InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > De top-10 goede voornemens: hoe bereik je ze?

De top-10 goede voornemens: hoe bereik je ze?

We doen het bijna allemaal: met oudejaarsavond maken we weer een rijtje goede voornemens voor het nieuwe jaar. Van stoppen met roken tot het idee om vrijwilligerswerk te gaan doen. Dit fenomeen is wereldwijd bekend. Wat zijn de meeste populaire voornemens en hoe maken we deze waar?

Goede voornemens: mondiale aangelegenheid

Goede voornemens hebben rondom oud- en nieuw is een mondiale aangelegenheid. In ieder land is deze traditie gebruikelijk. Uit onderzoek blijkt dat het maken van goede voornemens ook echt helpt om je nieuwe doelen te realiseren. Hier is natuurlijk wel wat voor nodig.

De top-10 goede voornemens ter wereld

  1. Afvallen en naar de sportschool (of gewoon lekker bewegen)
  2. Beter met geld omgaan en meer sparen
  3. Aflossen van schulden
  4. Meer tijd doorbrengen met familie en vrienden
  5. Stoppen met roken
  6. Op zoek gaan naar de juiste partner
  7. Een nieuwe leuke baan vinden
  8. Iets nieuws leren of een nieuwe hobby uitoefenen
  9. Vrijwilligerswerk gaan doen
  10. Timemanagement toepassen

Specifieke en meetbare doelen op een handig moment

Helaas lukt het ons niet altijd alle doelen te behalen. Soms is de 'timing' verkeerd of zijn er allerlei andere obstakels op de weg. 1 januari blijkt bijvoorbeeld niet altijd de meeste geschikte dag om te stoppen met roken of aan je dieet te beginnen. Verzin dan ook op oudejaarsavond wat een slim moment is. Zo kun je gerichter aan je doelen werken. Er zijn nog tal van andere effectieve methodes.

Effectieve methodes om doelen en voornemens te bereiken

Schrijf je doel op

Uit onderzoek is gebleken dat het opschrijven van je doelen helpt bij het slagen ervan. Het is hierbij belangrijk om niet alleen je doelen op te schrijven maar ook de manier waarop je deze doelen wilt realiseren. Bijvoorbeeld: ''ik wil vijf kilo afvallen en doe dit door twee keer per week naar de sportschool te gaan en mijn zoete tussendoortjes te laten staan''.

Vertel je goede voornemen tegen vrienden

Als je je doel tegen vrienden of familie vertelt is de kans van slagen ook groter. Zij zullen je immers vragen naar je doelstellingen en of je deze al bereikt heb. Je kunt natuurlijk ook samen met vrienden afspreken aan een goed voornemen te werken. Ga bijvoorbeeld samen naar die cursus schilderen of spaanse les.

Formuleer je doel positief

Als je je doel positief formuleert blijkt de kans van slagen veel groter. Je kunt bijvoorbeeld zeggen: ''ik ga vanaf nu drie keer per week bewegen'' in plaats van: ''ik wil niet meer sloom op de bank hangen''. Zo raken je hersens gewend aan het doel dat je wel wilt bereiken in plaats van de gewoonte waar je vanaf wilt.

Maak je voornemen specifiek en meetbaar

Het behalen van doelen wordt een stuk overzichterlijker als je je doelen specifiek en meetbaar maakt. Bijvoorbeeld op 1 augustus 2011 wil ik 2000 euro van mijn schulden afgelost hebben. Of vanaf volgende maand kan ik mijn tijd zodanig indelen dat ik elke avond een uur over heb om aan mijn hobby te besteden.

Visualiseer je doel

Een doel bereiken gaat makkelijker als je een duidelijk plaatje maakt van het te bereiken ideaal. Dit heet visualiseren. Je ziet dan voor je hoe het is om je voornemen behaald te hebben. Maak er bijvoorbeeld een beeld van hoe het is om slank en fit door het leven te gaan. Of hoe je je voelt als je vrijwilligerswerk doet. Maak het beeld vooral helder en levendig en bedenk hoe goed je je erbij zal voelen. Dit helpt beslist bij het realiseren ervan.

Beloon jezelf

Om doelen te bereiken moet je soms dingen laten. Die lekkere koekjes bijvoorbeeld of die sigaret. Uit literatuur blijkt dat het hierbij helpt om jezelf af en toe te belonen. Als je drie kilo bent afgevallen trakteer je jezelf op een dag sauna bijvoorbeeld. En als je je schulden hebt afgelost mag je van je eerste verdiende geld iets leuks kopen. Succes gegarandeerd.

Kijk terug maar vooral vooruit

Kijk na een jaar terug in je schrift welke doelen je hebt gerealiseerd. Je kunt zo precies volgen wat je wensen waren en hoe je deze bewerkstelligd hebt. Ook kun je je doelstellingen eventueel aanpassen en een plan maken hoe je dat in een volgend jaar wilt bereiken. Soms is een betere timing noodzakelijk of een gedetailleerder uitgewerkt plan belangrijk om je goede voornemens daadwerkelijk te behalen. Ga er vooral weer met frisse moed tegenaan. Nieuwe positieve doelen formuleren is namelijk hartstikke leuk, zie het vooral als een uitdaging!
Gerelateerde artikelen
Hoe maak je je goede voornemens waar met visualisatie?Elk jaar op 1 januari begint iedereen vol goede moed te werken aan zijn of haar nieuwe voornemens. Gebruikelijke goede v…
Goede voornemens realiserenHet hebben van goede voornemens alleen, zal niet voldoende zijn om het uiteindelijke doel ook werkelijk te realiseren. N…
De beste manier om goede voornemens te halenDe beste manier om goede voornemens te halenHet behalen van persoonlijke doelen en goede voornemens zoals het stoppen met roken, het verliezen van gewicht, studeren…
Nieuwjaar: hoe goede voornemens maken en ze volhouden? TipsNieuwjaar: hoe goede voornemens maken en ze volhouden? TipsGoede voornemens: we maken ze allemaal wel eens met nieuwjaar. Nieuwjaar is het ideale moment om iets aan ons leven te v…
Goede voornemens door middel van projectenGoede voornemens door middel van projectenAls het einde van het jaar weer nadert, gaan mensen massaal denken aan wat ze het afgelopen jaar bereikt hebben en wat z…
Bronnen en referenties
  • www.nip.nl www.crystalclear.nl www.margriet.nl www.dokterdokter.nl

Reageer op het artikel "De top-10 goede voornemens: hoe bereik je ze?"

Infoteur: Schoontje
Gepubliceerd: 01-01-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!