InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Homoseksualiteit – acceptatie in Nederland en Europa

Homoseksualiteit – acceptatie in Nederland en Europa

Homoseksualiteit – acceptatie in Nederland en Europa In veel landen is homoseksualiteit geen taboe meer, al zijn de verschillen in acceptatie in de verschillende landen groot. Het Sociaal Plan Bureau maakt om het jaar een rapportage over de sociale acceptatie in Nederland in vergelijking tot de andere landen van Europa. In Nederland vinden steeds meer mensen homoseksualeit gewoon.

Acceptatie

Om het jaar krijgt het Sociaal Plan Bureau een opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), Directie Emancipatie, om een rapportage te maken over de acceptatie van homoseksuelen in Nederland. Jaarlijks verschijnt er een rapportage over de sociale acceptatie in Nederland van het afgelopen jaar. Nederland wordt vergeleken met andere Europese landen. Trends in acceptatie worden beschreven en de houding van specifieke bevolkingsgroepen, zoals jongeren en migranten, wordt onder de loep genomen. In editie 2013 is voor het eerst ook aandacht voor de sociale acceptatie van biseksuelen en transgenders.

Homo

In Nederland vinden steeds meer mensen homoseksualiteit gewoon. In 2006 had 15% van de Nederlanders een probleem met homoseksualiteit. In 2012 heeft nog vier procent van alle Nederlanders moeite met homoseksuelen. Nederland is daarmee een land waar homoseksualiteit meer geaccepteerd is dan in veel andere Europese landen. Nederlanders hebben bijvoorbeeld in 2012 geen moeite met het homohuwelijk, op enkele probleemgevallen na die gruwen van twee mannen in één bed. Kinderen die uit de kast komen, zijn in Nederland geen probleem voor de ouders en leerkrachten, homo of niet, mogen best voor de klas staan. Waar Nederland voor 22% nog aan moet wennen is het hand in hand lopen van twee mannen of het zoenen in het openbaar van mannen. Daar moet bij gezegd worden dat ook veel landgenoten het ongepast vinden wanneer een heterostel zich in het openbaar staat af te likken.

LHBT-acceptatie

Drie jaar later is de LHBT-acceptatie gedaald en staat Nederland niet meer aan de top als tolerant land. In Zweden, Spanje en IJsland is de acceptatie inmiddels groter. Het blijkt dat in 2015 een derde van de Nederlanders er moeite mee heeft wanneer twee mannen hand in hand lopen

Rechten

Er is nog wel het een en ander te bevechten voor de homoseksuelen in Nederland. Twintig procent van de Nederlanders meent dat homoseksuelen niet dezelfde rechten als heteroseksuelen mogen hebben. Dat twee mannen kinderen kunnen adopteren en liefdevol kunnen opvoeden, wordt door lang niet iedereen goedgekeurd. Papa Paul de Leeuw doet in dit verband emancipatorisch werk.

Paul-de-Leeuwroute

Nederland maakte op 1 april 2001 adoptie door mensen van hetzelfde geslacht wettelijk mogelijk. In Nederland zijn niet zoveel kinderen te vinden die voor adoptie beschikbaar zijn. Adopteren door twee mannen of twee vrouwen van een buitenlands kind was niet mogelijk. De eenouderadoptie was daarom de enige manier. Die route wordt ook wel de Paul-de-Leeuwroute genoemd, naar de zanger/presentator die openlijk vertelde over zijn adoptiemethode. De ouder kon pas na een verzorgingstermijn van drie jaar een eenouderadoptieverzoek indienen. Daarna kon de andere ouder een partneradoptieprocedure starten. Per 1 januari 2009 zijn de adoptieregels verruimd. Al zijn de regels in Nederland verruimd, in landen waar het adoptiekindje vandaan komt is adopteren door twee vaders of twee moeders vaak onacceptabel.

Uitschieters

In Nederland heeft vier procent van de bevolking een probleempje met homoseksualiteit. Over de verschillende bevolkingsgroepen zijn grote verschillen in dat cijfer te zien. Bevolkingsgroepen die negatief staan tegenover homo's zijn:
  • Turken;
  • Marokkanen;
  • kerkelijken;
  • PVV-stemmers.

Driekwart van de Turkse en Marokkaanse Nederlanders vindt het onverteerbaar wanneer hun zoon met een jongen thuis zou komen. Ook bij de medelanders die elke week in de kerk zitten is de verdraagzaamheid niet geweldig groot. Meer dan een kwart spreekt hel en verdoemenis uit over hun zoon wanneer die een jongen als partner zou kiezen. Een op de tien PVV-stemmers pruimt het niet dat hun dochter het met een vriendin doet.

Europa

In heel Europa is de acceptatie van homoseksualiteit sinds 1981 toegenomen. De laatste jaren is er echter een vervlakking in acceptatie te zien. Landen die weinig problemen met homo’s hebben zijn:
  • IJsland;
  • Nederland;
  • Denemarken;
  • Zweden;
  • Ierland;
  • Australië;
  • België;
  • Duitsland;
  • Noorwegen.

Landen die relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht afkeuren zijn:
  • Hongarije;
  • Estland
  • Slovakije;
  • Albanië;
  • Kosovo;
  • Rusland;
  • Oekraïne;
  • Litouwen.

Het verschil in acceptatie is in de verschillende landen schrikbarend groot. De acceptatie van homoseksuelen is in:
  • Nederland 92 procent;
  • Rusland 24 procent;
  • IJsland 94 procent;
  • Litouwen 15 procent.

Scholieren

In Nederland is er nog wel wat terrein te winnen. Middelbare scholieren bedenken zich nog te vaak te veel voor ze uit de kast komen. Open zijn over hun seksualiteit geeft lang niet altijd bevrijding. Pesten en discriminatie liggen op de loer, zodat de jongeren zich stil houden over hun geaardheid.

Transgenders

Mensen die in het verkeerde lichaam zijn geboren en een geslachtsverandering ondergaan, de transgenders, hebben het ook in Nederland niet makkelijk. Een op de vijf Nederlanders kan daar geen acceptatie voor opbrengen. Aan de andere kant vindt 59 procent van de bevolking dat het prima is wanneer zij een geslachtsverandering ondergaan. Ook hier zijn de verschillen tussen de bevolkingsgroepen in Nederland groot.

Strafbaar

In 85 landen is homoseksualiteit nog steeds strafbaar. In sommige landen kan het zelfs leiden tot de doodstraf. In 2008 riepen 66 landen in een VN-verklaring op om strafbaarheid van homoseksualiteit af te schaffen. In 2011 werd een resolutie ingediend om de discriminatie van lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgenders (LHBT’s) in kaart te brengen. Er wordt een resolutie voorbereid die de internationale rechten en veiligheid van LHBT’s regelt. Het moet leiden tot een bindend verdrag.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
CD recensie “Honderd uit een” van Paul de LeeuwrecensieCD recensie “Honderd uit een” van Paul de LeeuwWe kennen Paul de Leeuw in vele “vormen”, is het de presentator, de zanger, de acteur, de cabaretier of hoe je het hebbe…
Hits jaren 90: 1994In 1994 werden er hits gescoord door Nederlandse artiesten zoals Marco Borsato, De Dijk, Paul de Leeuw en 2 Unlimited. M…
Een vet leuk spel; OnvoorSPELbaar van Paul de LeeuwEen vet leuk spel; OnvoorSPELbaar van Paul de LeeuwVerkozen tot Speelgoed van het jaar 2009; het spel OnvoorSPELbaar van Paul de Leeuw. In dit maffe en hilarische spel moe…
IOC en antidiscriminatie contract voor gaststedenIOC en antidiscriminatie contract voor gaststedenHet Internationaal Olympisch Comité (IOC) hanteert nieuwe regels voor de gaststedencontracten. Steden waar Olympische Sp…
Uit de kast gekomen: weetjes en feiten over homoseksualiteitUit de kast gekomen: weetjes en feiten over homoseksualiteitJe bent homo, lesbisch of biseksueel. Voor de een is het op zijn of haar dertiende levensjaar al duidelijk, voor de ande…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Persbureau Ameland
  • www.nrc.nl
  • www.rijksoverheid.nl
  • www.scp.nl
  • www.europa-nu.nl

Reageer op het artikel "Homoseksualiteit – acceptatie in Nederland en Europa"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 06-01-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Special: Homoseksualiteit
Schrijf mee!