InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Goede voornemens laten slagen

Goede voornemens laten slagen

Goede voornemens laten slagen Aan het begin van elk jaar nemen veel mensen zich voor om dingen in hun leven anders aan te pakken. Hun doelen zijn uiteenlopend. Zo wil de een bijvoorbeeld graag gewicht verliezen en de ander wil stoppen met roken. Ook zijn meer bewegen en gezonder eten populaire voornemens. Helaas geeft een groot aantal mensen er na een korte periode al de brui aan. Dit is zonde, want door met de juiste manier met je voornemens om te gaan, maak je de kans van slagen aanzienlijk groter.

Kies één doel

Het kan zo zijn dat je meerdere dingen wil veranderen in je leven, dat je én gezonder wil eten én wil afvallen én wil stoppen met roken. Wanneer je dit allemaal in een keer wil aanpakken, leg je de lat voor jezelf wel erg hoog. Het veranderen van één aspect in je levensstijl is al moeilijk genoeg. Door radicaal het roer om te gooien, is de kans dat je opgeeft groot. Kies slechts één doel en focus je daar volledig op. Je andere voornemens zijn voor latere zorg.

Plan vooruit

Bedenk niet op 31 december dat het tijd is om met een gewoonte te breken. Een gewoonte aanpakken hoeft sowieso niet per se aan het begin van het jaar, maar kan uiteraard op elk gewenst tijdstip. Bedenk wat je wil veranderen en neem de tijd om hier goed over na te denken. En wees vooral eerlijk tegenover jezelf.

De voordelen van je slechte gewoonte

Je doet iets, omdat het je iets oplevert. Anders zou je het niet doen en zou het ook niet moeilijk zijn om ermee te stoppen. Geeft die sigaret je een gevoel van ontspanning of geeft ongezond eten je een gevoel van troost als je je verdrietig voelt? Of werk je veel te veel om maar niet met je privéleven bezig te hoeven zijn? Erken dit dan en praat erover als je denkt dat dat je helpt.

De nadelen van je slechte gewoonte

Wees net als over de voordelen ook eerlijk tegen jezelf over de nadelen. Je wil stoppen met een gewoonte, omdat het op de een of andere manier niet goed voor jou of voor je omgeving is. Wat zijn de gevolgen op korte en lange termijn als je doorgaat zoals je nu bezig bent? Is het schadelijk voor je? Heeft het gevolgen voor je gezondheid? Wat doet het met je omgeving?

Be SMART

Om je doelen concreet te maken, kun je je doelstellingen SMART maken:
  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdgebonden

Bijvoorbeeld: Ik ga de komende maand (T) minimaal twee kilo afvallen (S en M) door minder te snoepen (R) en regelmatiger te eten (A). Nu je je doel concreet hebt gemaakt in plaats van je vast te houden aan een vage omschrijving als: “Ik wil binnenkort gaan afvallen”, is het makkelijker om ermee aan de slag te gaan.

Deel je plannen

Laat de mensen in je omgeving weten dat je een bepaalde gewoonte gaat opgeven. Op deze manier krijg je steun bij het behalen van je doel en sta je er voor je gevoel niet helemaal alleen voor. Ook kan het een stok achter de deur zijn, wanneer andere mensen het weten. Je wil immers niet iedereen die je over je plannen hebt verteld, moeten vertellen dat het je niet gelukt is.

Blijf consequent

Niet iedereen zal in het begin met je meewerken om je doel te behalen. Als je gestopt bent met roken, kan het zo zijn dat je alsnog een sigaret aangeboden krijgt. En als je wil afvallen, zal je misschien op een verjaardag worden gevraagd of je een stukje taart wil. Zeg nee en blijf consequent. Je zal merken dat wanneer mensen gewend zijn geraakt aan jouw nieuwe levensstijl, dat je deze vragen steeds minder zal krijgen.

Een keertje zondigen is geen ramp

Het kan altijd een keer gebeuren dat je in de verleiding komt om iets te doen wat niet past in jouw SMART en dat je hieraan toegeeft. Dit kan gebeuren en dit is geen ramp. Het is zeker geen reden om je goede voornemen nu volledig te laten schieten. Bekijk opnieuw je concrete doelen en zet de lijn van voor je zondigen voort.
© 2015 - 2019 Mileena, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goede voornemens realiserenHet hebben van goede voornemens alleen, zal niet voldoende zijn om het uiteindelijke doel ook werkelijk te realiseren. N…
Goede voornemens en nieuw gedrag volhouden, hoe doe je dat?Goede voornemens en nieuw gedrag volhouden, hoe doe je dat?Je hebt besloten iets in je leven te veranderen. Je hebt een goed voornemen en je bezit de motivatie om te veranderen. M…
Hoe maak je je goede voornemens waar met visualisatie?Elk jaar op 1 januari begint iedereen vol goede moed te werken aan zijn of haar nieuwe voornemens. Gebruikelijke goede v…
De top-10 goede voornemens: hoe bereik je ze?We doen het bijna allemaal: met oudejaarsavond maken we weer een rijtje goede voornemens voor het nieuwe jaar. Van stopp…
Nieuwjaar: hoe goede voornemens maken en ze volhouden? TipsNieuwjaar: hoe goede voornemens maken en ze volhouden? TipsGoede voornemens: we maken ze allemaal wel eens met nieuwjaar. Nieuwjaar is het ideale moment om iets aan ons leven te v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors, Pixabay
  • http://www.bewezeneffect.nl/blogs/goede-voornemens-10-tips-om-ze-te-laten-slagen/
  • http://www.gezondtotaal.nl/voornemens-5-tips-om-ze-nu-wel-te-laten-slagen/
  • https://www.quest.nl/artikel/goede-voornemens

Reageer op het artikel "Goede voornemens laten slagen"

Infoteur: Mileena
Gepubliceerd: 21-08-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Schrijf mee!