InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Vereeuwig je liefde op een liefdesbrug

Vereeuwig je liefde op een liefdesbrug

Geloof jij in de ware liefde of in eeuwige liefde? Ben je zo gelukkig met iemand en wil je diegene nooit meer kwijt? Hang dan eens een slot aan een zogenaamde liefdesbrug. Erg leuk, ook al is het symbolisch. Nieuwsgierig geworden? Lees dan snel verder.

Hoe werkt het precies?

Je koopt een mooi hangslot en laat deze graveren. De meeste mensen graveren hun naam en de datum dat ze een relatie kregen. Je hangt het slot aan de brug en gooit de sleutels weg in de rivier.

Waar kan je dit doen?

Meestal kom je per toeval zo'n liefdesbrug tegen. Je herkent de plek omdat het helemaal vol sloten hangt. Een bekende brug vlakbij Nederland is in Keulen, de brug achter de Dom. Over de gehele brug hangt het vol met sloten. Eigenlijk heeft elke grote stad wel een liefdesbrug. En als dat bij jou nog niet zo is, dan begin je er zelf een. Hang het slot aan de brug en wie weet volgen er nog meer mensen.

Mag dit wel?

Of je zomaar ergens een slot mag hangen dat is nog maar de vraag. De ene gemeente zal er makkelijker over denken als een andere. Het gebeurd soms ook dat het gemeentebestuur besluit alle sloten te verwijderen met een speciale kniptang. Gelukkig gebeurd dat zelden, de meeste mensen vinden het juist erg leuk en een liefdesbrug is ook een trekpleister voor mensen. Het is namelijk indrukwekkend als er veel sloten hangen. Sommige mensen verzinnen extra dingen om hun slot nog meer op te laten vallen. Ook gebeurd het weleens dat iemand op zijn knieën gaat en er een huwelijk ontstaat. Hoe leuk is dat?

Welke sloten zijn geschikt?

Allereerst moet je voor een goed slot met een middelmaat een prijs rekenen van 25,- daarboven op komen nog de kosten voor het graveren, deze zijn niet zo duur. Een plastic slot is het minste geschikt, door weersomstandigheden beschadigd het slot snel. Je kan het beste kiezen voor staal of roestvrijstaal. Je kan voor deze sloten kijken bij de bouwmarkt of bij een speciale slotenwinkel. Ook op internet vind je geschikte sloten.

Hoe vind ik mijn slot ooit nog terug?

Als een brug helemaal vol sloten hangt is het erg lastig om die van jullie nog terug te vinden. Er zijn mensen die kopen bijvoorbeeld een supergroot slot van 20-30 centimeter. Deze valt altijd op. Je kan ook kiezen om een ketting eraan te hangen of een lint. Maar een lint kan iemand er makkelijk afhalen. Je ziet ook een enkeling die een foto erbij heeft hangen of een metalen plaat met daarop een gedicht gegraveerd. Wie weet kan je zelf nog wel dingen verzinnen om jou slot te herkennen dus alle duizenden die er al hangen. Je kan ook kiezen voor een bepaald herkenningspunt of je slot gewoon ophangen in de buurt van een opvallend slot.

Verhaal achter de brug in Keulen

De liefdesbrug in Keulen is heel snel volgehangen met sloten. In 2009 hingen er slecht enkele sloten aan de brug. Een aantal geliefden hadden hun liefde bezegeld door het slot op te hangen en de sleutels in de Rijn te gooien. De lokale media heeft er een artikel over geschreven en een jaar later hing de hele brug vol en tot op de dag van vandaag komen er nog sloten bij.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vereeuwig je liefde op een liefdesbrug"

Reactie

Erik, 05-12-2014 13:47 #1
Echt leuke trend. Die foto is uit duitsland waar wij ook een liefdesslotje hebben opgehangen. Wij hadden z'n 1 zonder sleutel zelf ontworpen bij locking love. Echter zijn ze veel goedkoper dan de 25 euro in dit artikel. Wij hadden voor 20 gravering van ons eigen ontwerp op beide kanten. Dus als je kiest voor 1 kant graveren dan kan je wel klaar zijn voor een 10tje of 15. Opzich is deze trend niet duur en geeft het een leuk en romantisch moment.

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 12-07-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Reacties: 1
Schrijf mee!