InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > CO2 neutraal trouwen oftewel een duurzame bruiloft

CO2 neutraal trouwen oftewel een duurzame bruiloft

CO2 neutraal trouwen oftewel een duurzame bruiloft Milieuvriendelijk trouwen is mogelijk en hoeft niet meer te kosten dan een traditionele bruiloft. Er zijn een aantal zaken waar je op moet letten om ervoor te zorgen dat je een milieuvriendelijke bruiloft hebt en (zoveel mogelijk) CO2 neutraal blijft? Welke mogelijkheden zijn er allemaal als je een duurzame bruiloft wilt?

De CO2 uitstoot van een gewone bruiloft

De gemiddelde CO2 uitstoot van een gewone bruiloft is ruim 10 ton. Dit is meer dan een gemiddeld huishouden in Nederland jaarlijks uitstoot. Meestal is een ecologische bruiloft een bewuste keuze met respect voor mens, dier en milieu, maar door ervoor te zorgen dat jouw bruiloft minder CO2 uitstoot wordt de bruiloft vaak vanzelf ook een stuk goedkoper. Je kunt ervoor kiezen om even samen te trouwen op de fiets, maar het is ook mogelijk een CO2 neutrale bruiloft te vieren met alles erop en eraan.

Waar moet je aan denken bij een duurzame bruiloft?

Een duurzame bruiloft begint met de vraag wat vinden wij belangrijk, ongeacht de wensen en ideeën van anderen en zogenaamde etiquette. Welke keuzes willen jullie maken en hoe geef je deze vorm? Laat genodigden ook meedenken en vraag waar zij aan denken bij een duurzame bruiloft. Goede tips en ideeën zijn altijd welkom en laat je gasten ook bewust stilstaan bij wat jullie belangrijk vinden. Vraag of ze hier ook rekening mee willen houden als je verwacht dat ze een vrijgezellenfeest gaan organiseren.

De uitnodigingen

Ga je voor traditioneel op duurzaam papier of kies je voor een leuke bewerkte foto die mensen op kunnen hangen of stuur je de uitnodiging per e-mail?

De trouwlocatie en de locatie van het eventuele diner en feest

Waar vindt de trouwplechtigheid plaats? Is dit op dezelfde plek waar ook het feest en eventuele diner plaatsvindt? Hoe minder er door iedereen gereisd hoeft te worden hoe beter. Kies daarom voor een zo centraal mogelijke plek. Daarnaast is het belangrijk om na te gaan wat de mogelijkheden zijn om biologisch (en eventueel vegetarisch) te eten en te drinken. Maakt men gebruik van seizoenproducten? Hoe zit het met de verlichting en de verwarming, gebruiken ze ecostroom? Hoe gaat men om met afval op de trouwlocatie, wordt dit gescheiden of op één hoop gegooid? Hoe gaat men om met restjes? Mogen deze worden verzameld voor bijvoorbeeld de daklozenopvang (check wel van te voren of ze dit willen!)?

De bruidstaart

Wordt het een biologische bruidstaart of ga je voor goede biologische gebakjes of andere biologische lekkernijen?

Het vervoer

De vervoersmogelijkheden hangen af van waar de trouwlocatie is. Hoe meer mensen er lopend of met de fiets heen kunnen hoe beter. Het openbaar vervoer of carpoolen is ook een mogelijkheid.

Bloemen

Kies je voor biologische seizoensbloemen en wil je ook een biologisch bloemcorsage voor de gasten of laat je de bloemen achterwege?

De ringen

Veel mensen kiezen ervoor om hun huwelijk te bezegelen met een ring. Ook hier zijn meerdere groene opties;
  • Wil je graag goud kies dan voor zogenaamd ‘groen goud’
  • Ga voor gerecyclede ringen van ‘oud’ goud van gouden sieraden die familieleden en vrienden niet meer dragen en jullie graag willen schenken
  • Kies voor ringen van glas of hout
  • Ga voor tweedehands ringen

Kleding

Kies je voor traditioneel en ga je dan voor een ecologische trouwjurk of een tweedehands trouwjurk? Maak je iets zelf? Of kies je voor feestelijke kleding die je ook nog op andere momenten kunt dragen of kies je juist voor je gewone dagelijkse kleding? Het is handig om je gasten hiervan op de hoogte te stellen om te voorkomen dan sommigen eventueel overdressed zijn.

De cadeautjes

Wat vragen jullie wel of juist niet? Stellen jullie een lijst op met duurzame cadeaus, vragen jullie een donatie voor een goed doel of om bomen te planten om de CO2 uitstoot te compenseren of vragen jullie juist om niets te geven? Geven jullie zelf nog een herinneringscadeautje mee en hoe duurzaam is dat?

De huwelijksreis

Gaan jullie op huwelijksreis en zo ja, waar naartoe? Met welk vervoersmiddel gaan jullie en hoe verplaatsen jullie je ter plekke? Is de overnachtingsplek duurzaam of niet?

CO2 compensatie duurzame bruiloft

Door alle keuzes bij elkaar op te tellen is het mogelijk om de totale CO2 uitstoot van je duurzame bruiloft uit te rekenen. Dit is te compenseren door bomen te laten planten. Zo wordt je duurzame bruiloft een CO2 neutrale bruiloft.

Geniet ook van de voorbereiding

Een bruiloft voorbereiden valt over het algemeen niet mee. Het is veel werk en een duurzame bruiloft helemaal omdat je vaak meer uitzoekt en over meer dingen nadenkt. Daardoor wordt het wel meer je eigen bruiloft. Vergeet niet ook van de voorbereidingen te genieten. Het laat zien wat jullie belangrijk vinden en waar je voor gaat. Duurzaam trouwen is een goed begin van een duurzaam huwelijk.
© 2014 - 2019 Informeren, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een thema voor je bruiloft kiezenEen thema voor je bruiloft kiezenEen bruiloft is voor veel mensen één van de mooiste dagen van hun leven. Alles moet dan ook perfect zijn en een goede vo…
Hoe gaat het trouwen in het buitenland?Hoe gaat het trouwen in het buitenland?Trouwen in het buitenland is voor sommige mensen noodzaak, maar voor velen een droom die uitkomt. Trouwen op de locatie…
Bruiloft plannenHet plannen van een bruiloft kan beangstigend zijn. Het is de dag grootste dag van je leven en je wilt dan ook niets lie…
Trouwen met een groot budgetInternet staat vol met DIY (Do It Yourself) ideeën en low budget tips. De gemiddelde Nederlandse bruiloft kost tussen de…
Bronnen en referenties
  • ‘Duurzame bruiloft kan per bruiloft de CO2 uitstoot van een huishouden besparen’ (De Betere Wereld, 5 juni 2012)
  • ‘Ecoweddings in opkomst’ (Magazine Onderneem duurzaam, nummer2, voorjaar 2013)
  • www.trouwshop.com (‘Geld besaren en goed doen? Ga voor groen!’ 16 oktober 2012)
  • www.duurzamebruiloft.nl
  • www.greenveggie.nl (‘Duurzaam trouwen? Het kan.’ 25 oktober 2012)
  • www.arnhemsmeisje.nl (‘Trouwen in het bos wordt ecofabulous met duurzame Bruiloft’)
  • ‘Ja, ik wil groen’ door J. Hazevoet (Spitsnieuws, 17 september 2012)
  • ‘Ja, ik wil…..’ door Anita Zijlstra (De Telegraaf, 11 augustus 2012)
  • ‘De groenste dag van je leven’ door Rachel Morssink (One World)
  • ‘M’n goeie geld’ door Rensje de gruyter (Elsevier, 1 september 2012)
  • ‘Trouwen de trends van 2013 volgens Zankyou!’ (Trouwmagazine, 30 augustus 2012)
  • ‘Primeur in Nederland CO2-neutraal trouwen’ door Susan Gerritsen-Overakker (De Betere Wereld, juli/aug 2012)
  • ‘My Big Fat Green Wedding’ door Sanne Tijgen (Oneworld, nummer 7 september 2013)

Reageer op het artikel "CO2 neutraal trouwen oftewel een duurzame bruiloft"

Infoteur: Informeren
Laatste update: 02-11-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Schrijf mee!