InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Populaire trouwdata

Populaire trouwdata

Populaire trouwdata Trouwen doe je niet zomaar, maar wil je doen op een bijzondere dag. Naast het uitkiezen van muziek, eten en de bruidskleren, is de datum ook van groot belang. Kan iedereen wel op deze trouwdatum? Is deze maand wel geschikt? Hier een overzicht van populaire trouwmaanden, trouwdagen en populaire specifieke data. Ook een overzicht van trouwjubilea. De huwelijksdag is één van de belangrijkste dagen in het leven van veel mensen. Het is een dag die je maar één keer meemaakt, in principe. Dus je huwelijksdag is bij voorkeur op een prachtige dag, die op een plezierige manier herinnerd zal worden.

Populaire maand

De meest populaire maanden om te trouwen zijn die in de lente en nazomer. Dan is dan ook het minst kans op slecht weer. Een fikse regenbui, modderige ondergrond, en hagel zijn natuurlijk geen ideale weersituaties en deze proberen de toekomstige echtgenoten dan ook te vermijden.

De meeste huwelijken worden gehouden in mei, juni of september en oktober. In mei en juni is het meest kans op mooi weer en ziet de omgeving er mooi en fris uit. In september en oktober leveren de neergevallen, gekleurde blaadjes een mooi tafereel. Dat zou ook gezegd kunnen worden over december en januari, wanneer het veelal vriest en minder regent; zeker wanneer er foto's worden gemaakt in de sneeuw. Natuurlijk is er bij vorst ook kans op glijpartijen.

Populaire weekdag

Stelletjes trouwen met voorkeur op de vrijdag. Het einde van de werkweek, de eerste dag dat men vrij is. Maandag, daarentegen, is de minst populaire dag, aangezien de week dan juist weer begonnen is. Maandag is vaak de dag waar mensen tegenop zien, aangezien dan de werkweek weer aanvangt. Op zondag trouwt slechts 1% van de mensen.

Originele trouwdag

Veel stelletjes kiezen voor een originele trouwdag, zodat deze nooit vergeten kan worden. Vooral (drie)dubbele cijfers doen het goed, zoals 12-12-2012, of oplopende cijfers als 10-11-2012. Op deze manier kan een trouwdag dus wel op een minder favoriete weekdag vallen, zoals een maandag of zondag. Het probleem met deze data is natuurlijk wel dat meer mensen hetzelfde idee hebben en trouwfotografen, kerken, gemeentehuizen en dergelijke al snel gebouwd zijn en vol zitten.

Ook moet er goed worden opgelet of de trouwdatum niet in de vakantieperiode of op een feestdag valt. Het zou ook jammer zijn om een trouwdag te plannen waarop uiteindelijk niemand kan. Ook om die reden valt er een gat tussen juni en september, omdat hier de zomervakantie wordt gehouden en velen naar het buitenland zijn vertrokken.

Een andere populaire datum is 14 februari, gezien het dan Valentijnsdag is. Ook wordt vaak getrouwd op de dag dat de twee elkaar hebben leren kennen of wanneer ze zijn gaan daten of de dag van de eerste verkering.

Populaire trouwdata 2012

  • 10-11-2012 (zaterdag)
  • 02-12-2012 (zondag)
  • 12-12-2012 (woensdag)
  • 20-12-2012 (donderdag)

Populaire trouwdata 2013

  • 01-03-2013 (vrijdag)
  • 07-10-2013 (maandag)
  • 09-11-2013 (zaterdag)
  • 11-12-2013 (woensdag)

Je moet wel even bij je eigen gemeente nagaan of het mogelijk is op deze datum te trouwen.

Trouwjubileum

En op welke speciale moment vier je dan na je huwelijk je huwelijksdag?
  • 1 jaar getrouwd: Katoen
  • 5 jaar getrouwd: Hout
  • 6,5 jaar getrouwd: Tin
  • 7 jaar getrouwd: Nikkel
  • 8 jaar getrouwd: Blik
  • 10 jaar getrouwd: Roos
  • 12,5 jaar getrouwd: Koper
  • 15 jaar getrouwd: Kristal
  • 20 jaar getrouwd: Porselein
  • 25 jaar getrouwd: Zilver
  • 30 jaar getrouwd: Parel
  • 37,5 jaar getrouwd: Aluminium
  • 40 jaar getrouwd: Robijn
  • 50 jaar getrouwd: Goud
  • 60 jaar getrouwd: Diamant
  • 65 jaar getrouwd: IJzeren
  • 70 jaar getrouwd: Platina
  • 75 jaar getrouwd: Kroonjuweel
  • 80 jaar getrouwd: Eiken
© 2012 - 2019 Moneyq89, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.i-trouwen.nl

Reageer op het artikel "Populaire trouwdata"

Infoteur: Moneyq89
Gepubliceerd: 12-12-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!