InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > IDAHO – International Day Against Homofobia & Transfobia

IDAHO – International Day Against Homofobia & Transfobia

IDAHO – International Day Against Homofobia & Transfobia IDAHO is de afkorting van International Day Against Homofobia & Transfobia. De dag tegen de homofobie is op 17 mei. Overal in de wereld vinden activiteiten plaats tegen homo-haat. In teveel landen is homoseksualiteit een probleem, zelfs zo'n groot punt dat je er voor in de gevangenis kunt komen. In teveel landen heerst er nog homodiscriminatie. IDAHO wil daar iets tegen doen, zonder dat er een centrale organisatie bestaat. Iedereen die iets wil organiseren tegen homohaat kan de dag aangrijpen om dat te doen.

IDAHO - Dag tegen homofobie

In bijna 80 landen over de hele wereld is een relatie tussen twee mensen van hetzelfde geslacht illegaal. Soms worden de mensen zelfs gevangen gezet, kort of zelfs levenslang. In negen landen over de wereld is homoseksualiteit een reden om iemand de doodstraf te geven. In veel landen hebben homoseksuelen niet dezelfde rechten als heteroseksuelen. Er is juridische discriminatie, sociale homofobie en transfobie en daar hebben miljoenen mensen last van.

IDAHOT

De Internationale Dag tegen Homofobie en Transfobie (IDAHO) werd in 2004 opgericht om aandacht voor dit probleem te vragen van beleidsmakers, opinieleiders, organisaties en het publiek. Er is geen organisatie die een centrale campagne voorbereid. IDAHO is veel meer een dag dat iedereen overal kan aangrijpen om een actie te organiseren, om aandacht te vestigen op het onderwerp.
IDAHO wordt ook als IDAHOT geschreven, met de T van Transfobie.

Erkenning

De datum van 17 mei is gekozen omdat op die dag in 1990 de Wereld Gezondheidsorganisatie homoseksualiteit schrapte van de lijst met psychische stoornissen. De Internationale dag tegen homohaat wordt in meer dan honderd landen gevierd. Op alle werelddelen is er aandacht voor de homofobie als kwalijke haat voor iets dat juist over liefde gaat. De dag heeft erkenning gekregen van diverse staten en overheden, ook van het Europees Parlement.

Organiseren en publieke opinie mobiliseren

LHBT-organisaties (organisaties van en voor lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgenders), overheden, steden, mensenrechtenorganisaties, bedrijven en beroemdheden organiseren diverse evenementen op 17 mei:
  • media-aandacht trekken voor de kwestie van homofobie en transfobie;
  • evenementen organiseren die de publieke opinie mobiliseren;
  • aandacht vragen van beleidsmakers en lobbyen;
  • netwerken met gelijkgestemde organisaties;
  • ontwikkelen van nieuwe partnerschappen;
  • mobiliseren van publiek.

Den Haag

Op 16 mei 2013, aan de vooravond van IDAHO 2013, schoof koningin Máxima in Den Haag bij de opening van het International Day Against Homophobia-congres aan. Ze woonde het congres bij. Zevenhonderd deelnemers uit binnen- en buitenland kijken tijdens dat congres hoe de homo-emancipatie wereldwijd kan worden verbeterd. Wie de uitkomsten van het rapport van het Sociaal Plan Bureau leest, komt tot de conclusie dat de emancipatie van homo’s nog niet compleet is. Vooral onder jongeren valt het velen zwaar om uit de kast te komen.

Koningin

Het bezoek van koningin Máxima aan het congres is het eerste bezoek van een Nederlandse vorst aan een homo-evenement. Tijdens de opening en in aanwezigheid van de koningin is onder meer gesproken over de Europese ontwikkelingen op het gebied van homo-emancipatie. Minister Jet Bussemaker van Emancipatie trad namens het kabinet op als gastvrouw. Zij opende het congres in de Haagse Ridderzaal op donderdagavond 16 mei tijdens een diner. Máxima sprak niet tijdens de bijeenkomst, ze was alleen aanwezig. Op 17 mei werd verder gesproken over de homo-emancipatie "in Europa en daarbuiten".

17 mei
IDAHO is elk jaar op 17 mei.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.dayagainsthomophobia.org
  • www.gk.nl
  • www.gelderlander.nl

Reageer op het artikel "IDAHO – International Day Against Homofobia & Transfobia"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 06-12-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Homoseksualiteit
Schrijf mee!