InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Bezint eer gij gaat trouwen

Bezint eer gij gaat trouwen

Bezint eer gij gaat trouwen Vaak wordt gezegd dat het kopen van een huis de grootste financiële beslissing is, een goede tweede plaats wordt ingenomen door het trouwen in gemeenschap van goederen. Trouwen wordt vaak romantisch over nagedacht. Het is echter verstandig om er ook eens naar te kijken zonder een roze bril. Eén op de drie huwelijken eindigt namelijk in een echtscheiding. Iedereen die gaat trouwen verwachten dat hun huwelijk voor altijd is en denkt niet na over de gevolgen van een echtscheiding. Dit terwijl de gevolgen zeer groot kunnen zijn.

Verbreken van het huwelijk betekent verdelen van de bezittingen en de schulden

Nadat een huwelijk is afgesloten in gemeenschap van goederen, smelten de afzonderlijke vermogens samen tot één gemeenschappelijk vermogen. Bijvoorbeeld een huis van één van de partners is na het sluiten van het huwelijk niet van de partner die het huis niet heeft gekocht, maar bij het scheiden heeft die partner wel recht op de helft van de overwaarde. Dit zal verder geen verschil maken als het huwelijk in stand blijft, maar bij een echtscheiding zullen de bezittingen verdeeld moeten worden.

Verdeling bij een echtscheiding

Bij het verbreken van een huwelijk in gemeenschap van goederen, moeten de ex-partners de bezittingen en de schulden gaan verdelen. Het uitgangspunt is dat ieder de helft van het gezamenlijk vermogen krijgt en van de gezamenlijke bezittingen. Het is aan de voormalige partners om die verdeling aan te brengen.

Verplichtingen na het verbreken van het huwelijk

Ook na de echtscheidingen kunnen de ex-partners nog tot elkaar veroordeeld zijn. Indien er kinderen uit het huwelijk zijn voortgekomen, hebben de ouders de verplichting om samen voor de kinderen te zorgen. Financieel moeten ook beide ouders bijdragen. Een ex-partner kan ook verplicht worden om de voormalige partner financieel te ondersteunen. Dit zal vaak het geval zijn in het geval één van de twee veel meer verdiend dan de andere. Deze zogenaamde partneralimentatie kunnen ze zelf vaststellen of de rechter gaat de hoogte van het bedrag vaststellen in een uitspraak.

Scheiden heeft grote financiële gevolgen

Ieder zal na de scheiding zijn of haar eigen weg moeten gaan. Een huishouden moet gesplitst worden en er moeten twee huishoudens ontstaan. Er zijn echter meer financiële gevolgen. Er ontstaat na de scheiding namelijk de verplichting om de ex-partner tot twaalf jaar lang te blijven steunen op financieel gebied. Dit zal een zware last betekenen voor beide voormalige partners. De ontvanger van de partneralimentatie zal er financieel over het algemeen ook op achteruit gaan in vergelijking met de financiële situatie voor het verbreken van het huwelijk.

Opstellen van huwelijkse voorwaarden

In plaats van een huwelijk in gemeenschap van goederen, kunt u ook trouwen op huwelijkse voorwaarden. In een notariële akte kunt u voorafgaand aan het sluiten van het huwelijk onderlinge afspraken maken over bijvoorbeeld het verdelen van de rechten bij een scheiding en u kunt afgescheiden vermogens in de akte vastleggen. Een eigen woning van één van de twee partners kan op deze manier buiten de gemeenschap blijven. In een gesprek met de notaris kunnen de aanstaande huwelijkspartners belangrijke zaken vastleggen. Het voordeel hiervan is ook dat de notaris goede adviezen kan verstrekken volledig gericht op uw persoonlijke situatie.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bezint eer gij gaat trouwen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 19-07-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!