hoe duurder het wordt. Er is voor jullie beiden ook een leven na de scheiding. Bederf dat niet en bespaar uzelf veel geld!
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Prawny, Pixabay

Reageer op het artikel "Tijd en geld sparen bij echtscheiding"

Infoteur: Ter-info
Laatste update: 14-11-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!