InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Budget bruiloft opmaken, gemiddelde kosten en bezuinigen

Budget bruiloft opmaken, gemiddelde kosten en bezuinigen

Budget bruiloft opmaken, gemiddelde kosten en bezuinigen Een van de eerste stappen bij het plannen van een bruiloft is een budget opstellen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan als je geen idee hebt hoeveel je hiervoor doorgaans betaalt. Laat je informeren over de gemiddelde kosten voor alles wat er bij een bruiloft komt kijken. Aan de hand daarvan kun je dan uitrekenen wat er voor jouw wensen aan budget nodig is en of dat financieel haalbaar is of niet. Tevens kun je ook ideeën opdoen om op bepaalde punten te bezuinigen en op die manier toch je droombruiloft te houden.
Bron: Stux, PixabayBron: Stux, Pixabay

Het budget bepalen

Bij het opmaken van een budget voor je bruiloft kun je het best eerst de gemiddelde kosten van alle gewenste onderdelen in kaart brengen en op die manier het totaalbedrag berekenen dat nodig is voor jouw huwelijksdag. Vervolgens kun je bepalen hoeveel tijd er voor nodig is om dit bedrag bij elkaar te sparen en aan de hand daarvan de trouwdatum kiezen. Misschien doe je er een jaartje langer over maar heb je dan uiteindelijk wel de dag van je dromen en heb je nergens op hoeven inleveren.

De gemiddelde kosten

Gemiddeld kost een bruiloft inclusief de huwelijksreis rond de 15.000,-. Door zelf keuzes hierin te maken waar je misschien meer of minder wilt uitgeven bepaal je uiteindelijk je eigen budget. Reken ook altijd wat extra geld voor onvoorziene kosten. De prijzen voor de verschillende bruiloftonderdelen anno 2016:
  • Trouwjurk en toebehoren 1.500,-
  • Trouwpak en toebehoren 900,-
  • Kapper & make-up 175,-
  • Gemeentelijke kosten ceremonie 400,-
  • Ringen per paar 1.500,-
  • Bruidstaart (p.p.) 4,- tot 6,-
  • Bruidsboeket en corsage bruidegom 135,- / gastencorsages 4,- p/st.
  • Receptie (p.p.) 15,-
  • Feestavond (p.p.) 35,-
  • Buffet (p.p.) 25,-
  • Diner (p.p.) 35,-
  • Muziek trouwfeest 800,-
  • Decoratie en bloemen 400,-
  • Drukwerk 250,-
  • Fotograaf 1.000,- tot 1500,-
  • Trouwauto 550,-
  • Huwelijksbedankjes 150,-
  • Huwelijksovernachting 300,-
  • Huwelijksreis 2.500,-

Bron: Unsplash, PixabayBron: Unsplash, Pixabay
De trouwjurk, de kosten van de accessoires
Voor het aanschaffen van de bruidsjurk en bijbehorende accessoires staat een gemiddeld bedrag van 1500,- berekend. Let erop dat de accessoires een aanzienlijke portie van dit bedrag opslokken. Denk hierbij aan de gemiddelde kosten van:
  • Bruidsschoenen 125,-
  • Bruidslingerie torselet, slip en kousen 200,-
  • Sluier 75,-
  • Hoepel voor onder de rok 90,-
  • Sieraden 50,-

Dit is al snel een derde van het hele gereserveerde bedrag. Tevens zijn er vrijwel altijd ook nog kosten voor het op maat maken van de jurk. Vaak kun je door meerdere accessoires bij je jurk te kopen in dezelfde boetiek grote kortingen hierop krijgen. Je doet er verstandig aan om aan het begin van de passessie duidelijk te vermelden hoeveel je wilt besteden en of dit alleen voor de jurk is of ook alle accessoires erbij inbegrepen is. Op die manier blijf je zo goed mogelijk binnen je budget.

De bruidstaart, de bijkomende kosten

De gemiddelde kosten voor een bruidstaart variëren tussen de 4,- en de 6,- per persoon. Hoe uitgebreider de decoratie hoe duurder. Door de prijs per persoon keer het aantal gasten te vermenigvuldigen heb je een aardige schatting voor de totaalprijs van de bruidstaart. Let erop dat er vaak ook nog kosten gerekend worden voor het bezorgen van de taart, huurkosten voor de etagère waar deze op gepresenteerd wordt en eventueel schoteltjesgeld voor het serveren van de taart dat door de locatie wordt berekend. Een proeverij vooraf om verschillende smaken cake en vulling te proberen is ook erg leuk om te doen en de kosten hiervan liggen meestal rond de 30,-. Deze bedragen dienen dus tevens te worden opgenomen in je budget voor de bruidstaart.

Bron: Republica, PixabayBron: Republica, Pixabay
De feestavond, prijsverschillen hapjes en drankjes
Het avondfeest duurt meestal vier tot vijf uur lang. Er zijn verschillende opties met daarbij bijbehorende prijzen voor het serveren van drankjes en hapjes gedurende de avond. Zo kun je kiezen voor een gesloten bar waarbij de gasten elk drankje zelf dienen af te rekenen of een open bar waarbij jullie de kosten voor je rekening nemen.

Je kunt er dan vervolgens voor kiezen om een vast bedrag vooraf afspreken waarbij onbeperkt geschonken wordt of voor een nacalculatie waarbij alle bijgehouden drankjes achteraf worden berekend. Hierin ligt tevens een verschil in kosten voor alleen binnenlands gedistilleerde dranken en een hogere prijs voor ook buitenlands gedistilleerd. Feestlocaties hebben veelal kant-en-klare pakketten waar je uit kunt kiezen en je keuze hierin kan dus een groot verschil in de kosten brengen. De prijzen worden weergegeven per persoon zodat je makkelijk met jouw aantal gasten de totaalkosten voor de avond kunt berekenen.

Bezuinigen

Als het mogelijk is bespaar dan niet op je bruiloft. Toch kan het zo zijn dat het benodigde bedrag niet haalbaar is of dat je simpelweg niet zo lang wilt wachten om elkaar het ja-woord te geven. De enige kosten die je altijd minimaal kwijt bent om te trouwen zijn die van de gemeente en verder is alles optioneel. Bedenk wat je belangrijk vindt en wat niet. Bepaal aan de hand daarvan waar je op kan bezuinigen of zelfs compleet kan schrappen.

Het aantal gasten

De kosten voor de receptie, het diner en feest worden vrijwel altijd per persoon berekend. Een kleinere groep gasten kan dan dus aanzienlijk in de kosten schelen. Wees kritisch met het maken van je gastenlijst.

Trouwen op een doordeweekse dag

Al snel kies je voor de trouwdatum een vrijdag of zaterdag omdat dat makkelijker voor je gasten is. Locaties rekenen echter vaak meer voor deze dagen dan doordeweekse dagen. Veel familie en vrienden zullen het echt niet erg vinden om voor jouw topfeest een vrije dag te nemen.

DIY-huwelijksbedankjes

Zelf je huwelijksbedankjes maken. Lekker creatief freubelen scheelt geld en geeft ook nog een persoonlijk tintje aan je bruiloft.

Vervoer lenen van vriend of familielid

Is de trouwauto niet zo belangrijk voor jullie? Kijk dan of er misschien een familielid of vriend is met redelijk uitziend vervoer dat je kunt lenen voor de dag.

Goedkopere huwelijksreis

Je hoeft echt niet ver te reizen om een prachtige huwelijksreis te hebben. Denk bijvoorbeeld aan een romantisch weekje Italië of Parijs. Voor een pas getrouwd stel komt de sfeer vanzelf wel goed.

Tip

Open een aparte spaarrekening voor je huwelijk om duidelijk overzicht te houden.

Lees verder

© 2016 - 2019 Merrymagic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkope bruiloft vierenGoedkope bruiloft vierenEen bruiloft kost vaak veel geld. U kunt het natuurlijk zo duur maken als u zelf wilt. Het is een dag die u normaal gesp…
Trouwen met een groot budgetInternet staat vol met DIY (Do It Yourself) ideeën en low budget tips. De gemiddelde Nederlandse bruiloft kost tussen de…
Geld lenen voor een bruiloftAls je wilt trouwen en een feest geeft word je geconfronteerd met behoorlijk wat kosten. Je trouwt maar een keer in je l…
Een thema voor je bruiloft kiezenEen thema voor je bruiloft kiezenEen bruiloft is voor veel mensen één van de mooiste dagen van hun leven. Alles moet dan ook perfect zijn en een goede vo…
Besparen op je bruiloft: het kan met simpele trucs!Besparen op je bruiloft: het kan met simpele trucs!Natuurlijk wil je die droombruiloft. Je wilt alleen niet dat je straks failliet gaat door de kosten ervan. Het lijkt er…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stux, Pixabay
  • http://shop.topday.nl/6-huwelijk-bruiloft-en-trouwen(bezocht 21 april)
  • http://www.theperfectwedding.nl/artikelen/92/wat-kost-trouwen (bezocht 21 april)
  • http://www.bruidsboeketenzo.nl/Bruidsboeket.html (bezocht 21 april)http://www.trouwplannen.nl/kosten-bruiloft/ (bezocht 21 april 2016)
  • http://www.deweddingfilmer.nl/gemiddelde-kosten-bruiloft (bezocht 21 april 2016)
  • http://www.toptrouwlocaties.nl/kostenhuwelijk/ (bezocht 21 april 2016)
  • http://gemiddeldgezien.nl/gemiddelde-kosten-bruiloft (bezocht 21 april 2016)
  • Afbeelding bron 1: Stux, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Unsplash, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Republica, Pixabay

Reageer op het artikel "Budget bruiloft opmaken, gemiddelde kosten en bezuinigen"

Reactie

Etienne Mussenvanger, 22-08-2017 12:15 #1
Bah, een gesloten bar, dat vind ik echt heel gierig op een bruiloft.

Infoteur: Merrymagic
Gepubliceerd: 22-04-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Reacties: 1
Schrijf mee!