InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Nooit meer gekwetst worden

Nooit meer gekwetst worden

Je kunt je gekwetst voelen door een opmerking van iemand die belangrijk is voor je, of omdat je het gevoel hebt dat je onrechtvaardig behandeld wordt. Vaak komt het hard aan, en is het een akelig gevoel. Als je begrijpt hoe dit gevoel ontstaat, kun je ervoor zorgen dat je je nooit meer gekwetst zult voelen.

Kwetsing, wat is het eigenlijk?

De definitie van gekwetst zijn is, geraakt zijn, verwond zijn, geschonden zijn, aangedaan of beledigd zijn. De mate van gekwetst zijn kan uiteenlopen van je een beetje boos, of teleurgesteld voelen, tot een gevoel wat maakt dat je nergens anders meer aan kunt denken, en je je bijna niet meer bewegen kunt. Vaak is de aanleiding een woord, of een opmerking in een gesprek, en het kan aanvoelen alsof je door de bliksem wordt getroffen. Je kunt in één keer dichtklappen, en het gevoel hebben weg te willen uit de situatie.

Wat er gebeurt

Het is heel goed om je af te vragen wat er nou eigenlijk gebeurt met je. Het feit dat je zo geraakt wordt zegt meer over jezelf dan over degene die jou kwetst. In dit soort situaties is het 90/10 principe van toepassing. Het 90/10 principe betekent dat 90% van de kwetsing die je voelt, veroorzaakt wordt door "oud zeer" in jezelf, en 10% gaat over nu, op dit moment. Ieder mens heeft pijnlijke ervaringen gehad in z'n leven, en deze "wonden" worden littekens. Maar als het regent kunnen deze littekens "steken". Hetzelfde geld voor emotionele littekens, als daar in "geprikt" wordt, dan doen ze pijn. Een opmerking die echt pijn doet, is er dus zeker één die prikt in een oud litteken van jezelf. Daarom doet het zo'n pijn wat die persoon zegt, of doet.

Projectie

Wat degene zegt of doet waardoor jij je zo gekwetst voelt, zegt meer over die persoon, dan over jou. Ieder mens heeft goede en slechte kwaliteiten, en zijn geneigd de eigen slechte kwaliteiten, op iemand anders "te plakken". Deze projectie gebeurt onbewust, en er is dus geen sprake van opzet. De ander ziet daadwerkelijk zijn eigen tekortkoming niet bij zichzelf, maar ziet deze bij jou. Een simpele "truc" is, om als iemand bijvoorbeeld zegt: "Jij bent daar veel te dom voor" te begrijpen dat diegene eigenlijk zegt: "Ik ben daar veel te dom voor". Op deze manier zal in ieder geval de inhoud van de opmerking, je een stuk minder raken.

Kijk naar jezelf

Opmerkingen, woorden of situaties die je raken, zijn allemaal leermomenten voor jezelf. Uitgaande van het 90/10 principe is dit dus een kans om naar jezelf te kijken, en te voelen op welke pijnlijke ervaring in je verleden, je gevoel van nu betrekking heeft.
De "trigger" die prikt in een oud gevoel, kan een woord zijn, de intonatie, de gezichtsuitdrukking of de houding van iemand. Door te ontdekken op welke situatie van vroeger, dit gevoel nu ontstaat, kun je plaatsen wat er nu gebeurt. Sommig "oud zeer" kan zo heftig zijn, dat je er iedere keer weer in terecht komt. Toch ga je het nu eerder herkennen, als het weer gebeurt.

Wat partners kunnen doen

Als je samenleeft met iemand, is de kans groot, dat je elkaar per ongeluk, geregeld prikt in oude littekens. Het is dan erg belangrijk om met elkaar te praten hierover. Als je partner weet welke littekens je hebt, zal hij ook willen voorkomen, dat hij of zij daarin prikt. Hoe beter je elkaars littekens weet te omzeilen, hoe minder ruzie je zult hebben. Belangrijk is om als je partner reageert "alsof ie daar een bij gestoken is", op een opmerking, te vragen wat er nou gebeurt? Je kunt samen kijken naar welk, woord, opmerking of houding de aanleiding is van de reactie. Op deze manier hoef je je dus nooit meer gekwetst te voelen.
© 2014 - 2019 Tonny548, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Nooit meer gekwetst worden"

Infoteur: Tonny548
Gepubliceerd: 05-02-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Schrijf mee!