InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Bestaan van reïncarnatie

Bestaan van reïncarnatie

Bestaan van reïncarnatie Reïncarnatie is het opnieuw geboren worden in een menselijk of dierlijk lichaam. Niet iedereen gelooft in reïncarnatie. Het is ook niet aan een bepaalde geloofsovertuiging gebonden: reïncarnatie wordt over de hele wereld en in alle religies besproken. De wetenschap zoals wij die kennen, houdt zich niet bezig met dit fenomeen. De parapsychologie doet hier onderzoek naar. Vooral kinderen hebben soms een verhaal met nauwkeurige details, dat duidt op een vorig leven.

Wat is reïncarnatie

Reïncarnatie betekent: 'opnieuw geboren worden'. Het is het verschijnsel van doodgaan en in een ander lichaam tot leven komen. Het gaat hier om een zielsverhuizing of een verhuizing van je energie (karma). Dit kan in een nieuw mens, een dier of een plant zijn. Over het algemeen wordt bij reïncarnatie gesproken van het voortbestaan in een nieuw menselijk of dierlijk leven. Gemiddeld gelooft 40 procent in reïncarnatie. Daar staat tegenover dat ook 40 procent er niet in gelooft. De overige 20 procent heeft geen mening. Een aantal mensen lijkt reïncarnatie fijn, terwijl in het boeddhisme reïncarnatie juist als iets anders gezien wordt.

Reïncarnatie is niet gebonden aan een bepaald geloof of religie. Het komt overal ter wereld ter sprake. Reeds duizenden jaren voor het begin van de jaartelling sprak men er al over. Christenen geloven in een leven na de dood, maar reïncarnatie wordt daar van de hand gewezen. Dit is opmerkelijk, want in vroegere tijden werd reïncarnatie in het christendom wel bespreekbaar gemaakt en had het vele volgelingen.

Reïncarnatie wordt ook toegeschreven aan insecten, waar metamorfose vaker voorkomt. Denk aan de rups die verpopt en vlinder wordt. Een dierlijk leven verandert geheel van uiterlijk. Uit de pop komt een vlinder tevoorschijn met een geheel ander uiterlijk en een andere levenswijze. De vlinder wordt dan ook vaak met reïncarnatie in verband gebracht en staat er bij sommigen symbool voor. Ook andere insecten kennen het fenomeen metamorfose.

Wetenschappelijk aantoonbaar maken

Voor veel dingen willen we wetenschappelijk bewijs zien. Het moet aantoonbaar worden gemaakt, willen we zeker weten dat het ook bestaat. Het geloof is iets dat niet wetenschappelijk aantoonbaar gemaakt kan worden. Toch geloven veel mensen in een bepaald soort religie. Met reïncarnatie is dit net zo. Om in reïncarnatie te geloven, is een open geest nodig.

Toch wordt er onderzoek gedaan naar reïncarnatie. Kleine kinderen doen soms uitspraken die te herleiden zijn naar een vorig leven. Dit vorig leven kan slaan op een overleden familielid, maar ook op een leven op een totaal andere plaats ergens op de wereld. Bepaalde mensen doen hier onderzoek naar en ondervragen deze kinderen. Ze gaan eventueel met het kind naar plaatsen die ze omschrijven, bijvoorbeeld een woning waar ze in een vorig leven gewoond zouden hebben. Ook wordt er onderzoek gedaan naar personen die volgens het kind bestaan zouden hebben. Reïncarnatieonderzoek valt onder de parapsychologie.

Onderzoek door middel van hypnose

In de parapsychologie wordt getracht een verklaring te vinden voor herinneringen uit een vorig leven. Een aantal maal is hypnose toegepast bij mensen met deze herinneringen. Bij hypnose wordt de persoon in een staat van bewustzijn gebracht waarin hij of zij volkomen ontspannen is en zich concentreert op slechts één onderwerp. Vaak begint dit met zelfhypnose, want de persoon zelf moet hypnose toelaten. Middels hypnose kan er informatie naar boven komen uit het onderbewuste, dat normaal geblokkeerd wordt.

Door hypnose zijn er een aantal verhalen van mensen naar boven gekomen, die beweerde herinneringen te hebben uit een vorig verleden. De verhalen werden genoteerd en verder onderzocht. Hieruit bleek dat de details vaak klopte en deze niet via de normale weg verkregen konden zijn. Opmerkelijk is dat namen vaak niet overeen kwamen: deze werden in de geschiedenis niet terug gevonden.

Kinderen weten meer

Van kinderen is bekend dat ze vaker uitspraken doen die te herleiden zijn naar een vorig leven. Ouders doen het vaak af als onzin, fantasie of een verhaal dat het kind via de televisie heeft opgepikt. Soms zijn kinderen erg gedreven in hun verhaal en herhalen deze vaak. Met de jaren kan het verhaal zelfs groeien en worden details duidelijker beschreven. Ook hier wordt onderzoek naar gedaan, door met het kind te praten en de details na te trekken. Soms wordt het kind meegenomen wanneer de omgeving uit het vorige leven duidelijk genoeg is om de locatie te bepalen. De reactie van het kind wordt nauwkeurig in de gaten gehouden. Er zijn kinderen die de locatie herkennen en precies weten te omschrijven waar ze woonden of werkten.

Het zijn meestal jonge kinderen die over een vorig leven praten. Na een aantal maanden tot jaren vervaagt dit en vergeten ze hun verhalen. Het lijkt alsof ze doorgaan met hun nieuwe leven en het oude achter zich laten. Hiermee is echter niet bewezen dat reïncarnatie ook daadwerkelijk bestaat. Het blijft een lastig gegeven. De moderne wetenschap wil er niet aan, terwijl er van uit de parapsychologie naar een verklaring of een bewijs wordt gezocht.
Gerelateerde artikelen
Reïncarnatie, een eeuwig bewustzijnReïncarnatie, een eeuwig bewustzijnReïncarnatie als sleutel naar eeuwig leven? In het concept reïncarnatie sterft het bewustzijn niet, maar leeft het voort…
Kabbala: reïncarnatie in het JodendomIs er een verband tussen zielen die nu leven en die vroeger bestonden? In het Jodendom wordt niet door iedereen in reïnc…
Gebruiken rond sterven en dood: boeddhismeGebruiken rond sterven en dood: boeddhismeHet boeddhisme is strikt genomen geen religie en de Boeddha was een leraar en geen godheid. Er zijn echter wel rituelen…
Wie en wat is de Dalai LamaWie en wat is de Dalai LamaIn het Tibetaans boeddhisme hangen de inwoners de Dalai Lama aan. Eeuwenlang is hij de spiritueel en eigenlijk ook de po…
Meer tussen hemel en aardeMeer tussen hemel en aardeVeel mensen zijn ervan overtuigd dat er meer is tussen hemel en aarde. Helaas is dit feit in principe erg moeilijk aan t…
Bronnen en referenties
  • http://www.hetnieuweinzicht.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=250&Itemid=100189
  • http://www.parapsy.nl/items/informatie1g.html
  • http://www.youtube.com/watch?v=V4dQ9hZ2J7U

Reageer op het artikel "Bestaan van reïncarnatie"

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 08-05-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Schrijf mee!