InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Mannen zijn beter in multitasking dan vrouwen

Mannen zijn beter in multitasking dan vrouwen

Mannen zijn beter in multitasking dan vrouwen Een krasse uitspraak, want algemeen wordt aangenomen dat vrouwen beter zijn in multitasking dan mannen. Vrouwen zouden verschillende taken tegelijkertijd kunnen uitvoeren, zoals strijken, telefoneren, de was doen, op de kinderen passen, Dit zou niet opgaan voor mannen, maar een studie van de universiteit van Stockholm toont het tegendeel aan. In tegenstelling tot wat algemeen aangenomen wordt, zijn vrouwen niet beter in multitasking dan mannen. Het tegendeel blijkt waar te zijn.

Studie

Professor Timo Mäntylä, een psycholoog aan de Universiteit van Stockholm (Zweden) onderwierp 160 mannen en vrouwen tussen 20 en 43 jaar aan verschillende testen. De proefpersonen moesten getallen bekijken op drie klokken die met een verschillende snelheid tikten. Er werd gevraagd om aan te geven wanneer op de eerste klok getallen verschenen die eindigden op 11, 22, 33,; wanneer op de tweede klok getallen verschenen die eindigden op 10, 20, 30,; en op de derde klok getallen die eindigden op 25, 50, 75, De klokken waren niet op hetzelfde moment zichtbaar: de deelnemers moesten bewust één van de klokken zichtbaar maken. Op hetzelfde moment verschenen gedurende twee seconden namen op een scherm, en werd er gevraagd aan te geven wanneer ze dezelfde naam als vier namen eerder tegenkwamen. Na deze test werden de proefpersonen onderworpen aan een ruimtelijke inzicht test.

Resultaten

Uit de resultaten blijkt dat mannen en vrouwen gemiddeld wel even goed scoren, maar de menstruele cyclus van de vrouwen speelt een grote rol. Vrouwen presteren beduidend beter wanneer ze ongesteld zijn en de oestrogeenspiegel lager is dan rond de eisprong wanneer de oestrogeenspiegel piekt. Tijdens de menstruatie zijn vrouwen dus beter in het uitvoeren van meerdere taken tegelijkertijd.

Verklaring

Bij het gelijktijdig uitvoeren van verschillende taken zijn ruimtelijk inzicht en werkgeheugen belangrijk. Het is juist dit ruimtelijk inzicht dat schommelt naargelang de aanwezige hoeveelheid hormonen (oestrogeen). Over het algemeen is het zo dat mannen beter ruimtelijk inzicht hebben dan vrouwen, wat te maken heeft met het feit dat mannen een hoger testosteron- en een lager oestrogeengehalte hebben.

Multitasken of switchtasken?

De term 'multitasken' is een computerterm die aangeeft dat verschillende processen tegelijkertijd uitgevoerd worden. De term wordt vaak verkeerdelijk gebruikt wanneer mensen verschillende dingen gelijk doen. Velen onder ons, moeders in het bijzonder, willen graag geloven dat ze verschillende taken tegelijkertijd kunnen uitoefenen. Het menselijk brein is echter niet in staat om meerdere, enigszins complexe, handelingen tegelijkertijd uit te voeren. In de meeste gevallen doen we dan ook eerder aan 'switchtasken': het afwisselen van handelingen, soms zeer snel (tot enkele keren per seconde), tussen verschillende taken.

Slechts 2% van de bevolking kan écht multitasken

Slechts 2% van de bevolking zijn echte multitaskers. Dit is te wijten aan een andere hersenstructuur. Onderzoek via scanners toont aan dat de hersenen anders oplichten bij echte multitaskers dan bij monotaskers. Een spitsvondigheid van de natuur, maar volgens wetenschappers nadelig in de zin dat de verschillende taken minder goed uitgevoerd worden dan deze van een monotasker. Dit is allicht ook de reden waarom niet meer onder ons geëvolueerd zijn naar dit anders gestructureerde brein. We zijn allemaal gebaat bij het goed uitoefenen van één taak met een keer. Dus, beste mannen, behoren jullie tot die 2% échte multitaskers of zijn jullie, zoals de meesten onder ons, gewoon switchtaskers?
© 2012 - 2017 Wapiti, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.psychologicalscience.org/index.php/news/were-only-human/73955.html
  • http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2107158/How-2-really-multitask---thanks-differently-structured-brains.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Multitasken

Reageer op het artikel "Mannen zijn beter in multitasking dan vrouwen"

Reactie

Dominique de Graaff, 02-11-2012 13:51 #1
Als het om belangrijke dingen gaat zijn mannen beter in multitasken. Als het om nietszeggende chat/telefoon gesprekken gaat en 'iets met' sterren op tv gaat kunnen vrouwen prima multi-tasken. Het punt is echter, als er 'stress' bij komt kijken is het snel gedaan en slaan ze op tilt.

Infoteur: Wapiti
Gepubliceerd: 02-11-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Reacties: 1
Schrijf mee!