InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Kinderloos, kan ook een bewuste keuze zijn

Kinderloos, kan ook een bewuste keuze zijn

Kinderloos, kan ook een bewuste keuze zijn Volwassenen die bewust kinderloos zijn, moeten hun standpunt vaak uitleggen. Er wordt vanuit gegaan dat iedereen een kinderwens heeft. Op steeds latere leeftijd wordt geprobeerd om kinderen te krijgen. De carrière krijgt in eerste instantie voorrang. Beide partners hebben hierdoor de mogelijkheid om zich in eerste instantie volledig op het werk te storten. Na de geboorte van het eerste kind, is het lastig om beide fulltime te blijven werken.

Niet iedereen met een kinderwens, zal een kind kunnen krijgen. Daarnaast is er ook nog een groep die er bewust voor kiest om kinderloos te blijven. Mensen die besluiten om te proberen om een kind te krijgen, moeten een diep gekoesterde wens hebben. Het leven zal volledig veranderen vanaf de geboorte van het eerste kind.

Bewust kinderloos vraagt om uitleg

Partners krijgen na het sluiten van het huwelijk, of na het kiezen voor een andere samenlevingsvorm, vaak vragen over een eventuele kinderwens. Zodra ze ouder worden, zullen de vragen steeds vaker naar voren komen. Vanaf een bepaalde leeftijd zullen de nieuwsgierigen voorzichtiger worden met de vragen. Mensen zullen dan namelijk eerder het idee hebben dat het niet wil lukken om kinderen te krijgen. Zelfs de toelichting dat er bewust gekozen is om geen kinderen te krijgen, roept nog vragen op. In extreme gevallen zullen mensen zelfs nog een pleidooi gaan houden voor kinderen.

Waar liggen de prioriteiten?

Niet iedereen heeft de wens om voor kinderen te zorgen. Anderen die geen kinderen kunnen krijgen, maar wel een kinderwens hebben, kunnen het daar altijd moeilijk mee blijven houden. De mensen die er bewust voor kiezen hebben andere prioriteiten.

Kinderwens goede reden om relatie te verbreken

Het wel of niet hebben van een kinderwens, kan cruciaal zijn in een relatie. Als de wens om een kind te krijgen ontbreekt, is het wel erg veel gevraagd om toch kinderen te nemen. Partners die hierin verschillen van mening, hebben een grote kans dat hun relatie op den duur niet bestand is tegen de onderlinge verschillen. Een kinderwens laten varen omdat de partner dit niet wil, blijft moeilijk te verkroppen. De spijt wordt nog groter als de relatie uiteindelijk ook nog vast loopt.

Voordelen van het niet hebben van een kinderwens

Zelfs iemand met een kinderwens moet de voordelen en de nadelen tegen elkaar gaan afwegen. De voordelen van kinderen zal uiteindelijk gaan winnen als de kinderwens groot is. De voordelen van het niet hebben van kinderen zijn groot.

Geld en inkomen

Kinderloze partners hebben minder kosten in vergelijking met gezinnen met kinderen. Ook het inkomen zal hoger liggen, want beide partners kunnen fulltime blijven werken, en de focus blijven liggen op de carrière.

Vrijheid

Kinderen brengen beperkingen in het leven van de ouders. Ouders kunnen niet meer op een willekeurig moment een vakantie plannen of gewoon een avondje stappen. Er moet altijd rekening worden gehouden met de kinderen.

Voordelen van het hebben van kinderen

De voordelen die genoemd kunnen worden, zullen anders ervaren worden door mensen zonder kinderen en een kinderwens. Het voegt iets toe aan het leven, maar dat geldt niet voor mensen die er bewust voor kiezen om kinderloos te blijven.
Gerelateerde artikelen
Kindervrij, een bewuste keuzeEr zijn een hoop mensen zonder kinderen, zowel gepland als ongepland. Deze mensen worden vaak kinderloos genoemd. Maar i…
Een kind adopteren, waarom?Een kind adopteren, waarom?Mensen die kiezen voor een adoptie, willen heel graag een kindje. Ze hebben dus een grote kinderwens en weten zeker dat…
Een eenzame kinderwensEen eenzame kinderwensJe hebt een partner en jullie zijn heel gelukkig samen. Niks kan jullie relatie in de weg staan! Maar dan begint het te…
Is het nog verantwoord om kinderen op de wereld te zetten?!mijn kijk opIs het nog verantwoord om kinderen op de wereld te zetten?!Is het moreel aanvaardbaar om een weerloze baby op de aarde te zetten. Oorlog en honger lijken nu in ons land ver weg, m…
Help! Mijn partner wil geen kinderen!Help! Mijn partner wil geen kinderen!Je hebt de perfecte partner gevonden. De partner waarmee je de rest van je leven samen wil blijven. Maar één groot versc…

Reageer op het artikel "Kinderloos, kan ook een bewuste keuze zijn"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 31-10-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!